شیر سنگی خانه تاریخی ملازاهدی شهر جهرم که قدمتش به دوره قاجار بر می گردد به سرقت رفت. خانه تاریخی ملازاهدی یکی از خانه های تاریخی فارس است که هنوز در فهرست آثار ملی ثبت نشده و هم اینک شیر سنگی موجود در این عمارت پس از شکسته شدن به سرقت رفته است .

این خانه تاریخی که در بافت شهری جهرم قرار دارد دارای ۲۷۰ متر مساحت است .

بنا بر این گزارش بخشی از دیوارهای این خانه تاریخی در اثر بارندگی شدید که در بهمن ماه سال گذشته در جهرم رخ داد دچار آسیب شده و مجسمه شیر سنگی که کنار حوض خانه واقع شده بود به سرقت رفت که در این رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی شنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم می گوید:به رغم اینکه پرونده ثبتی خانه ملازاهدی آماده سازی و تکمیل و به سازمان میراث فرهنگی کشور نیز ارسال شده، اما هنوز این اثر تاریخی در فهرست ملی به ثبت نرسیده است.

شامل با بیان اینکه پرونده این اثر در نوبت ثبت قرار دارد، به زمان بر بودن روند ثبت ملی آثار نیز اشاره می کند و می افزاید: با توجه به حساسیت ها و منحصربه فرد بودن این عمارت، مالک یا بهره بردار این اثر تاریخی باید حفاظت و مراقبت از آن را اصولی تر انجام می داد.

وی ادامه می دهد: چندسالی است که این خانه تاریخی که قدمتش به دوره قاجار می رسد در اختیار مرکز جهرم شناسی قرار دارد و در واقع سهل انگاری از سوی این مرکز صورت گرفته چرا که هم اینک شیر سنگی این خانه به سرقت رفته و از سویی هم قسمت های عمده بنا نیز تخریب شده است.

شامل با بیان اینکه حدود 80 درصد بنا آسیب جدید دیده و 40 درصد از اتاق آئینه کاری آن نیز تخریب شده، می گوید: یکی از ویژگی های خانه ملازاهدی، وجود اتاق آئینه آن است که در نوع بی نظیر و بی همتاست، اما متاسفانه به دلیل آسیب دیدگی های متعدد در آستانه تخریب کامل قرار دارد و باید هرچه سریع تر مرمت و ساماندهی گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم با بیان اینکه موریانه چوبهای قسمت هایی از سقف این اتاق را خورد، تصریح می کند: از این رو سقف اتاق برای مرمت و ساماندهی برداشته شد و مقرر گردید که برخی از ارگان های مربوطه با کمک های مالی، این قسمت از بنا را مرمت و احیا کنند که متاسفانه این امر محقق نشد.شامل ادامه می دهد: حدود 3 سال است که خانه ملازاهدی در اختیار مرکز جهرم شناسی قرار گرفته و با توجه به هشدارهای فرهنگی درخصوص رسیدگی به بنا و مرمت آن از سوی این مرکز توجهی نشد.وی اضافه می کند: سهل انگاری عمده ترین دلیل تخریب این اثر قاجاری جهرم است.شامل بر لزوم حفاظت و حراست از این آثار ارزشمند در شهرستان نیز تاکید می کند و می افزاید: چنانچه این آثار تاریخی، مرمت و ساماندهی و احیا شود و کاربری خاص فرهنگی نیز برای آنها تعریف گردد، بی شک مکان های مناسبی برای حضور و بازدید گردشگران خواهد بود!، از سویی هم دیگر شاهد تخریب اثر و یا سرقت اشیای موجود در آنها نخواهیم بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم در ادامه این گفت وگو با اشاره به اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته با مبلغی بالغ بر 10 میلیون تومان، آئینه کاری ها و سقف چوبی اتاق آئینه بنا مرمت می شود، اضافه می کند: میراث فرهنگی تا آنجایی که در توان دارد نسبت به مرمت و احیای چنین بناهای ارزشمندی اقدام خواهد کرد.

قدمگاه جهرم به موزه تبدیل می شود

شامل در بخش دیگری از این گفت وگو به واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی اشاره میکند و میافزاید: با برنامه ریزی های به عمل آمده در نظر داریم بنای تاریخی قدمگاه جهرم را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا به موزه و مرکز فرهنگی و جهرم شناسی تبدیل گردد.وی ادامه می دهد: همچنین آماده واگذاری غار سنگ شکنان این شهر به بخش خصوصی هستم که در این رابطه یک سرمایه گذار هم اعلام آمادگی کرده است.

شامل اضافه می کند: بی شک با واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی و نظارت میراث فرهنگی، این آثار حفاظت خواهد شد.گفتنی است عبدالحسین ملازاهدی، عکاس و بنیانگذار نخستین کتابخانه عمومی جهرم است.حوض واقع در حیاط اندرونی این خانه به شکل حوض های ارگ کریم خان شیراز طراحی و چهار باغچه کوچک اطراف آن تعبیه شده و در یکی از اضلاع خود دارای تزئینات شیر سنگی بود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 613771
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.