به گزارش ایرنا، پرسش هایی همچون چرایی افزایش قابل توجه نرخ بلیت‌ها نسبت به جشنواره پارسال که به حذف اقشار کم ‌درآمد و خانواده‌ها از این جشنواره انجامید یا محقق‌ نشدن صحیح وعده‌هایی که به هنرمندان داده شد از انتقادهای مطرح شده است.
دیگر موارد انتقادی شامل نحوه برخورد عوامل اجرایی با خبرنگاران بوده که گاهی این عوامل اجرایی می گفتند خبرنگاران را نمی شناسیم و در نتیجه کارت‌هایی که به آن‌ها تعلق گرفت، بی فایده به نظر می رسید.
با اینکه خبرنگاران به صورت نیم بها از تخفیف برخوردارشدند اما تعیین محل نشستن آن‌ها در تالار حافظ که روی صندلی های متحرک پلاستیکی نشستند، در نهایت به نارضایتی اصحاب رسانه انجامید.
هرچند از صبح چهارشنبه 18 بهمن یعنی پس از چهار روز از آغاز به کار هفدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز نحوه اختصاص بلیت‌ها با کمی تغییر مواجه شد.
با این حال همین تغییرهم برآورنده نیازها نیست و به تعداد خبرنگاران متقاضی، کارت صادر نشده است.
بازخوردهای مخاطبان نیز این پرسش را در ذهن پدید آورد که چرا در چنین مراسم ملی و در جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی، همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای تسهیل برخورداری مردم از امکانات و کاهش هزینه‌های آنان به میدان نیامدند و ناگزیر بخش خصوصی عهده ‌دار تأمین هزینه‌های این برنامه شد.

** واگذاری فعالیت‌های فرهنگی‌ هنری به بخش خصوصی
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌ و ‌گو با ایرنا با بیان اینکه برای نخستین بار است که بخش خصوصی در این جشنواره مشارکت می‌کند، از بازخوردهای مثبت فعالیت این بخش سخن گفت و بیان کرد: با برگزاری افتتاحیه در مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب، به ‌صورت کامل جشنواره را از بخش دولتی جدا کردیم هرچند واسپاری فعالیت‌های فرهنگی ‌هنری به بخش خصوصی را از آغاز دولت یازدهم شروع کردیم و نتایج مطلوبی نیز حاصل شد.
مهدی رنجبر از جشنواره‌های موسیقی و فیلم و نیز جشنواره تئاتر و تجسمی فجر که به بخش خصوصی واسپارسی شده است، نام برد و ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود دولت به تدریج از هزینه‌های خود بکاهد و درعین‌ حال بخش خصوصی نیز به سوددهی برسد.
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر به‌ وسیله بخش خصوصی جریان می‌یابد، اضافه کرد: این بخش می‌تواند با توش و توانی بیشتر عمل کند که مستلزم حمایت است؛ هرچند نظارت دولت قطع نخواهد شد.
رنجبر همچنین درباره نحوه برخورداری خبرنگاران از جشنواره و رویداد‌های آن بیان کرد: در روزهای نخست جشنواره فیلم فجر در شیراز، جایگاهی که برای خبرنگاران درنظر گرفته شد کافی نبود بنابراین با رایزنی‌های صورت گرفته، از چهارشنبه هر شب 50 بلیت در اختیار خبرنگاران قرار گرفت که 30 بلیت آن در تالار حافظ و 20 بلیت نیز در هنرشهر آفتاب توسط خانه مطبوعات تحویل می‌شود.
معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه درباره بلیت‌هایی که به پای مردم گران در‌می‌آید نیز گفت: برای بلیت‌ها قیمت‌های متغیر در نظر گرفته شده است و راه‌هایی برای برخورداری از 30 درصد تخفیف در تالار حافظ اختصاص داده شده و افراد می‌توانند با مراجعه به معاونت هنری اداره ارشاد، از این تخفیف بهره‌ مند شوند تا هزینه‌ها به 8 الی 9 هزار تومان کاهش یابد.
این مقام مسئول خرید 18 فیلم سودای سیمرغ و نیز 5 فیلم حوزه کودک را هزینه‌بردار خواند و افزود: شیراز پس از تهران دومین شهری است که با این تعداد فیلم از مخاطبان استقبال می‌کند و بخشی از این هزینه باید ازطریق درآمدزایی ستاد جشنواره تأمین شود.
با توجه به فروش چهار روز نخست که حاصل آن 77میلیون و692هزار تومان در تالار حافظ، 64میلیون و 300 هزار تومان در هنرشهر آفتاب و 18میلیون و 440هزار تومان در پردیس سینمایی گلستان است که مجموعاً بالغ بر 160میلیون و 432هزار تومان می‌شود، به ‌نظر می‌رسد تا پایان جشنواره شاهد تأمین عمده هزینه‌ها با اتکای به مردم خواهیم بود.
این درحالی است که با توجه‌ به اهمیت جشنواره فجر به مثابه بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور و نیز برگزاری آن در روز‌های جشن انقلاب اسلامی، تلاش همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای برخورداری بیشتر مردم مورد توقع است.

