به گزارش ایرنا جلیل حسنی، چهارشنبه درآیین روز بزرگداشت فردوسی دردانشگاه پیام نوراوز لارستان افزود: این ویژگی ها
و خصایصی که در اشعار فردوسی وجود دارد، گویای فرهنگ غنی مردم ایران در هزاران سال پیش است، تاریخی که همگان به آن می بالیم و افتخار می کنیم.
وی بیان داشت: موضوع هایی مانند زیر بار ذلت و ظلم نرفتن، دموکراسی خواهی و همه مواردی که جامعه متمدن امروزی به عنوان مسائلی اساسی و لازمه پیشرفت جوامع از آن یاد می کند، در اشعار شاعران بزرگی همچون فردوسی که از افتخارات ایران هستند، موج می زند.
وی اظهار داشت: افرادی همچون فردوسی با حماسه سرایی از طریق شعر، مردم را ترغیب می کردند تا از وطن، عزت و ارزش های خودشان دفاع کنند و مشاهده می کنیم که به تدریج این مسیر تکاملی برای ما هم پیش آمد.
حسنی ادامه داد: در سال های پیروزی انقلاب و بعد از آن، شاعران و حماسه سرایان از جمله کسانی بودند که در کنار رزمندگان 8 سال دفاع مقدس با ترکیبی از فعالیت های فرهنگی و هنری، اقتصادی و سیاسی، در کنار قدرت سخت از این کشور و ارزش های آن دفاع کردند.
روز بیست و پنجم اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده‌ است. هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.
حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسه سرای بزرگ و یکی از ستارگان درخشان آسمان ادب فارسی و مفاخر نام آور ایران در سال 329 – 330 هجری، در خانواده ای از طبقه دهقانان در قریه باژ از ناحیه طابران (طبران) طوس به دنیا آمد و براساس برخی منابع پس از سال ۴۰۵ هجری قمری و پیش از سال ۴۱۱ هجری قمری چشم از جهان فروبست.
فردوسی سرودن شاهنامه را بر پایه نوشتار ابومنصوری در حدود سال۳۷۰ هجری قمری آغاز کرد و سر انجام آن را در ۲۵ سپندارمذ سال ۳۸۴ هجری قمری (برابر با ۳۷۲ خورشیدی) با این بیت‌ها به پایان رساند.
سر آمد کنون قصه یزدگرد به ماه سفندارمذ روز ارد
ز هجرت سه صد سال و هشتاد و چار به نام جهان داور کردگار

** حضور چشمگیر در انتخابات کمک به تقویت امنیت پایدار است
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان در بخش دیگری از مطالب خود گفت: برای اینکه از جامعه خودمان دفاع کنیم و فرهنگ آزادیخواهی، استقلال طلبی، امنیت پایدار و ریشه دار داشته باشیم و فرهنگ اقتصادمان متکی بر توانمندی های داخلی باشد بدون تردید باید در انتخابات 29 اردیبهشت حضوری چشمگیر داشته باشیم.
حسنی افزود: برای اینکه ارزش های دینی و ملی ما پاسداشته شود، نیازمند حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای هستیم، حضور هر یک از ما در این رویداد در حقیقت نقش آفرینی در تعیین سرنوشت خودمان است.
وی بیان کرد: باید همگان با هر بینش و هر نوع نگرشی که به مسائل سیاسی و اجتماعی و یا حتی هر دین و مذهبی که دارند به صحنه بیایند و در انتخابات 29 اردیبهشت ماه شرکت کنند.
فرماندار ویژه لارستان، حضور چشمگیر مردم در انتخابات را کمک به تقویت امنیت پایدار در کشور دانست و گفت: باید همه در روز انتخابات مشارکتی فعال داشته باشیم و با استفاده از قوه تعقل، تفکر و نگرش اجتماعی خودمان آینده بهتری برای خود و کشور رقم زنیم.
شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 370 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیست و نهم اردیبهشت 96 برگزار می شود.
7371 /6118
خبرنگار: احمد خضری ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.