محمد الله یاری دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در شیراز افزود: با برنامه ریزی برای متنوع کردن منابع و کتاب ها و نشریات،اعتماد و توجه کاربران را به کتابخانه ها باز می گردانیم و در پی اثبات این هستیم که نیازها را می توانیم پاسخ دهیم.
وی اعتمادسازی کاربران را از دستاوردهای این نهاد طی سالهای گذشته دانست و گفت: افزایش سرمایه اجتماعی مهمترین امری است که تاکنون در نهاد کتابخانه ها محقق شده است برای مثال بیش از 650هزارنفر با کد ملی و به صورت صحیح در جشنواره کتابخوان رضوی شرکت کردند که نشان دهنده افزایش اعتماد و شکل گیری تعاملات بین کاربران و کتابخانه هاست.
الله یاری همچنین تأمین و به روزرسانی منابع اطلاعاتی و نشریات را از اولویت های مهم این نهاد برشمرد.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت:‌برای توسعه کتابخانه ها و ساخت و تجهیز شهرها و روستاها به کتابخانه عمومی به همکاری همه نهادها و دستگاه های متولی نیاز است.
وی درباره پرداخت سهم نیم درصد درآمد شهرداری ها به نهاد کتابخانه ها گفت: رویکرد کلان نهاد در سه سال و نیم گذشته رویکرد تقابل و برخورد نبوده است اگرچه طبق قانون نیم درصد از درآمدهای شهرداری به کتابخانه های عمومی تعلق می گیرد اما تلاش کرده ایم در قالب توافق نامه این موضوع را عملی کنیم و این امر تا جایی که میسر بوده صورت گرفته است.
وی افزود: تحقق پرداخت نیم درصدی، در برخی شهرها باعث شکوفایی و توسعه کتابخانه ها شده است و طبیعتا در برخی شهرها که توفیق در این زمینه کم بوده است، شاهد پیشرفت و توسعه امکانات کتاب خوانی نبوده ایم اما نهاد کتابخانه ها تلاش می کند موضع خود را ازطریق تعامل با شهرداری ها پیش ببردهرچند تعداد قابل توجهی از شهرداری ها فاقد منابع درآمدی هستند و نمی توانند سهمی را به کتابخانه های عمومی اختصاص دهند.
این مقام مسئول همچنین از نامزدی چهار شهر شیراز، صدرا، آباده و اوز برای کسب عنوان پایتختی کتاب که هشتم اسفندماه در تهران صورت می گیرد، استقبال کرد و ابراز داشت: در استان فارس طی سه دوره گذشته تلاش های درخور توجهی صورت گرفته است و مخصوصا در شهر اوز لارستان که در سال گذشته تا مرحله نیمه نهایی نیز پیش رفت.
الله یاری ادامه داد:‌ نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان عضو هیات داوران این جشنواره، همواره نظر مثبتی درباره فعالیت های شهر اوز در زمینه ترویج کتابخوانی داشته است و امیدواریم امسال هم شهرها و هم روستاهای استان فارس بتوانند در این جشنواره حائز رتبه کشوری شوند.
مصاحبه کننده:‌سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.