به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در آیین بهره برداری از طرح فولاد نی ریز فارس افزود: 'ما می توانیم' یعنی کارآفرینان کشور آنقدر قدرت داشته باشند که بدون استفاده از رانت، ریسک پذیر بوده و واحدهای اقتصادی را در مکانهایی دور از مرکز با ایجاد اشتغال برای جوانان راه اندازی کنند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به بهره برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد غدیر نی ریز با فناوری ایرانی در این آیین بیان کرد: تولید آهن اسفنجی پیش از این در انحصار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بود که بهترین شیوه تولید فولاد در جهان به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: در روش احیای مستقیم که در آن گاز همراه با سنگ آهن به فولاد تبدیل می شود، در اختیار تعداد معدودی از کشورهای جهان است که از این امکانات برخوردارند.
جهانگیری ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن مواهب خدادادی نظیر گاز و سنگ آهن می‌تواند به قطب تولید فولاد به شیوه های مستقیم تبدیل شود.
وی اضافه کرد: زمانی با ساخت کارخانجات فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، آمریکایی ها به طرح شکایت از ایران به دلیل کپی برداری پرداختند، اما امروز جوانان این مرز و بوم به فناوری بومی تولید آهن اسفنجی دست یافتند و این معنای واقعی 'ما می توانیم' است.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در چهار دهه گذشته دستاوردها، نقاط قوت و نقاط ضعف و کمبودهای بسیاری داشته ایم که موفقیت‌ها، در حقیقت جهت‌گیری‌های اصلی انقلاب بوده و نقاط ضعف به ضعف عملکرد مدیران باز می گردد که باید اصلاح شود.
وی گفت: آنچه مهم است ما امروز به دنبال ایرانی در سطح بالا از نظر اقتصادی و توسعه و توجه به زندگی مردم هستیم و باید به نقطه ای از نطر اقتصادی برسیم که متناسب با شان مردم باشد.
جهانگیری اظهار کرد: ایرانیان ملتی بزرگ و تاثیرگذار در تمدن بشری بوده و هستند و خدمات ارزشمندی برای بشریت انجام دادند، اما امروز از نظر اقتصادی با محدودیت ها و مسائلی روبرو هستیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به مخالفت برخی کشورها با هسته ای شدن ایران اشاره کرد و گفت: زمانی رئیس جمهوری آمریکا در داوس سوئیس سخنرانی کرد و گفت 'با دوستانمان به توافق رسیدیم که ایران هسته ای نباشد' و ما به وی می گوییم 'شما بیجا کرده اید و هیچ کس نمی تواند برای این ملت بزرگ اعمال محدودیت کند'.
وی بیان داشت: امروز ایران پذیرفته در چارچوب قواعد و قوانین بین المللی حرکت کند و رئیس جمهوری آمریکا حق ندارد راجع به ملت ایران اینچنین سخن بگویند.
جهانگیری تصریح کرد: امروز آنچه که بتوانیم در چارچوب قوانین و مقررات برای رشد و توسعه کشور انجام می دهیم.
جهانگیری بیان داشت: در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم افرادی با ایجاد شرکت های دانش بنیان به ارائه برخی خدمات در سطح جهانی می‌پردازند، امروز ایران می تواند به هاب توسعه منطقه و کانون اصلی توسعه صنعتی منطقه تبدیل شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر تاکنون نتوانسته ایم به این اهداف دست یابیم به دلیل ضعف در سیاست گذاری ها بوده است.
معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: قائل هستیم به اینکه فضای کسب و کار کشور باید پیش برنده و نه بازدارنده باشد، اگر نتوانیم شرایط مناسبی را برای کارآفرینان ایجاد کنیم جفا کرده ایم و جفای مضاعف را کسانی می کنند که به این ملت نا امیدی تزریق می کنند.
وی گفت: ایرانی ها در طول تاریخ نشان دادند که می‌توانند کارهای ماندگاری انجام دهند، ما می توانیم کشورمان را توسعه دهیم و در اقصی نقاط مختلف کشور فرصت‌های متعددی برای توسعه و بالندگی در کنار نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده وجود دارد، اما مهم این است که اراده لازم شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: امروز برخی به دنبال ناامن جلوه دادن فضای جامعه هستند و این در حالی است که ایران از ظرفیت لازم برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در یک سال برخوردار است، فقط باید دست به دست هم بدهیم تا فصای سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنیم.
جهانگیری ادامه داد: باید نهادهای عمومی را صادقانه به بخش خصوصی واگذار و اجازه دهیم بخش خصوصی واقعی وارد کارزار اقتصادی شوند.
وی تاکید کرد: حاکمیت باید به عنوان داور به تهیه دستورالعمل و سیاستگذاری پرداخته و راه روشن را به سرمایه‌گذاران نشان دهد.
به گزارش ایرنا، کارخانه فولاد نی ریز به عنوان چهارمین واحد فولادی استانی کشور روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید تا بدین ترتیب ایران در صدر تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهوری را در این آیین وزیران صنعت، معدن و تجارت و دادگستری و استاندار فارس و شمار دیگری از مسئولان و صنعتگران همراهی می کردند.
بنابر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس این واحد تولیدی با سرمایه گذاری سه هزار و 450 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 220 نفر در بخش قطرویه شهرستان نی ریز احداث شده است.
کارخانه آهن اسفنجی نی ریز به عنوان سومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی پرد ( PERED ) و چهارمین کارخانه از مجتمع های فولاد استانی است. در روش پرد، مصرف آب و انرژی، پایین و کیفیت محصول بالا است.
معاون اول رئیس جمهوری روز شنبه در سفری یکروزه به استان فارس سفرکرده است. جهانگیری در نخستین برنامه خود در شیراز در آیین اختتامیه نخستین مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان حضور یافت و اساسنامه تدوین شده توسط نمایندگان سمن های کشور را رونمایی کرد.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه این سفر راهی شهرستان نی ریز در 192 کیلومتری شرق شیراز شد. بازدید هوایی از تالاب خشکیده بختگان و بهره برداری از طرح توسعه واحد تولید رینگ خودرو و طرح فولاد نی ریز برنامه های جهانگیری در سفر به این منطقه واقع در شرق استان فارس است.
شرکت در جلسه شورای اداری استان فارس پایان بخش این سفر یکروزه خواهد بود.
3065 / 2027
خبرنگار : محمد ملک دار* انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.