به گزارش ایرنا، علی اکبری، سه شنبه در سومین همایش ملی پدافند غیرعامل در عمران، معماری و توسعه شهری پایدار در شیراز افزود: آشنایی دانش آموزان با پدافند غیرعامل و انواع تهدیدها کمک خواهد کرد که آموزش های مرتبط برای مقابله با آن تهدیدها نیز راحت تر به دانش آموزان منتقل شود.
او ادامه داد:در بحث پدافند غیرعامل با توجه به اهمیت موضوع باید از تمام اقداماتی که به نوعی به ایجاد مصونیت در جامعه کمک می کند استقبال کنیم و به سراغ آنها برویم.
وی حاشیه نشینی را از جمله تهدیدهای جدی در کلانشهرهای کشور از جمله شیراز دانست و اضافه کرد: امروز 80 درصد از جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند و 20 درصد در روستاها که این نسبت در مقایسه با یک قرن گذشته دقیقا برعکس شده است.
او گفت: در برخی از شهرها جمعیت حاشیه نشین اتباع دیگر کشورها بر اتباع کشور خودمان غالب شده که اینها برای امنیت و سلامت جامعه تهدید است.
رئیس کمیسیون معماری شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: امروز در حوزه پدافند غیرعامل باید انرژی و توان خود را صرف مسائل و بخش هایی کنیم که از وارد آمدن خسارت به منابع اقتصادی و نیروی انسانی جلوگیری کند.
نوذر امامی افزود: البته موفقیت در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی و انسجام و هماهنگی بین تمام دستگاه ها دارد.
وی ادامه داد: امروز بسیاری از کشورها در حوزه پدافند غیرعامل به موفقیت ها و پیشرفت هایی رسیده اند که ما نیز باید از تجربه آنها استفاده کنیم.
او اظهار کرد: شورا و شهرداری شیراز نیز باید در بحث مشارکت مردم و فرهنگ سازی در حوزه پدافند غیرعامل پیش قدم باشند تا در ابعاد مختلف شاهد رعایت شاخصه های مختلف پدافند غیرعامل در کلانشهر شیراز باشیم.
امامی گفت: ساختمان ها و بناها در حقیقت سرمایه ملی هستند و بنابراین باید در ساخت و نگهداری آنها تمام شاخصه های پدافند غیرعامل رعایت شود.
رئیس کمیسیون معماری شورای اسلامی شهر شیراز گفت:‌ کلانشهر شیراز 250 هزار حاشیه نشین دارد که در معرض انواع خطرهایی قرار دارند که مربوط به پدافند غیر عامل است.
پدافند غیرعامل به اقداماتی گفته می شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌ توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد.
پدافند غیرعامل یعنی کاهش آسیب‌ پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.