دکتر مهرداد زمان پور چهارشنبه در گفت و گو بایرنا افزود: بیرون آمدن کرم ها از پیله و تبدیل شفیره ها در کوه های اطراف شیراز نیز از این نوع تغییرات است.
این پژوهشگر و زیست بوم شناس فارس افزود: هم گیاهانی که در معرض بهار زودرس قرار می گیرند و هم این جانوران به دلیل گرمای زودرس چرخه زندگیشان را زودتر از موقع طبیعی شروع کرده اند و اگر یک سرمای شدید در ادامه رخ دهد این جمعیت ها، به خصوص لاروهای حشرات و جوانه های گیاهان آسیب خواهند دید.
زمان پور ادامه داد:جانوران و گیاهانی که زندگیشان به نوعی وابسته به این ها است نیز آسیب خواهند دید.
به گفته وی حتی اگر سرمایی در کار نباشد زنجیره اکولوژیک سال آینده دارای مشکل خواهد بود چرا که زمان دهی برخی از اجزای آن از تنظیم خارج شده و ممکن است نتواند کارکرد درست خود را در زمان لازم داشته باشد.
این پژوهشگر محیط زیست و منابع طبیعی فارس ادامه داد: ممکن است جانورانی باشند که در بهار ظاهر می شوند و به گل های این گیاه برای تغذیه نیاز داشته باشند اما وقتی این جانوران پیدا می شوند، گل های این گیاه به میوه تبدیل شده است.هم آن گیاهان و هم این جانوران به دلیل گرمای زودرس چرخه زندگیشان را زودتر از موقع طبیعی شروع کرده اند.
گونه های متنوع از لاروهای حشرات موسوم به گربه نوروزی در ارتفاعات کوه های پشت مله و دراک و بابا کوهی شیراز این روزها دیده می شود.
خبرنگار : نیکنام خشنودی** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.