علی القاصی مهر در این رابطه گفت: به محض وقوع این حادثه دلخراش طی هماهنگی های صورت گرفته دادستان و رئیس دادگستری داراب در مراکز درمانی این شهرستان حاضر شدند.
وی ادامه داد: در این خصوص روند درمانی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بررسی و موضوعاتی پیرامون این مسأله مطرح شد.
رئیس کل دادگستری استان فارس پیرامون اقدامات پزشکی قانونی استان نیز بیان کرد: با توجه به شدت تصادف و این که دست و پای برخی از افراد قطع شده بود با هماهنگیهای صورت گرفته، پزشکی قانونی استان با فوریت وارد عمل شد و با گذاشتن قطعههای بدن اجساد توانست در کمترین زمان ممکن هویت آن ها را شناسایی کند.
وی ادامه: در این حادثه رانندگی دلخراش دست و پای دو نفر از دانش آموزان قطع شده و یک دانش آموز نیز در بخش مراقبتهای ویژه بستری است.
القاصی با اشاره به انتقال 5 نفر به شیراز نیز بیان کرد: از این تعداد یک نفر دستش قطع شده و دو نفر نیز به دلیل ضربه به سر بستری هستند و مابقی مشکل حادی ندارند اما وضعیت دو نفر وخیم گزارش شده است.
وی از بازداشت کمک راننده خبر و ادامه داد: از زمان وقوع این حادثه کمک راننده که در زمان وقوع حادثه رانندگی اتوبوس را بر عهده داشته بازداشت و تحت نظارت است.
رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: از این راننده تست مرفین و الکل گرفته تا مشخص شود در زمان رانندگی وضعیت مناسبی داشته یا خیر.
القاصی مهر تأکید کرد: پرونده این حادثه به صورت ویژه در دستگاه قضایی استان فارس رسیدگی و مقصران این حادثه از اداره راه، پلیس، راننده و... هر ارگانی باشد مشخص و با آن ها برخورد قانونی می شود.
به گفته وی، اقدامات کارشناسی به منظور بررسی دقیق این موضوع در حال انجام است.
رئیس کل دادگستری استان فارس ادامه داد: علاوه بر این مقرر شد که سهل انگاری مدیران و مسئولان استان هرمزگان نیز مشخص و در این پرونده به این موضوع نیز رسیدگی شود.
آخرین وضعیت چهار مصدوم بیمارستان رجایی
رئیس بیمارستان رجایی شیراز آخرین وضعیت درمانی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در داراب را تشریح کرد.
دکتر شهرام بلندپرواز در این رابطه گفت: چهار نفر از مصدومان این حادثه به بیمارستان رجایی و یک نفر به بیمارستان نمازی منتقل شده اند.
وی ادامه داد: چهار مصدومی که به بیمارستان رجایی شیراز منتقل شده در همان ساعات اولیه اقدامات اورژانسی برای آن ها انجام شده است. رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز گفت: این چهار مصدوم از نواحی مختلف بدن دچار صدمه های شدید شده که روند درمانی آنها در حال انجام است.
دکتر بلندپرواز تأکید کرد: دو نفر از این مصدومان دچار قطعی دست و پا شده اند که روند درمانی نیز برای آن ها در حال انجام است.
حرکت شبانه اتوبوس برابر دستورالعمل اجرایی اردوها
ممنوع نیست
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: حرکت شبانه اتوبوس برابر دستورالعمل اجرایی اردوهای دانش آموزی ممنوع نیست.
دانش هاشمی پور در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگان در جاده داراب ضمن ابراز تسلیت مجدد، گفت: هر چند آموزش و پرورش استان بدون کمترین چشم پوشی و بررسی همه جوانب با متخلفان احتمالی برخورد جدی خواهد کرد اما برخلاف آنچه در خصوص ممنوعیت تردد شبانه اتوبوس مطرح می شود، باید گفت این امر برابر دستورالعمل اجرایی اردوها و بازدیدهای دانش آموزی ممنوع نیست و به شرط رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی، بلامانع است.
هاشمی پور در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ممنوعیت تردد اتوبوس دانش آموزان در شب، افزود: قطعاً هیچ توجیهی بار غم و اندوه پرپر شدن عزیزان دانش آموز این حادثه دلخراش را کم نمی کند اما طرح این موضوع که آموزش و پرورش بر خلاف ضوابط مجوز حرکت شبانه را برای اتوبوسهای اردوی دانش آموزی صادر کرده است صحیح نیست و اردوی سازمان دانش آموزی برابر آیین نامه اردوها انجام شده است.
