در این نشست که چهارشنبه در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استان فارس، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مدیرکل تامین اجتماعی استان، مدیرکل فنی و حرفه ای استان و جمعی دیگر از مسوولان استان نیز حضور داشتند.

لزوم توجه به کارگران ساختمانی و فصلی
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس در این نشست، ضمن قدردانی از کمک‌های معیشتی دولت به مردم، گفت: کارگران ساختمانی و کارگران فصلی نیاز به حمایت بیشتری دارند چرا که این ۲ قشر از هنگام شیوع ویروس کرونا تا کنون بسیار متضرر شده‌اند.

مهرزاد مویدی همچنین از اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان تقدیر و بیان کرد: فارس تنها استانی است که کرونا کمترین ضربه را به قشر کارگری آن وارد کرده است زیرا فقط سه نفر از کارگران این استان به این ویروس مبتلا شدند.
وی افزود: کارفرمایان به خوبی شرایط حضور کارگران در محل کار را فراهم کردند و پروتکل‌های بهداشتی به خوبی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها رعایت شد.
او همچنین از استاندار فارس درخواست کرد به موضوع استفاده از مدیران بومی در این استان اهمیت داده شود.
منابع استانی به حمایت کارگران بیاید
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان فارس نیز در این نشست از استاندار فارس خواست از منابع استانی از قشر کارگر حمایت شود.
موسوی افزود: با این شرایط تورم و کرونا، بیشترین فشار به قشر ضعیف و کارگر خواهد بود به همین سبب باید حمایت بیشتری از این قشر صورت گیرد.

برای تحقق شعار جهش تولید تلاش کنیم
رئیس اتاق بازرگانی شیراز که دیگر سخنران این مراسم بود، به عنوان نماینده کارفرمایان بیان داشت: بلوغ کارگری در استان فارس در مقایسه با سطح کشور بالاتر است و این خود باعث افتخار است.

جمال رازقی ادامه داد: با توجه به تصمیمات نشست شورای عالی کار که امسال برگزار شد و مطابق با نرخ تورم هم بود، نباید کسی در مورد این تصمیم‌ها تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار بگیرد به ویژه در شرایط فعلی که کشور درگیر شدیدترین تحریم‌ها و فراگیری بیماری کرونا هستیم.
وی اضافه کرد: برخی از گروه‌های سیاسی در این میان به جان مردم افتاده‌اند و سالیان متمادی است که نمی‌گذارند تولید کشور به بهانه‌های مختلف رونق بگیرد و صرفا در راستای منافع شخصی خود حرکت می‌کنند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه باید همگان خود را برای دوران پس از کرونا آماده کنند، گفت: دنیای پسا کرونا جهان متفاوتی خواهد بود که شرایط آن با قبل از کرونا فرق دارد و ما ناگزیر هستیم، جهش تولید را دنبال کنیم.
رازقی افزود: با تحریم و بیماری کرونا مواجه هستیم و ممکن است این بیماری طولانی شود لذا باید شعار در خانه بمانیم را عوض کنیم و شعار فعالیت اقتصادی خود را به جهش تولید تغییر دهیم و همگی آستین‌ها را بالا بزنیم و تلاش‌ها را دو چندان کنیم.
این فعال اقتصادی بیان کرد: بی‌شک تعداد زیادی از کارفرمایان با مشکلاتی عجیبی دست و پنجه نرم می‌کنند و بعضی فعالیت‌ها هم دیگر توجیه اقتصادی ندارد و باید مسیر را عوض کنند.
رازقی گفت: در این شرایط بحرانی باید در دست در دست هم و به دور از جنجال‌های سیاسی برای تحقق شعار جهش تولید تلاش کنیم.

