استاندار فارس در مراسم افتتاح پروژه‌های شهرداری در شمال غرب شیراز، مصون‌ماندن ارتفاعات و اراضی را از تعرض، مهم‌ترین دستاورد احداث بوستان‌های کوهپایه‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس، استاندار فارس در مراسم افتتاح بوستان کوهستان در شیراز، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران ساخت پروژه، از پارک‌های کوهستانی به منزله یکی از نیاز‌های اساسی جوامع شهری یاد کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی و وضعیت امروزین جوامع که سراسر تنش است، اهمیت دادن به نشاط و شادی که پیش‌نیاز سلامتی انسان‌هاست، از وظایف مدیران شهری محسوب می‌شود.

افشانی با تأکید بر ضرورت تغییر دیدگاه در شهرسازی عنوان کرد: در بحث شهر و شهرسازی باید نگاه‌مان را به‌جای معطوف‌کردن به میزان اعتبار پروژه‌ها و سازه‌های آن، به تأثیر پروژه بر روان مردم و سلامتی شهروندان تغییر دهیم؛ چه بسا پروژه‌ای با هزینه اندک، تأثیری به‌مراتب بیشتر از پروژه‌ای با هزینه‌ چندصد برابری داشته باشد.

وی مصون شدن ارتفاعات و اراضی را از تعرض مهم‌ترین دستاورد احداث بوستان‌های کوهپایه‌ای دانست و گفت: امیدواریم با ساخت پارک‌های جنگلی و ایجاد فضای سبز از رشد ساختمان‌ها در این گونه اراضی جلوگیری کنیم.

افشانی محافظت نشدن اطراف شهر‌ها و گسترش بی‌رویه آن‌ها را از آفت‌های اصلی شهر‌های بزرگ نامید و تصریح کرد: گسترش بی‌حد و مرز شهر‌های بزرگ از سویی باعث اختلال در خدمت‌رسانی می‌شود و از سوی دیگر به چشم‌انداز‌های شهر آسیب می‌رساند.

مهم‌ترین وظیفه شورای فعلی و شورای بعد حفظ مراتع و منابع ملی است

وی تهران را بد‌ترین الگو برای شهرسازی در کشور خواند و افزود: تمام ارتفاعات باید توسط شهرداری تملک شود، خوشبختانه بخشی از ارتفاعات شیراز حراست شده است و مهم‌ترین کار شورای فعلی و شورای بعد حفظ همین مراتع و منابع ملی است.

استاندار فارس گفت: با آنکه در شرایط سخت اقتصادی به‌سر می‌بریم، دولت برای حراست از این اراضی کمک می‌کند و مهم‌ترین اقدام، تعریف کاربری‌های غیرقابل تغییر برای این اراضی است.

افشانی یکی دیگر از اولویت‌های شهرداری و شورای شهر را خرید باغات قصر‌الدشت اعلام کرد و بیان داشت.

افشانی بر ضرورت ساماندهی رودخانه خشک شیراز نیز تأکید کرد و خاطرنشان کرد: با ساماندهی رودخانه خشک از سد تنگ‌سرخ تا مهارلو بزرگ‌ترین مجموعه فضای سبز کشور ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهر شیراز است.

وی افزود: نمی‌توان تا همیشه منتظر ماند و این رودخانه را که می‌تواند یکی از زیبا‌ترین کارکرد‌های تفریحی را داشته باشد با وضعیتی نابسامان‌‌ رها کرد.

تثبیت ارتفاعات مهم‌ترین هدف احداث بوستان کوهستان

در ادامه این مراسم شهردار شیراز پروژه بوستان کوهستان را حاصل تلاش‌های سه شهردار منطقه عنوان کرد و گفت: این پروژه درمقایسه‌با دیگر طرح‌ها با کمترین هزینه به بهره‌برداری رسیده است؛ به‌گونه‌ای که هزینه اجرا تن‌ها، ۴میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است، با اینکه حدود ۲هزارمترمربع ساختمان دارد.

علیرضا پاک‌فطرت بر اهمیت حفظ پوشش طبیعی منطقه تأکید کرد و بیان داشت: زیبایی مجموعه پارک کوهستانی در گرو حفظ پوشش گیاهی طبیعی آن است؛ ‌همچنین درراستای تقویت کاربری این پارک، با تجهیز ساختمانی که برای رستوران درنظر گرفته شده است، بر آن بوده‌ایم ازلحاظ اقتصادی منبعی مستقل برای تأمین هزینه‌های جاری آن ایجاد کنیم.