وی تصریح کرد: این امر مشروط به رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی است و چنانچه تخلفی از ناحیه اتوبوس از جمله عدم رعایت اصول ایمنی و فنی مشاهده شود برخورد با آن بر عهده مأموران پلیس راه است.
به گفته هاشمی پور، همان طور که در توضیحات معاون محترم پرورشی وزارت آموزش و پرورش اشاره شد، در آیین نامه فعلی اردوها بسیاری از موارد اعم از مسایل بهداشتی، ایمنی، امنیتی و حوادث غیرمنتظره دیده شده و از پختگی لازم برخوردار است.
وی ادامه داد: حرکت شبانه در آیین نامه جدید که حدود پنج سالی است اجرا میشود بلامانع اعلام شده، منتهی با رعایت ضوابطی چون تعداد رانندگان و مسایل فنی اتوبوس که کنترل آن برعهده دستگاههای ذی ربط است.
این مسئول تأکید کرد: ملاک و معیار برای آموزش و پرورش انعقاد قرارداد با شرکتهای مجاز حمل و نقل است و مسایل فنی و رعایت ضوابط ایمنی بر عهده شرکت ها و ادارات مربوطه است چرا که آموزش و پرورش صلاحیت و تخصص تشخیص فنی را ندارد و
قانون گذار متولی آن را مشخص کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: قطعاً برای روشن شدن ابعاد حادثه این اردوی سازمان دانش آموزی، با استفاده از همه ظرفیت ها، جوانب کار بررسی و این اطمینان را به مردم شریف استان خواهیم داد که با توجه به دستور مقام عالی وزارت به مدیرکل استان برای پیگیری جدی موضوع، اگر در این مسیر تخلفی مشاهده شود، بدون چشم پوشی با عامل یا عاملان آن برخورد جدی خواهد شد و نتیجه آن را نیز به اطلاع عموم خواهیم رساند.
تست الکل و مورفین راننده اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی منفی است
رئیس دادگستری شهرستان داراب گفت: تست الکل و مورفین راننده اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی منفی است. حجت الاسلام سید محسن موسوی گفت: پزشکی قانونی در رابطه با تست الکل و مورفین راننده دانش آموزان هرمزگانی نظر خود را اعلام کرده است.
وی بیان کرد: با حضور نماینده دادستان، شکایات خانواده دانشآموزان اخذ و نظریه پزشکی قانونی در رابطه با وضعیت جسمانی آنان بدون دریافت هزینه اعلام میشود.
رئیس دادگستری شهرستان داراب با اشاره به این که این راننده هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ادامه داد: اتهام این راننده قتل شبه عمد است و این متهم به اتهام قتل شبه عمد محاکمه می شود.
3نفر آسیب نخاعی و ۳ نفر از دانش آموزان قطع عضو شدند
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در میان دانش آموزان حادثه دیده واژگونی اتوبوس هرمزگان به شیراز ۳ نفر قطع عضو و ۳ دانش آموز نیز دچار آسیب نخاعی شدند.
عبدالخالق کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه دیده در بیمارستان های داراب و شیراز تأکید کرد: از میان ۳۴ مصدوم این حادثه ۵ نفر به شیراز منتقل و ۲۹ نفر در بیمارستان داراب بستری شدند.
وی ادامه داد: در این میان ۳نفر قطع عضو و ۳ نفر نیز دچار آسیب نخاعی شده اند و ۲۰ نفر از دانش آموزان نیز به زودی مرخص خواهند شد.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در حال حاضر نیز ۴ مصدوم در بخش مراقبت های ویژه و ۴ مصدوم دیگر نیز تحت جراحی های ارتوپدی قرار خواهند گرفت
ترخیص 11 نفر از مجروحان
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شیراز جزئیات جدیدی از وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان در داراب ارائه داد.
عالی منش، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس گفت: ۲۹ مصدوم در بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) داراب بستری هستند که ظهر دیروز ۱۱ نفر از آنها ترخیص شدند.
وی اظهار کرد: یک نفر از مصدومان وضعیت مطلوبی ندارد و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس ادامه داد: یک نفر از مصدومان بیمارستان داراب نیز برای ارائه خدمات فوق تخصصی به بیمارستان شیراز منتقل شد.
وی در خصوص مصدومان بستری در شیراز افزود: هم اکنون یک نفر در بیمارستان نمازی و ۴ نفر در بیمارستان شهید رجایی بستری هستند که حال عمومی یک نفر از مصدومان بیمارستان شهید رجایی مطلوب نیست و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.