** شورای شهر و فرهنگ
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به اینکه چرا شهرداری برای کاهش هزینه‌های شرکت مردم و مخصوصاً خانواده‌ها در این برنامه مشارکت مالی نکرده است گفت:عوامل برگزاری جشنواره فجر تنها از شهرداری کمک‌هایی غیرنقدی مانند تابلو‌های تبلیغاتی درخواست کرده‌اند هرچند این کمک‌های غیرنقدی نیز برای شهرداری متضمن بار مالی است.
لیلا دودمان در مصاحبه با ایرنا بیان داشت: شورا در هر امر و رویداد فرهنگی هر نوع کمکی را که متولیان برنامه خواست کنند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که در این مورد، درخواست متقاضیان تأمین هزینه یا کمک‌های مالی نبوده است.

** ضرورت برگزاری جلسات هم‌ افزایی بخش خصوصی و دولتی در برگزاری جشنواره‌های ملی
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز درباره ضرورت مشارکت همه نهادها و دستگاه‌های متولی فرهنگ درجشنواره‌های ملی عنوان کرد: برای برگزاری جشنواره‌ های ملی که برخورداری همه افراد جامعه از آن مدنظر است، باید نهادهای دولتی و خصوصی در کنار هم از سه تا چهار ماه قبل شرایط برگزاری را آسیب‌ شناسی کنند تا با‌توجه ‌به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و نیز علاقه ‌مندی مشارکت مردم در آن برنامه، بتوان جشنواره‌ای پربار برگزار کرد.
دودمان ادامه داد: معمولاً این گونه هم‌افزایی‌ها و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای برگزاری جشنواره‌ها اتفاق نمی‌افتد و همیشه در هفته‌ها و روز‌های آخر درخواست‌ها برای حمایت شورا و شهرداری ارائه می‌شود که در همان فرصت اندک نیز به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز جزیره‌ای عمل‌ کردن و عدم تعامل نهادها را در برگزاری رویداد‌ها از مشکلات فعلی در زمینه فرهنگی عنوان کرد.
هفدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز از جمعه با بمب؛ یک عاشقانه در هنرشهر آفتاب گشایش یافت.
برگزاری برنامه‌های جنبی همچون کارگاه‌های سینمایی و نیز حضور هنرمندان و تماشای فیلم به‌همراه مردم از نقاط قوت این جشنواره به‌شمار می‌رود.
این رویداد سینمایی 22بهمن‌ماه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود با اکران های فوق‌العاده برای دو فیلم بمب؛ یک عاشقانه و مغز‌های کوچک زنگ ‌زده در پایان به رکوردی تازه در فروش دست یابد.
گزارشگر: سیده ‌سمیرا متین ‌نژاد ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
7375 / 1876/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.