مشکلات جامعه کارگری صنفی است نه سیاسی
دبیر اجرایی خانه کارگر فارس نیز در این نشست با بیان اینکه مسایل و مشکلات جامعه کارگری صنفی است نه سیاسی، اظهار داشت: کارگران، هر زمان که نیاز بوده برای حمایت از نظام و دولت نهایت تلاش خود را بکار می‌گیرند.
علی راستگووی افزود: کارگر تنها ١٠ تا ١٥ درصد در مسایل یک کارگاه اثرگذار است، ٨٥ درصد دیگر مربوط به مدیران صنایع و سرمایه‌گذارانی است که صنعت را اداره می‌کنند اما کسی از آنها سوال نمی‌کند و کارگر و مسایل او را سیاسی می‌بینند.
وی ادامه داد: وقتی دولت و مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنند که حداقل دستمزد کارکنان دولت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، کارگران نیز انتظار دارند حداقل دستمزد آنان از این مبلغ کمتر نباشد.
دبیر اجرایی خانه کارگر فارس همچنین از استاندار فارس خواست به موضوع همسان‌سازی حقوق کارگران در کشور کمک کند و در نشست با وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشکلات کارگران را در این زمینه بیان و پیگیری کند.
راستگو اضافه کرد: کارگران استان فارس بیش از یک هزار و ٥٠٠ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و در همه مقاطع کارگران در کنار دولت‌ها و نظام بودند و انتظار دارند مسوولان نیز به آنان توجه کنند.
وی همچنین به فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موسوم به "شستا" در بورس اشاره و بیان کرد: سهام شستا در بورس ارایه و شفاف سازی شده و جلوی پشت پرده‌های واگذاری را گرفته است اما باید ابتدا آن را به سهامدار اولی آن یعنی کارگران بدهند.
راستگو افزود: سهام عدالت شامل تعدادی از کارگران استان نشده که لازم است استاندار فارس در این مورد نیز پیگیری لازم را انجام دهد.
وی، همچنین خواستار تدوام حمایت‌های معیشتی کارگران از سوی دولت شد و گفت: کارگران فصلی و ساختمان،ی سه ماه در خانه مانده‌اند و با مشکلات معیشتی فراوانی رو به رو هستند.

تشکیل نظام صنفی بهداشتی پیگیری شود
رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان فارس هم در این گردهمایی بیان داشت: فعالان این انجمن، سربازان گمنام هستند، در بحران کرونا تنها بر کادر درمان تمرکز شد اما فعالان حوزه ایمنی و بهداشت کار دیده نشدند.
امید جابری، با اشاره به کمبود اقلام بهداشتی استاندارد گفت: ماسک‌هایی که در بازار وجود دارد اکثرا غیراصولی است، در کشور ما متاسفانه قابلیت تست ماسک‌های فیلتردار وجود ندارد و برخی از واردات در این زمینه به صورت کاملا غیرمجاز است.
وی ادامه داد: با کمبود دستکش لاتکس در استان مواجه هستیم که انتظار داریم برای تامین این دستکش ها اقدامات لازم صورت بگیرد.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان فارس اضافه کرد: ما دغدغه سلامت جسمی و روحی کارگران را داریم و بدون تردید اگر اقدامات ایمنی و بهداشتی انجام شود، جای نگرانی در این زمینه نیست.
این فعال جامعه کارگری نیز از استاندار فارس درخواست کرد، برای تشکیل نظام مهندسی بهداشتی پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