دیه دانشآموزان حادثه واژگونی اتوبوس 280 میلیون اعلام شد
مدیرعامل بیمه دانا با اعلام این که دیه هر فوتی در حادثه واژگونی اتوبوس دانشآموزان هرمزگانی در استان فارس ۲۸۰ میلیون تومان است، از اعزام نمایندهای برای بررسی حادثه خبر داد.
صادق، ضمن اظهار تأسف از حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری دانش آموزان هرمزگانی در استان فارس و کشته شدن جمعی از دانش آموزان، گفت: پوشش بیمه شخص ثالث و سرنشین این حادثه توسط بیمه دانا صورت گرفته بود.
مدیرعامل شرکت بیمه دانا با اشاره به این که این شرکت خود را موظف به رسیدگی ویژه و فوری این حادثه میداند، اظهارداشت: نمایندهای از سوی شرکت بیمه دانا برای بررسی موضوع به فارس اعزام شده است.
صادق افزود: بیمه دانا موظف است در اولین فرصت، مسئولیت بیمه ای خود را در قبال حادثه دیدگان و کشته های این سانحه انجام دهد.
وی میزان دیه هر نفر فوتی در این حاثه را با توجه به قرار داشتن در ماه حرام، ۲۸۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در مورد افراد حادثه دیده و یا کسانی که دچار نقص عضو و مانند آن شده اند، پس از طی مراحل کارشناسی، دیه پرداخت میشود.
آموزش و پرورش هزینه درمان مصدومان سانحه داراب
را پرداخت میکند
وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که هزینه های درمان مصدومان سانحه داراب را تقبل خواهد
کرد.
در این اطلاعیه آمده است: این وزارتخانه ضمن عرض تسلیت به خانواده های فوت شدگان و ابراز همدردی با بازماندگان سانحه دلخراش داراب و شفای عاجل مصدومان از خداوند متعال، تمامی هزینههای درمان حادثه، اعم از بستری، عمل جراحی، استفاده از تجهیزات پزشکی و غیره را تقبل میکند.
روحانی دستور رسیدگی به وضعیت دانش آموزان هرمزگانی را صادر کرد
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور صبح شنبه و پس از دریافت گزارش حادثه تلخ روز جمعه برای شماری از دانش آموزان هرمزگانی، دستورات لازم را برای رسیدگی سریع و کامل به آسیب دیدگان صادر کرد.
محمود واعظی اظهارداشت: رئیس جمهور از وزیران آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزیر کشور خواست ابعاد مختلف حادثه تلخ اخیر برای دانش آموزان هرمزگانی را به دقت بررسی کنند.
وی افزود: رئیس جمهوری ضمن تسلیت به خانواده های داغدار، دستورات لازم را به هر یک از این وزیران صادر و بر رسیدگی هرچه سریع تر به مسایل درمانی مصدومان و خانواده های آسیب دیده تأکید کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور اظهارداشت: روحانی در گفت وگو با وزیر آموزش و پرورش که به نمایندگی از ایشان برای رسیدگی به آسیب دیدگان به محل حادثه رفته بود، آخرین وضعیت دانش آموزان مصدوم و آسیب دیده و همچنین بررسی های کارشناسی در خصوص علت حادثه را مرور و به وی دستور داد با هماهنگی دستگاه های ذیربط و در اسرع وقت شیوه نامه های مربوط به اردوهای دانش آموزی و وسایل مربوط به آن را بازنگری و آن را به نحوی اصلاح کنند که تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، زمان و مسیر سفر بر مبنای بالاترین ضریب استانداردهای ایمنی انجام گیرد.
واعظی ادامه داد: رئیس جمهوری ضمن اطلاع از آخرین وضعیت درمانی دانش آموزان مصدوم، دستورات لازم برای رسیدگی سریع و کامل درمانی به آسیب دیدگان را به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر کردند.
جزییات ناگفته از تصادف اخیر
قائم مقام سازمان دانش آموزی گفت: آیین نامه اردوهای دانش آموزی از سال ۸۹ تغییر نکرده است که باید اصلاح شود.
محمود علیگو با اشاره به حادثه اردوی دانش آموزان هرمزگانی گفت: متأسفانه در این سانحه دلخراش ۹ دانش آموز به همراه مربی و راننده در دم فوت می کنند. ۳۲ دانش آموز دیگر نیز تحت مراقبت های پزشکی در بیمارستان قرار گرفتند.
