آبشار فدامی یکی از جاذبه های طبیعی در شهرستان داراب است که در فهرست ملی میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است .فاصلۀ این آبشار از مرکز استان 380 کیلومتر و در مسیر بندرعباس جای گرفته است. آبشارهای شور و شیرین فدامی در 8 کیلومتری شمال غربی شهر فَدامی و در فاصلۀ 135 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان داراب قراردارد. یکی از ویژگی های آبشار فَدامی وجود چهار نمونه آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصلۀ 20 متری با هم آمیخته می شوند و استخر طبیعی زیبایی را پدید می آورند. از ویژگی های دیگر این آبشار، آن است که در زمستان آب آبشار گرم و در تابستان سرد است.بلندای آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین جای گرفته، 10 تا 15 متر است. سرچشمۀ آبشار شور فَدامی در 500 متری آن است و وجود درختان خرمای خودرو در کنار آبشار شور به زیبایی های آن افزوده است اما چند روز قبل قسمت های عمده این جاذبه طبیعی طعمه حریق شد و تمامی درختچه ها و پوشش گیاهی آن در آتش سوخت و هم اینک رنگ این محوطه ملی سیاه شده است .
در این رابطه سیاوش آریا یکی از فعالین حوزه میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ما گفت: آبشار فَدامی که پهن ترین (عریض ترین) آبشار جنوب ایران است و حتی برخی آن را پهن ترین آبشار کشور می دانند، چند روز پیش به دلایل نامعلومی در آتش سوخت. برخی از افراد بومی منطقه علت آتش سوزی را ورود اَنبوه گردشگران و بی دقتی آنها و مردم محلی می دانند، هر چند تا کنون در این زمینه چیزی به اثبات نرسیده است.
وی با بیان اینکه بخش بزرگی از پوشش گیاهی این منطقه و گردشگاه در آتش سوخته و برای همیشه نابود شده است، افزود:
جا دارد علت این اتفاق از سوی مدیران و مسئولان شهرستان داراب و استان با جدیت هر چه تمام مورد پیگیری قرار گیرد.
این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس بر لزوم حفاظت از این اثر ملی در شهرستان داراب تاکید کرد و گفت: در یک دهۀ گذشته شهرستان داراب با خشکسالی های سختی دست و پنجه نرم کرده و در بخش بزرگی از دشت های داراب، فرو نشست زمین رُخ داده و بیشتر روستاها نیز خالی از سکونت شده است. از این رو این میراث طبیعی و ثروت خدادادی وابسته به همۀ انسان ها و نسل ها ی آینده است و باید به درستی مورد حفاظت قرارگیرد.
آریا در ادامه اضافه کرد: از سویی، داراب منطقۀ گرمسیری است که در یک دهۀ گذشته با افزایش گرما و خشکسالی رو به رو بوده و تنها جای آسایش و آرامش مردمان این شهرستان و روستاهای پیرامون در بهار و تابستان، همین آبشار است که باید در حفظ آن کوشید.
وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از پوشش گیاهی منطقه و گردشگاه فَدامی برای همیشه نابود شده و به تاریخ پیوسته است، گفت: پهنای آبشار شیرین فدامی در گذشته به 800 متر می رسید، از همین روی، پهن ترین آبشار طبیعی ایران به شمار می آمد. اما به دلیل خشکسالی و بهره برداری بی رویۀ کشاورزان بالادست، هم اینک به 200 متر رسیده است.
وی با بیان اینکه آبشار فدامی با شمارۀ 137 در سال 1390 در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت ملی رسیده است، افزود: بلندای (ارتفاع) آبشار شیرین، میان 12 تا 20 متر است و رودخانه دایمی پدیدار شده از آبشارهای فدامی نزدیک دو هزار هکتار از درختان خرمای پایین دست را آبیاری می کند. در ادامه این گفت و گو محمدباقر مهاجر یکی از دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داراب نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه با یک بی احتیاطی، آسیب های جدی بر این جاذبه گردشگری وارد شده که نه تنها منظر طبیعی آن مخدوش شده است بلکه طبق اظهارنظر کارشناسان یک تا دو سال طول می کشد که پوشش گیاهی منطقه زیرسازی شود.
وی ادامه داد: اطراف این آبشار که تا چند روز قبل مملو از درختان سبز بود هم اینک سیاه شده و چهره نازیبایی را نشان می دهد.
مهاجر اضافه کرد: سهل انگاری فرد یا افرادی موجب شد تا محوطه اطراف آبشار فدامی کاملا بسوزد و هنوز هم علت اصلی آن مشخص نشده است.
این دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داراب در ادامه تاکید کرد :با اینکه آبشار فدامی در فهرست ملی به ثبت رسیده است و جزو اولین جاذبه های طبیعی استان است که در این فهرست قرار گرفته اما هنوز نگاه ها و نوع برخوردها با این محوطه طبیعی به صورت تخصصی ، کلان و ملی نیست و می طلبد مسئولین شهرستان نسبت به حفاظت از این آثار طبیعی کوشاتر باشد و مراقبت های اصولی در محل صورت گیرد.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714276
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.