عبدالرسول قرائتی سه شنبه در گفت‌ و‌گو با ایرنا افزود: در مواردی انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه کارشناسی نیست و در برخی رشته ‌ها دانشجویانی را می ‌بینیم که به ‌اجبار وارد آن رشته شده‌اند و بنابراین کارایی و توان لازم را ندارند.
وی موفقیت نخبگان و دانشگاهیان را پس از خروج از ایران نکته‌ای قابل تأمل دانست و گفت: باید با بررسی کاستی‌‌های دانشگاه‌ها دریابیم علت موفقیت دانشجویان نخبه و حتی متوسط و قرارگرفتن آن‌ها در موقعیت‌های علمی بهتر در خارج از ایران چیست تا از خروج این سرمایه‌های انسانی جلوگیری کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین گفت: ایران ازلحاظ ضریب رشد و‌ شتاب علمی در جهان و منطقه اول است و این مهم با تدبیر دولت در چند سال اخیر و حمایت مقام معظم رهبری شتاب گرفته است.
رئیس دانشگاه پیام نور فارس با یادآوری رتبه نازل علمی ایران پیش از انقلاب در منطقه، به پیشرفت شایان دانشگاه‌ها در عرصه ارائه مقالات پژوهشی و علمی طی 40سال گذشته اشاره و بیان کرد:امروز ایران حرف اول منطقه را درزمینه علمی می‌زند؛ البته این جایگاه هنوز در حوزه فناوری و کارآفرینی وجود ندارد.
وی در ادامه از مقاله ‌محوری صرف در دانشگاه‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: مقالاتی که در حوزه‌های دانشگاهی ارائه می‌شود در مرز دانش حرکت می‌کند و برآیند آن‌ها که عمدتاً تئوریک و نظری است، بیشتر به درد خارجی‌ها می‌خورد و نیاز داخلی را رفع نمی‌کند.
قرائتی از آنچه توزیع ناعادلانه بودجه در دانشگاه‌ها نامید انتقاد کرد و آن را علت بی‌ انگیزگی استادان در ورود به طرح‌های عملی دانست و گفت: تقسیم بودجه در دانشگاه‌ها عادلانه نیست و هرکس نفوذ و قدرت بیشتری داشته باشد، بودجه بیشتری دریافت می‌کند فارغ از اینکه عملکرد او خروجی مطلوب دارد یا خیر و این تفاوت‌ها بسیار فاحش و رنجش‌آور است.
وی افزود: دلیل دیگر کمبود طرح‌های عملی پژوهشی در دانشگاه‌ها این است که فعالیت در حوزه نظری خسارتی در پی ندارد و در این حوزه دغدغه استادان به ثمر رسیدن یا نرسیدن، حمایت یا عدم حمایت، بودجه و ورشکستگی نیست.
وی ابراز امیدواری کرد با تکیه بر ظرفیت و توانمندی دانشجویان و شناسایی و رفع موانع دانشگاهیان به همت دولت و وزارت علوم بتوان شتاب رشد علمی نظری را در زمینه‌های عملی نیز میسر کرد و پیوندی میان فعالیت‌های دانشگاهی و حوزه کارآفرینی برقرار کرد.
7375
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.