وی افزود: اتوبوسی که در شب حرکت می کند، دو راننده دارد که جایگزین یکدیگر شوند. متأسفانه راننده به تذکر مربی و سرپرست اردو برای جا به جایی توجهی نکرده و با بیان این که «خواب آلود» نیستم به رانندگی ادامه داده، این درحالی است که طبق گفته سرپرست اردو دوبار از مسیر نیز خارج شده است.
قائم مقام سازمان دانش آموزی بیان کرد: این موضوع را که دانش آموزان و سرپرست اردو بیان کرده اند، به دادستانی نیز اعلام کرده ایم تا به صورت ویژه بررسی کند.
وی بیان کرد: این دانش آموزان عضو تشکیلات فرزانگان بودند که به اردوی ملی که درباره سبک زندگی بود، اعزام شده بودند.
قائم مقام سازمان دانش آموزی با بیان این که اردوی دانش آموزی ملی بوده، گفت: تاکنون ۱۶ هزار نفر به اردو اعزام شده بودند که مشکلی پیش نیامده بود. این گروه، آخرین گروه اعزامی بودند که این حادثه دردناک رخ داد.
احتمال ممنوعیت حرکت اتوبوس بین شهری در شب در پی دستور وزیر
معاون وزیر راه گفت: وزیر راه دستور داده تا صدور دستورالعمل ممنوعیت رانندگی رانندگان اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی بین جاده ای در شب، مورد بررسی قرار بگیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره صدور مجوز رانندگی در شب گفت: اصل رانندگی در شب ممنوع نیست اما به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است صدور ابلاغیه ممنوعیت رانندگی رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی بین جاده ای سبک و سنگین (اتوبوس و مینی بوس) بررسی شود تا در صورت قابل اجرا بودن آن، به رانندگان ابلاغ شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، باید برای اجرای این موضوع، علاوه بر بررسی امکان اجرا شدن آن بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، با پلیس راهور ناجا نیز هماهنگی هایی صورت گیرد.
قوه قضاییه بدون هیچ گونه ملاحظه ای به پرونده تصادف
دانش آموزان رسیدگی کند
در پیام آیت ا... اسدا... ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز آمده است: ضایعه مؤلمه و اسف انگیز فقدان جمعی از دانش آموزان تیزهوش و فرزانگان آن استان موجب تأثر و تألم خاطر شدید اینجانب و اهالی استان فارس و مردم سومین حرم اهل بیت (ع) گردید.
این پیام افزوده است: متأسفانه بار دیگر شاهد داغدار شدن جمعی از عزیزانمان به دلیل مسایل حمل و نقل جاده ای هستیم، عدم حرکت به موقع اتوبوس حامل این جوانان و خواب آلودگی راننده، مسایلی است که می بایست قوه قضاییه در اسرع وقت ممکن و بدون هیچ گونه ملاحظه ای به آن رسیدگی کرده تا بلکه التیامی بر زخم دل بازماندگان شود.
مسئولان از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان بهآسانی عبور نکنند
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: مسئولان از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان به آسانی عبور نکنند.
نماینده ولیفقیه در استان هرمزگان و امام جمعه شهرستان بندرعباس در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانشآموزان با انتشار بیانیهای این حادثه را تسلیت گفت.
در متن این بیانیه آمده است: حادثه تلخ، اندوهبار و دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر نخبه هرمزگانی در مسیر داراب که به جان باختن و آسیب دیدگی جمعی از آن ها انجامید، اینجانب را همچون دیگر هم استانیها و هم میهنان و خانواده های عزادار، مصیبت زده کرد.
اینجانب ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان و دعا برای شفای آسیب دیدگان و عرض تسلیت به خانواده های آنان، از مسئولان و دست اندرکاران در هر دو استان هرمزگان و فارس میخواهم که از این حادثه جانگداز به آسانی عبور نکنند و دغدغه حل ریشهای این ضایعه و امثال آن را در صدر اولویت های خود قرار دهند و اکنون نیز همه تلاش خود را برای علاج مصدومان و کاستن از مصائب داغداران به کار برند.
تسلیت سخنگوی ناجا، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پی حادثه رانندگی و کشته شدن دانش آموزان
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پیامی جداگانه با ابراز تأثر و تأسف شدید از وقوع حادثه دلخراش رانندگی در مسیر هرمزگان - فارس،کشته و زخمی شدن شماری از دانش آموزان را تسلیت گفتند.
تشییع اجساد قربانیان حادثه
اجساد قربانیان این حادثه عصر دیروز با حضور مسئولین استانی در هرمزگان تشییع شد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 732236
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.