به گزارش ایرنا مظفر علیخانی، روز چهارشنبه در نشست مدیران خدمات بازرگانی اتاق های بازرگانی سراسر کشور در شیراز افزود: مباحثی هم که در مورد کارت های بازرگانی یکبار مصرف مطرح می شود، با وجود اینکه نفی کننده مسئولیت درست ما و تسهیل شرایط نیست اما به نوعی آدرس اشتباه دادن است.
وی، اظهارنامه و گردش مالی کارت های بازرگانی را امری مشخص دانست و بیان داشت: درآمدهای اتاق ایران به کارت بازرگانی گره خورده که از این منظر جایگاه ویژه ای برای اتاق دارد و این درحالی است که رویکرد دولت به کارت های بازرگانی به عنوان ابزاری برای وصول حقوق و مطالبات دولت و حاکمیت است.
او اظهار کرد: هم اینک 36 هزار کارت بازرگانی در ساختار اتاق صادر می شود اما با وجود اینکه تعداد کارت هایی که از آنها به عنوان یکبار مصرف یا اجاره ای یاد می شود کمتر از یک درصد است اما همین میزان اندک هم کار درست ما را زیر سوال می برد.
معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران گفت: در حقیقت از کارت بازرگانی می توان به عنوان یکی از موضوع های چالشی اتاق یاد کرد که باعث وارد آمدن فشارهایی به اتاق شده به گونه ای که ظرف 2 سال اخیر هیچ موضوعی مانند کارت بازرگانی در کانون توجه رسانه ها، دولت و بخش خصوصی نبوده است.
علیخانی افزود: کارت بازرگانی تا زمانی که در سیستم جاری است و ابزار مبادرت صادرات و واردات است به نوعی ابزار هویت اتاق ایران محسوب می شود.
او ادامه داد: هم اینک در اتاق های بازرگانی کشور، نظارت و دقت لازم را بر اجرای آیین نامه فعلی کارت های بازرگانی نداریم و اگر همین شرایط را ما دقت نظر بیشتری داشته باشیم، بخشی از مشکلات و فشارهای ما را کاهش می دهد.
معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: وظیفه ما حراست و صیانت از حوزه کارت های بازرگانی است و به همین سبب می کوشیم در زمینه کارت های بازرگانی، وحدت رویه ای در اتاق های سراسر کشور حکم فرما شود.
او گفت: توجه جدی به آموزش در بحث کارت های بازرگانی یکی از موارد مورد نظر ماست چرا که اگر بازرگانان به تکالیف و حقوق خود آشنا باشند این امر در کاهش مشکلات نیز موثر خواهد بود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز هم در این نشست گفت: رویکرد اتاق های بازرگانی ایران و استان ها بر این است که شرایط کارت بازرگانی همواره شفاف و تسهیل شود و این شرایط به گونه ای باشد که به عنوان یک عامل محدود کننده شروع کسب و کار و تجارت بین المللی دیده نشود.
محمد صادق حمیدیان افزود: کارت های بازرگانی یکی از رسالت های مهم اتاق بازرگانی است که می تواند به مبنایی برای تصمیم سازی در کشور تبدیل شود.
وی ادامه داد: در بحث تجارت جهانی، کشورایران جزو پنج کشوری است که هنوز از کارت بازرگانی استفاده می کند و سایر کشورها به سبک جدیدی از کارت های بازرگانی روی آورده اند.
او افزود: البته با اصل وجود کارت بازرگانی موافق نیستیم اما در شرایط کنونی ملزم به اجرای قوانین هستیم و رویکرد اتاق های بازرگانی کشور نیز بر این است که روز به روز شرایط کارت بازرگانی شفاف و تسهیل شود.
حمیدیان گفت: برخی در بحث کارت بازرگانی به ویژه کارت های یکبار مصرف تابوهایی ایجاد کرده و از آنها در دوره های مختلف به عنوان ابزاری برای هجمه به اتاق استفاده کردند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: کسانی که کارت یکبار مصرف بازرگانی به نام آنها صادر می شود افرادی هستند که از آنها سوء استفاده می شود که این موضوع بیانگر نقش مهم آموزش است و در این زمینه سرفصل های آموزشی برای ایجاد وحدت رویه و ابزاری کمک کننده باید مورد توجه قرار گیرد.
حمیدیان ادامه داد: هم اینک شاهد انجام فعالیت هایی برای کاهش تعداد کارت های بازرگانی یکبار مصرف در کشور هستیم که انتظار است وحدت رویه ای در سامانه کارت های بازرگانی در اتاق های کشور ایجاد شود.
کارت بازرگانی مدرکی است که مطابق قوانین کشور، داشتن آن برای تجارت و انجام واردات و صادرات کالا ضروری است.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.