دکتر علی بهادر در مراسم روز جهانی غذا افزود: برخی در جاهایی غذا تولید و وارد بازار می کنند که از نظر کیفیت و اصول بهداشتی مطلوب نیست به همین دلیل نظارت های ما باید طوری صورت گیرد که همیشه جا برای محصولات سالم در بازار بیشتر باشد.
وی یادآور شد: افزایش زیستگاه های کشاورزی در روستاها باید به نحوی باشد که مهاجرت به شهرها کاهش یابد؛ در این خصوص رفع مشکلات به ویژه بحران آب در روستاها ضروری است.
دکتر بهادر گفت: مصرف چربی، نمک، قند و سبک زندگی شهر نشینی باعث بیماری زایی و تحمیل هزینه های سنگین شده که برای کاهش آن ها باید هم فکری کرد، همچنین فرهنگ غذایی سالم باید تبلیغ و توسعه یابد و در صنایع غذایی با ایجاد محصولات سالم می توان از برخی بیماری ها پیشگیری کرد.
دکتر بهادر گفت: توجه به نشانگرهایی که روی محصولات به منظور معرفی غذاهای سالم وجود دارد نیز قابل توجه است و می تواند مردم را به خرید این مواد ترغیب کند؛ در این خصوص تا کنون 30 محصول در استان به عنوان مواد غذایی سالم مشخص شده و توجه به این مولفه ضروری است.
وی ادامه داد: کارخانجات و تولید کنندگان باید در این زمینه مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند و با متولیان همکاری نموده به طوری که با فرهنگسازی مردم را نسبت به بهداشت خود و گرایش به مصرف محصولات سالم حساس کنند.
دکتر بهادر ارتقای دسته بندی محصولات که هنوز به طور کامل محقق نشده را در کشور ضروری دانست.
رییس اتاق بازرگانی شیراز نیز گفت: آمار ضایعات غذا در کشور تکان دهنده و چیزی معادل 60 درصد درآمدهای نفتی است؛ نان، میوه، سبزیجات و برنج بیشترین ضایعات غذایی است.
رازقی ادامه داد: میزان آبی که در ضایعات کشاورزی استفاده می شود 9 و 3 دهم میلیارد متر مکعب می باشد، که این میزان بسیار بالا است. اشتغال صنایع غذایی در ایران بیشتر از خودرو سازها است و 190 هزار نفر در این حوزه مشغول هستند، همچنین 14 هزار کارخانه صنعتی غذایی در ایران فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: صنایع غذایی 50 هزار شغل بیشتر از صنعت خودروسازی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده اند و با این وجود حضور دولت برای بخش خصوصی ناهمواری هایی ایجاد کرده به طور مثال عدم صدور مجوز برای بازار آرد از مشکلات موجود است. متاسفانه به دلایل مختلف، صنعت روغن کشی نیز در سطح کشور سال گذشته فقط با 8 درصد و امسال با 15 درصد ظرفیت فعالیت کرده و دچار افت تولید شده است.
رازقی گفت: این مساله به بحران قیمت تمام شده و سایر عواملی که در اختیار دولت است بر می گردد. بهره های بانکی نیز معضل عجیبی برای تولید در کشور است. از جمله دیگر مشکلات می توان به پرداخت مالیات اشاره کرد به طوری که سهم تولید کنندگان صنعتی از آن در سال نود و چهار، 61 درصد بوده که این مساله هم ظلم مضاعف به واحدهای صنعتی کشور است.
وی ضمن اشاره به تعامل بالای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: وزارت بهداشت در این خصوص به وظایف خود عمل نمی کند و سال گذشته یک کارخانه آب معدنی با سابقه را زیر پا له کرد، همچنین بحث غیر کارشناسی در مورد روغن پالم نیز انتقاداتی را به وجود آورد.
رازقی همچنین یادآور شد: از 400 واحد صنعت غذا در استان تنها 70 تا 80 واحد عضو تشکل ها هستند که این امر نگران کننده است.
معاون تحقیق و توسعه اتاق بازرگانی شیراز نیز صنعت غذا در فارس را زیربنای بسیاری از فعالیت ها دانست و گفت: دفتر استاندارد سازی استان پذیرای پیشنهادهای شما است و کارگروه ویژه کمیسیون غذایی در اتاق بازرگانی نیز فعال بوده است.
یلدا راهدار افزود: شورای پژوهشی و هسته پژوهشی صنایع تبدیلی استان نیز در این زمینه تشکیل شده و پژوهش های کاربردی که در عرصه صنعت کاربرد داشته باشد در اولویت ما است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 802424
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.