پاسخ به دغدغه کارگران
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این نشست بیان داشت: تا پایان سال 98 شمار تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان فارس ۸۴۹ تشکل بوده و این در حالی است که در سال ۹۳ حدود ۳۲۰ تشکل در استان فعال بود و این افزایش بیانگر توجه دولت به موضوع گفتمان اجتماعی، بین کارگران و کارفرمایان است.
سهراب مختاری افزود: هم اکنون تعداد انجمن‌های صنفی کارگری ۱۲۲، انجمن‌های صنفی کارفرمایی ۱۷۹، نمایندگان کارگران ۳۷۶ نفر، شوراهای اسلامی کار ۱۳۶، کانون بازنشستگان کارگران ۲۴ و کانون‌های استانی ۱۲ است.
وی ادامه داد: در مجموع در استان فارس ۵۲۲ هزار و ۶۶۵ نفر کارگر بیمه شده و ۷۶ هزار و ۸۸۵ کارگاه وجود دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس همچنین در مورد لزوم ارایه سهام شستا به کارگران به جای بورس، گفت: همواره یکی از گلایه‌ها و نگرانی‌های کارگران این بود که مشکلات و سوء مدیریتی‌هایی در شستا وجود دارد.
مختاری افزود: با ورود شستا به بورس، شفافیت ایجاد شد و خدمتی که این دولت به ویژه وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی به کارگران داشته در بعد از انقلاب اسلامی، بی‌نظیر بوده است.
او بیان کرد: قانون بورس، یک قانون بی تبعیض است و باید تمام اموال در بورس ارایه تا شفافیت ایجاد شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس همچنین در مورد افزایش دستمزد کارگران هم اظهار داشت: اینکه ما نظام اقتصادی را به سمتی هدایت کنیم که متناسب با تورم دستمزدها نیز افزایش یابد خیلی خوب است، اما دقت کنیم که دولت در جایی قرار دارد که هم باید مراقب سرمایه و هم مراقب نیروی انسانی کشور باشد.
مختاری افزود: لزوما افزایش دستمزد به منزله افزایش درآمد و سبد درآمدی کارگر نیست زیرا این امر خود منجر به افزایش تورم می‌شود ضمن اینکه دولت در بحث مربوط به ریزش نیرو نیز ملاحظه لازم را داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: دولت هر زمان که دستش باز بوده، بالاتر از سطح تورم حداقل دستمزد را تنظیم کرده اما امسال چون از ریزش نیرو نگرانی جدی داشت، نتوانست به آن چیزی که دلش می‌خواست عمل کند.
وی بیان کرد: در استان فارس تا کنون، ۸۵ هزار و ۷۸۳ نفر درخواست برخورداری از بیمه بیکاری ارایه کرده‌اند که ۵۵ هزار و ۶۸۸ نفر از آنها افرادی هستند که از مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده و شغل خود را موقتا از دست داده‌اند و امروز با توجه به دستور استاندار فارس، به دنبال ساماندهی این شرایط هستیم.
افزایش ۴۰۰ درصدی حداقل دستمزد در دولت تدبیر و امید
مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس هم در این گردهمایی گفت: برای پرداخت بیمه بیکاری، تمهیدات لازم صورت گرفته و در یک هفته آینده به تمام مشاغلی که از بیماری کرونا آسیب دیدند این پرداخت‌های انجام خواهد شد.
ابراهیم کشاورز در مورد افزایش حداقل دستمزد هم اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ تا کنون بیش از ۴۰۰ درصد حداقل دستمزد را داشتیم.
وی ادامه داد: آن چیزی که باید حداقل به یک کارگر با حداقل سنوات یک ساله پرداخت شود، ماهانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که سال 99 نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس اضافه کرد: با وجود کاهش ۳۴ درصدی وصولی اداره کل تامین اجتماعی فارس در اسفند 98 و فرودین ۹۹ اما این نهاد ظرف این ۲ ماه بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عیدی و مستمری پرداخت کرده است.

کشاورز افزود: با توجه به دستور استاندار فارس برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی، این اداره کل در اسفند 98 نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان به مراکز درمانی این استان پرداخت کرده است.
به گفته وی، تمدید اعتبار دفترچه‌های درمان تامین اجتماعی نیز تا پایان اردیبهشت ماه 99 صرف نظر از ارسال لیست بیمه، تمدید خواهد شد.

تهیه و توزیع سبد معیشتی 
غلامرضا کشفی مدیرکل بهزیستی استان فارس که یکی دیگر از مسوولان شرکت کننده در این نشست بود، اظهار داشت: این اداره کل با همکاری و مشارکت خیران، تا کنون تعدادی سبد معیشتی به ارزش 52 میلیارد ریال برای کسانی که بر اثر شیوع بیماری کرونا با مشکل مواجه شده‌اند تهیه کرده و در اختیار این افراد و همچنین نیازمندان این استان قرار داده است.

تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار عدد ماسک
مدیرکل فنی و حرفه ای استان فارس هم بیان کرد: این اداره کل برای کمک به مهار کرونا در یک حرکت جهادی، حدود ۵۸ کارگاه را در بخش خصوصی و دولتی دایر کرد.

حشمت کوشکی افزود: ۶۰۰ نفر از کارآموزان و مربیان این اداره کل در این کارگاه‌ها فعال هستند و ظرف ۲ روز گذشته، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار عدد ماسک تولید کردند.
از پنجم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه به عنوان هفته کارگر نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.