اهدای خون سالم به طور مستمر، موضوعی است که در چرخه انتقال خون از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که با استمرار این امر، خطر انتقال بیماریهای ویروسی از طریق خون، صفر خواهد شد. دکتر محمدحسین کریمی، مدیرکل انتقال خون فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» با اشاره به اهمیت این موضوع به سوالاتی در این رابطه پاسخ داده است که در ادامه می خوانید.
شرایط عمومی اهدای خون چیست؟
اهداکنندگان خون باید از لحاظ شرایط بدنی، سالم و تندرست باشند و سابقه رفتارهای پرخطر، حجامت، تاتو، مسافرت به مناطق مالاریا، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و بیماری های قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی و کبدی نداشته باشند.
جایگزینی برای اهدای خون وجود دارد؟به اعتقاد برخی افراد حجامت می تواند جایگزین اهدای خون شود! واقعا همین طور است؟
طبق قواعد انتقال خون اگر کسی حجامت کند تا یک سال از اهدای خون معاف است.
چیزی به عنوان خون کثیف در بدن وجود
ندارد. شاید اگر در گذشته سازمان انتقال خون وجود داشت بزرگان، مردم را به اهدای خون توصیه میکردند چرا که با اهدای خون، وضعیت سلامتی افراد چک می شود. بزرگان پیشنهاد دادهاند که اهدای خون وجود داشته باشد اما نحوه آن در گذشت زمان فرق کرده است.
چه مشکلاتی باعث میشود فرد اصلا نتواند خون بدهد؟
ابتلا به بیماری های جنسی و خونی و مصرف انواع مواد مخدر مانع اهدای خون می شود.
در استان فارس چه گروه های خونی مورد نیاز است؟
در حال حاضر A مثبت و AB مثبت، گروههای خونی مورد نیاز در استان فارس میباشد.
در چه فصلهایی اهدای خون در شیراز کم میشود؟
در فصل زمستان میزان مراجعه به پایگاه انتقال خون کمتر میشود. هنگام زلزله کرمانشاه میزان مراجعه کنندگان افزایش اما پس از آن کاهش یافت و به همین دلیل با کمبود گروههای خونی A مثبت و AB مثبت مواجه شده ایم.
در چه مواردی به صورت موقت، اهدای خون به تعویق می افتد؟
ضعف بدنی، کم خوابی، مسافرت به مناطق مالاریا خیز، ابتلا به بیماریهایی مثل سرماخوردگی، آنفلونزا، میزان کم سلولهای خونی، و ... مواردی هستند که میتواند اهدای خون را از یک روز تا 6ماه به تعویق بیندازد.
خطراتی در اهدای خون وجود دارد؟!
پزشکان افرادی را برای اهدای خون انتخاب میکنند که از شرایط جسمانی سالم برخوردار باشند. معمولا بین 25 تا 30 درصد افرادی که به منظور اهدای خون مراجعه میکنند اجازه و شرایط لازم را برای انجام این کار
ندارند. اگر افرادی انتخاب شوند که اهدای خون برای آنها ضرر داشته باشد جزو این محدوده قرار میگیرند و خطراتی نیز آنها را تهدید
می کند.
وضعیت بانک سلولهای بنیادین در شیراز به کجا رسید؟
روزهای یک شنبه و سه شنبه در پایگاه نمازی، کار جمع آوری سلولهای بنیادین انجام میشود و حتی برای این کار پایگاه های شهرستانهای فسا، جهرم، لار، داراب و آباده نیز در طول هفته نمونهگیری می کنند.
تعداد سلول های بنیادین در کل کشور باید به 100 هزار عضو برسد که استان فارس تا کنون حدود سه هزار عضو دارد.
در شیراز با محدودیت پایگاههای انتقال خون مواجه هستیم. چه اقداماتی در جهت رفع این محدودیت ها انجام شده است؟
قبول داریم که در این بخش محدودیتهایی داریم اما با برنامهریزیهایی که اکنون با سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرفته در حال راهاندازی یک پایگاه انتقال خون در ورودی شهرک استقلال هستیم. در شرق شیراز نیز در این حوزه کمبودهایی وجود دارد که به همین منظور یک کانکس در فلکه شهرداری در محدوده منطقه گردشگری ارگ کریم خان جانمایی شده تا سه روز پایانی هفته مردم برای اهدای خون به آنجا مراجعه کنند اما متاسفانه میزان مراجعه تا کنون بسیار کم بوده است.
تعدادی از شهرستانهای استان فارس مثل مرودشت از داشتن پایگاه انتقال خون محروم هستند. چرا مرودشت که از لحاظ اهمیت، دومین شهرستان استان است هنوز یک پایگاه انتقال خون ندارد؟
دلیل این موضوع عدم همکاری مسئولان این شهرستان است. شهرداری و فرمانداری مرودشت تاکنون هیچ همکاری دراین زمینه
نداشتهاند. مرودشت می تواند یک پایگاه مناسب در مواقع اضطراری باشد اما متاسفانه هیچ کمکی از سوی مسئولان شهرستان مرودشت صورت نگرفته است. چهار سال، پیگیر زمین پایگاه انتقال خون در این شهرستان بوده ایم اما با تغییر چندین فرماندار و اعلام آمادگی از سوی سازمان انتقال خون استان، هیچ کس زمینی به منظور ساخت این پایگاه در اختیار ما قرار نداده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 809688
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.