وی هدف از اجرای پارک کوهستان رادر درجه اول تثبیت ارتفاعات خواند و تصریح کرد: مساحت این ارتفاعات ۱۳هزار هکتار است و به‌منزله ریه شهر محسوب می‌شود و متعلق به مردم است؛ به‌همین دلیل به‌منظور حفظ آن و جلوگیری از دست‌درازی به این اراضی آن را به بوستانی کوهستانی تبدیل کردیم.

شهردار شیراز افزود: این طرح از ۱۵سال پیش، در دستورکار شهرداری قرار گرفت و در مجموعه فعلی شهرداری با تشکیل مدیریت ارتفاعات، به‌جد در پی سبزکردن این ارتفاعات بوده‌ایم.

پاک‌فطرت درخصوص تأمین منابع آبی این پروژه خاطرنشان کرد: تأمین آب مجموعه ازطریق منبع بسیار بزرگ و مجهز بتنی است که کل مجموعه پارک را به‌صورت قطره‌ای آبیاری می‌کند؛ البته درختان کاشته‌شده نیز کم‌آب هستند و اگر تا یکی‌دو سال آبیاری شوند، دیگر نیازی به تأمین آبی نخواهند داشت.

برقراری عدالت و تعادل در چهار نقطه شهر

وی از دیگر پروژه‌های در دست اجرای شهرداری نیز خبر داد و گفت: فاز دوم پارک شهروند با مساحت شش هکتار در شرق شیراز آماده افتتاح است. این مجموعه با فرهنگسرایی به مساحت ۳۴۰۰م‌تر بزرگ‌ترین فرهنگسرای شیراز را در خود جا داده است و کاربری‌های مختلفی دارد؛ همچنین فاز اول پارک چنارراهدار به مساحت ۱۰ هکتار در منطقه ۹ و پارک ۵۰ هکتاری مادر نیز در منطقه ۵ آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: پارک مادر از سالن تیراندازی استاندارد با مساحت ۲هزار متر برخوردار است که در جنوب کشور بی‌نظیر است و آخرین استاندارد‌های روز دنیا در آن رعایت شده؛ همچنین پیست اسب‌سواری و نگهداری اسب، سالن‌ها و زمین‌های ورزشی و چند رستوران‌ تجاری از امکانات این مجموعه است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه احداث این بوستان‌ها می‌تواند در چهار نقطه شهر تعادل و عدالت برقرار سازد، عنوان کرد: بوستان ۵۸۰ هکتاری حسینی‌الهاشمی در دست ساخت است که مجموعه‌ای فرااستانی به‌شمار می‌رود و جنوب کشور را بهره‌مند می‌کند.

وی افزود: برآنیم با احداث پل عابر روی روخانه، بوستان حسینی الهاشمی را به این مجموعه مرتبط کنیم که با این حساب مساحت مجموع به بیش از هزار هکتار می‌رسد. پاک‌فطرت ضمن تأکید بر اینکه مالکیت این بوستان‌ها متعلق به شهروندان است، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که این پارک‌ها با اندک سهل‌انگاری دچار آتش‌سوزی می‌شود؛ هرچند سازمان آتش‌نشانی برای پارک‌های کوهستانی تجهیزاتی با موتور سیکلت‌های خاص فراهم کرده است؛ از مردم تقاضا می‌کنیم برای حفظ و حراست از این بوستان‌ها تلاش کنند.

تقاطع غیرهم‌سطح ورودی شهر صدرا، سازه‌ای کاملاً بومی

در چهاردهمین مراسم افتتاح پروژه‌های شهرداری در سال جاری، همچنین تقاطع غیر همسطح ورودی شهر صدرا کلنگ‌زنی شد.

شهردار شیراز در این مراسم ضمن ابراز امیدواری از افتتاح پروژه‌های مشابه در شیراز، عنوان کرد: صفر تا صد این پروژه که شامل طراحی معماری تا طراحی سازه و اجرا می‌شود، توسط مهندسان شیراز و استان فارس اجرا می‌شود.

شایان ذکر است تقاطع غیرهم‌سطح ورودی صدرا با طول ۱۰۲۵ متر و ۱۲ پایه و دو کوله در طرفین مسیر با ارتفاع پایه‌های ۱۲م‌تر و ده دهانه به طول ۴۰ متر و دو دهانه ۶۰ متری و دهانه‌ای ۷۵متری در روی مسیر زیرگذر، با هدف کاهش بار ترافیکی محور شمال غرب احداث می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.