در این یادداشت آمده است: باید قبول کرد که مشکلات کلان شهری مثل شیراز تنها به جمعیت نسبتا زیاد آن، ترافیک نسبی، حاشیه نشینی، اقتصاد نه چندان پررونق آن و مسائلی از این دست یا نابسامانی‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی و … آن خلاصه نمی شود، بلکه انواع ناهنجاری‌های رفتاری، و فشارهای روحی و روانی ناشی از سیما و منظر ناخوشایند بصری این شهر که بخش عمده آن به مبلمان نامناسب شهری و تنگ‌تر شدن عرصه بر جامعه امروزی ساکن در این شهر است نیز برمی‌گردد.
به یقین آرامشی که از نمای مناسب شهری در استفاده صحیح از مبلمان شهری حاصل می‌شود، بی تأثیر در زندگی شهروندان شیرازی نخواهد بود، به گونه ای که گاهی این احساس، خستگی را از انسانِ خسته از کار و تلاش و هیاهوی روزانه گرفته و با آرامشی پایدار، او را تا در منزل بدرقه می‌کند.
متاسفانه امروزه در شیراز که شهری تاریخی و فرهنگی است آن سیما و نمایی مد نظر و توجه است که با طرح‌های غیرکارشناسی شده و غیر بدیع، رنگ‌های گرم و تند و تابلوهای رنگارنگ نئون به همراه نورپردازی‌های شبانه خودنمایی کند، بی آنکه بدانیم این نوع تصور غلط از مبلمان شهری طراحی شده چه تأثیرات ناصوابی را در ذهن مخاطب شهری و شهروند ساکن شیراز، شهر راز خواهد گذارد!
از سوی دیگر با گسترش بی‌ضابطه شیراز و افزایش جمعیت و پرداختن به برخی غیرضروریات رفته‌رفته تسلط مسئولین شهری و شهرداری به کنترل اوضاع اجتماعی و سیما و منظر شهری کم شده و به نوعی هویت سیمای بصری در زیر پوشش عملکردهای یکسونگرانه و پاسخ به نیاز‌های یک جانبه و روزمره شهروندان به فراموشی سپرده شده است.
همانگونه که می‌دانیم مبلمان شهری در واقع به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیاء، دستگاه‌ها، نماد‌ها و عناصری گفته می‌شود که چون در شهر و خیابان و در کل در فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند به این اصطلاح خوانده می‌شوند.
به عبارت دیگر، عناصری مانند نیمکت‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، علایم اطلاع رساننده، منابع نوری، تندیس ها، صندوق‌های پستی، سطل‌های زباله و... که برای راحتی، آسایش و زیبایی بیشتر، ارایه اطلاعات، کنترل حرکت، ایجاد امنیت و رفاه شهروندان در فضاهای شهری قرار داده شده اند، مبلمان شهری نام دارد.
مردم شیراز و گردشگران ایرانی و خارجی همواره به دنبال زیباسازی و تکمیل یا ارائه مدلی قابل قبول از مبلمان شهری ایده آل با تجهیزات جامع شهری و زیباسازی هرچه بیشتر آن هستند. امید آنکه در شورای پنجم شیراز و برنامه‌های شهردار آتی این کلانشهر به چنین مساله مهمی دقت و توجه کافی شود.
9772/ 2027
دریافت خبر: سیدمهدی مرتضوی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.