مرادی با بیان اینکه 3 اثر طبیعی این شهرستان در فهرست ملی قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر پرونده ثبتی جاذبه های طبیعی چون تنگ رغز، چشمه گلابی، غار سهلک، درخت 600 ساله گردو و 4 سرو دوهزار ساله در رستاق، همچنین یک چشمه آب معدنی در شهرستان داراب تهیه شده و امیدواریم هرچه سریع تر این جاذبه ها در فهرست ملی قرار گیرد.
به گفته وی، امسال بیش از یک میلیارد تومان برای تامین زیرساخت ها و ساماندهی جاذبه های گردشگری شهرستان اختصاص یافته است.
مرادی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها، بالغ بر 200 میلیون تومان اعتبار نیز برای مرمت آثار شاخص داراب درنظر گرفته شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب در ادامه با بیان اینکه شناسایی و معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان در اولویت است، افزود: سکوسازی، محوطه سازی، ایجاد پیاده راه و مسیرهای گردشگری مناسب و روشنایی از جمله اقداماتی است که در جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان مانند غار سهلک، تنگ رغز و آبشار فدامی در حال
انجام است.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو درخصوص پرونده
آتش سوزی در آبشار فدامی نیز گفت: پیگیری های قضائی درخصوص شناسایی عامل یا عاملین آتش سوزی در منطقه ادامه دارد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
مرادی بر ضرورت حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی شهرستان تاکید کرد.
فرونشست های زمین، آثار تاریخی داراب را تهدید نمی کند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب در بخش دیگری از این گفت وگو به فرونشست های زمین در این شهرستان اشاره کرد و گفت: یک ونیم سال قبل شاهد ترک های نسبتا عمیقی در اطراف و محوطه تاریخی دارابگرد بودیم که علت این موضوع به خشکسالی ها برمی گشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر ترک های جدیدی در منطقه دیده نشده و خوشبختانه فاصله شکاف ها و فرونشست های زمین تا آثار تاریخی شهرستان بسیار زیاد است.
مرادی تاکید کرد: فرونشست های زمین، آثار تاریخی در داراب را تهدید نمی کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب در ادامه درخصوص حفاظت از شهر تاریخی دارابگرد نیز گفت: این شهر تاریخی یکی از جاذبه های اصلی و تاریخی شهرستان محسوب می شود که طول دیوارهای آن به 6 متر می رسد.
وی درخصوص فنس کشی این محوطه و حفاظت بیشتر از آن نیز اظهار داشت: فنس کشی شهر دارابگرد باید به طول 8 کیلومتر صورت گیرد که هزینه زیادی دارد و تامین اعتبار آن فعلا ممکن نیست.
مرادی اضافه کرد: برنامه ریزی برای جذب اعتبار کاوشهای باستان شناسی منطقه (دارابگرد) در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم قسمت هایی از این محوطه تاریخی
را کاوش کنیم.
به گفته وی، کاوش های باستان شناسی در دارابگرد به 40 سال قبل برمی گردد.
مرادی در ادامه با بیان اینکه تاکنون یکصد اثر تاریخی شهرستان داراب در فهرست ملی به ثبت رسیده است، افزود: پرونده حدود 50 اثر تاریخی و طبیعی شهرستان نیز در دست تهیه است و امیدواریم هرچه سریع تر این آثار در فهرست ملی به ثبت برسد.
به گزارش خبرنگار ما، در حال حاضر آبشار فدامی، سروهای کهنسال رستاق و چنار برفدان، سه جاذبه طبیعی شهرستان داراب است که در فهرست ملی
جای دارد.
گفتنی است از آثار شاخص این شهرستان نیز مسجد سنگی، مسجد جامع، شهر تاریخی دارابگرد، آسیاب ها، قلعه ها و چهارطاقی های ساسانی است.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 779346
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.