روح‌الله بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز با بیان اینکه کوچ عشایر بر اساس تقویم زمانی مشخص شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صورت می‌گیرد اظهار داشت: کوچ عشایر استان فارس از مناطق قشقلایی به ییلاقی تا اواسط اردیبهشت‌ ادامه دارد.

بهرامی تصریح کرد: استان فارس دارای 27 هزار و 279 خانوار عشایر سیار بوده و شامل سه ایل بزرگ قشقایی٬ خمسه و لر به همراه هشت طایفه مستقل است.

وی گفت: عشایر کوچنده فارس به همراه عشایر استان‌های همجوار از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاق‌نشین در شهرستان‌های آباده٬ اقلید٬ خرم‌بید٬ بوانات٬ برخی از شمال مرودشت٬ پاسارگاد٬ بخشی از ارسنجان٬ سپیدان و بخش‌های مختلف شیراز کوچ می‌کنند.

مدیرکل امورعشایر استان فارس با بیان اینکه 12.5 درصد عشایر کشور در فارس بوده و این استان قطب عشایرنشین کشور است گفت: عشایر کوچنده استان فارس دارای سه میلیون راس دام بوده و سالانه بیش از 16 هزار تن گوشت قرمز استان فارس را تولید می‌کنند.

وی به بارندگی‌های مناسب صورت گرفته در نقاط مختلف شهر شیراز اشاره و تصریح کرد: امسال به دلیل بارندگی خوب و وجود علف در مناطق عشایری و همچنین متعدل بودن هوا عشایر نسبت به سال گذشته کمی دیرتر به ییلاق حرکت می‌کنند.

بهرامی گفت: در حال حاضر نیز تعدادی از خانوارهای عشایری کوچنده استان‌های بوشهر٬ خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به فارس آمده تا ییلاق خود را در این استان به سر کنند.

مدیرکل امورعشایر استان فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت راه‌های کوچ عشایر در مناطق جنوب و جنوب شرق فارس که براثر سیل اواخر سال گذشته تخریب شده بود خاطرنشان کرد: تمام این راه‌ها به ویژه در شهرستان جهرم بازسازی شده و هیچ راه عشایری مسدود شده وجود ندارد.

بهرامی گفت: در کلان‌شهر شیراز نیز با همکاری شهرداری شیراز٬ ایل‌راه‌هایی برای عبور عشایرکوچنده فارس پیش‌بینی شده تا در این کلان‌‌شهر نیز با مشکل روبه‌رو نشوند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 609629
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.