علی اسدی افزود: در این بررسی حدودا با شش تدفین در داخل آبراه برخورد کردیم که مطالعات اولیه روی اسکلتهای به دست آمده از آن انجام و برای مطالعات تکمیلی، یافتهها به یک آزمایشگاه مهم در تهران منتقل شدند. در واقع نتایج این مطالعه آنقدر اهمیت دارد که در راستای شناخت تحولاتی که در دوره هخامنشی احتمالا در محدوده آبراههها اتفاق افتاده، میتوان با خبر شد.
وی درباره نتایج سه فصل کاوش در این محوطه جهانی گفت:در فصل سوم کاوش، بررسی در یک محدوده چهل متری به سمتِ شمالِ این آبراه آغاز شد، که از ویژگی آن میتوان به ارتفاع زیاد و بیش از شش متر اثر که در صخرههای تراشیده قرار گرفتهاند، اشاره کرد هر چند به علت سنگینی رسوبات، امتداد کاوش در این بخش نیز به فصل بعد موکول شد.
سرپرست تیم کاوش آبراهههای تختجمشید همچنین ایجاد یک مسیرِ بازدید برای سنگنوشتههای مهم داریوش بزرگ در دیواره جنوبی تختگاه تخت جمشید را از دیگر علتهای کاوش در این محوطه برشمرد وگفت: این سنگنوشتهها مهمترین سنگنوشته دوره هخامنشی در تخت جمشید است که اطلاعات مهمی درباره وضعیت تختجمشید و اینکه داریوش بر چه اساسی و اهدافی این بنا را بنیانگذاری میکند، ارائه میدهد. اما با توجه به پوشیده بودن این بخشِ جنوبیِ تختگاه تخت جمشید با خاک کاوشهای گذشته، مسیر بازدیدی برای این نوشته وجود نداشت.
اسدی تاکید میکند: در طول هشتاد سال گذشته کارهای زیاد دیگری هم انجام شده بود، زمانیکه خاکهای حاصل از آن کاوشها روی دیواره ریخته میشد، هنوز بنای تختجمشید کاوش نشده بود و مجموعهای بالا شکل نگرفته بود که بعدا بخواهند این خاکها را بردارند.رئیس تیم باستانشناسی آبراههها تختجمشید در ادامه با بیان اینکه محدوده تختجمشید با بناهای بسیار پیچیده، فضایی بزرگ با حدود ۱۲ هکتار را شامل میشود، ادامه میدهد: گاهی اوقات یک کار بسیار کوچک نیز زمان زیادی نیاز دارد و نمیتوان آن را با سرعت انجام داد، چون در این صورت احتمال از بین رفتن اطلاعات وجود دارد، بنابراین باید با دقت کار کرد، محدوده آثار بسیار زیاد است و رویکرد ما حفاظتی است.
او به دست آوردن دیواره جنوبی تختجمشید را عاملی برای نمودار شدن منظر تخت جمشید به صورت واقعی میداند و ادامه میدهد: این منظر امروز قدری دستخوش تغییر شده است، بنابراین با برداشت این خاک، دره جنوبی تختجمشید که تغییر شکل پیدا کرده بود، بار دیگر به صورت طبیعی و به احتمال زیاد با چهرهای شبیه به دوره هخامنشی خود را نشان میدهد، بنابراین تاثیرات آن بیشتر است، چون درک دقیقتری از ماهیت تختجمشید و اینکه چه کاری در آن انجام شده به دست میآورند.
به گفته وی، آثار متعددی مانند بستهای فلزی، گردنبند عقیق، یک دسته خنجر از جنس لاجورد و آثار متعدد دیگری نیز شناسایی شدهاند که بسیار اهمیت دارند و با مطالعه این موارد میتوان با جنبههای دیگری از هنر دوره هخامنشی آشنا شد.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 736295
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.