کمال یداللهی اظهار داشت: علی رغم تلاش سازمان جهاد کشاورزی، در فارس برای میوه های تابستانه و زمستانه، صنایع فرآوری بزرگ با توجه به پتانسیل تولید محصولات باغی استان وجود ندارد و تنها یک صنعت فرآوری انار با هدف تولید کنسانتره انار موجود است.
وی با اشاره به تولید 2/3 میلیون تن محصولات باغی در فارس گفت: از این میزان بالغ بر بالغ بر یک میلیون تن مرکبات است ‌اما متاسفانه صنایع بزرگ تولید آّب میوه در فارس شکل نگرفته است.
یداللهی با بیان این که در حال حاضر به دلیل کمبود زیرساخت در استان، باغداران هر ساله ضرر هنگفتی را متقبل می شوند ادامه داد: در همین تابستان هم، باغداران خسارت زیادی دیده اند و گاهاً دیده شده میوه های تولیدی فارس همچون آلو سیاه کیلویی 500 تومانی و یا هلوی کیلویی هزار تومانی در گوشه و کنار خیابانها و جاده ها فروش می رود که البته واضح است از همین رقم اندک هم بخش عمده ای سهم دلالان می شود.
وی یادآور شد: در تمامی باغات میوه های هر فصل در یک بازه زمانی کوتاه به بار می نشینند و باغداران به خصوص در تابستان به دلیل فسادپذیری میوه ها و نداشتن امکان ذخیره، سورت و بسته بندی، چاره ای به جز عرضه سریع محصولات خود به بازار ندارند که این همزمانی در عرضه محصولات به بازار، باعث افت شدید قیمت ها شده و در کنار آن واسطه ها و دلالان نیز به این افت قیمت دامن می زنند به گونه ای که با خودداری از خرید میوه در موعد مقرر، به بهانه افت کیفیت، این محصولات را به ثمن بخس خریده و بعد هم خودشان در وانت بار و یا نیسان در حاشیه معابر اقدام به فروش آن به مردم می کنند.
مدیر عامل اتحادیه باغداران فارس با بیان این که عمده این میوه هایی که در حاشیه خیابان ها و جاده ها فروخته فروخته می شود فاقد کیفیت هستند،‌ افزود: به دلیل نگهداری نامناسب و عرضه دیرموقع به بازار، این محصولات عمدتاً له و پلاسیده هستند و عمده میوه های درون صندوق ها نامرغوب و تنها لایه اول این صندوق ها که در معرض دید مشتری قرار دارد تازه هستند و مردم بعد از بردن این میوه ها به منزل، متوجه کلاه گشادی که بر سرشان رفته، می شوند.
وی با اشاره به اقدامات اتحادیه باغداران فارس با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان برای پایان دادن به این وضعیت گفت: دو طرح فوری در دستور کار قرار دارد. در طرح اول با تسهیلات اعطایی که به کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی فارس پرداخت می شود، سردخانه های کانتینردار کوچک مقیاس در باغات احداث می شود و باغداران این امکان را پیدا خواهند کرد که با ذخیره تولیدات خود در این سردخانه ها، آن را در زمانی که بازار کشش لازم دارد عرضه کنند و به این نحو جلوی عرضه میوه و محصولات کشاورزی، بیش از حد نیاز بازار جلوگیری می نمایند.
یداللهی ادامه داد: در طرح دوم در سپیدان به عنوان شهرستان پایلوت، ماشین آلات و دستگاه هایی که قیمت چندانی ندارند در اختیار هر خانوار روستایی قرار داده می شود تا آن ها بتوانند از میوه های درجه دو و سه، چیپس میوه که یک کالای لوکس و با ارزش افزوده بالا است تولید کنند و با استفاده از ظرفیت یک شرکت پشتیبان این محصولات به بازار عرضه شود.
وی با یادآوری قیمت 40هزار تا 120 هزار تومانی هر کیلو چیپس میوه در بازار گفت: شاید اقدامات این چنینی سرمایه گذاران را متوجه سوددهی بالای این چنین فرآورده هایی کرده و آن ها را به سرمایه گذاری برای راه اندازی واحدهای صنعتی بزرگ در این زمینه ترغیب نماید.
یداللهی تصریح کرد: متاسفانه با شیوه فعلی فروش میوه ها به ارزان ترین و بدترین شکل، هم باغدار ضرر می کند و هم آبی که جزو ثروت های ملی است و صرف تولید این محصولات می شود، هیچ ارزش افزوده ای برای استان و کشور نخواهد داشت.
مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس با بیان اینکه راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار در سطح شهر نیز می تواند در جلوگیری از ادامه این وضعیت موثر باشد افزود: تا سال 94، این اتحادیه 20 بازارچه متعلق به سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز را در سطح این شهر به صورت رایگان در اختیار داشت که از طریق آن باغداران اقدام به عرضه تولیدات خود به طور مستقیم می کردند این در حالی است که در سال 95 و 96 این بازارچه ها از اختیار ما خارج شد و امیدوارم با حمایت شهرداری بتوانیم این بازارچه ها را دوباره احیاء‌ نماییم.
وی با اشاره به این که راه اندازی سردخانه و نیز صنایع تبدیلی همچون آب میوه، چیپس میوه، ‌میوه های خشک، تولید لواشک و ... می تواند ارزش افزوده تولیدات کشاورزی فارس را چندین برابر کند، ‌ادامه داد: فارس از این صنایع محروم است و این در حالی است که صنایع مذکور در استان هایی که تولیدات باغی چندانی ندارند راه اندازی شده و سود زیادی را برای سرمایه گذاران آن دارد.
یداللهی با تاکید بر این که حمایت از تولیدات فارس نیازمند همکاری های فرا دستگاهی است افزود: مثلاً شاید به نظر برسد سازمانی همچون آموزش و پرورش نقشی در این زمینه ندارد، این در حالی است که همین سازمان می تواند با ایجاد امکان عرضه میوه در مدارس و الزام بوفه مدارس به عرضه میوه های تازه، هم از تولیدات کشاورزی استان فارس حمایت کند و هم با جایگزینی آن به جای چیپس و پفک، سطح سلامت دانش آموزان را بالا ببرد.
وی ادامه داد: ادارات فارس هم به همین منوال می توانند یاری دهندگان کشاورزان باشند. گذاشتن چای نپتون تولیدی سپیدان در میز مدیران استان و یا استفاده از کشمش و قصب و خرما به جای قند در ادارات نیز می تواند تاثیر زیادی در این زمینه داشته باشد.

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 713823
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.