حجت الاسلام حسین جمالی‌زاده، یکشنبه در همایش یاوران وقف استان فارس که در حرم مطهر امامزاده اسماعیل (ع) شهرستان فسا برگزار شد بیان کرد: یکی از آسیب‌های این حوزه این است که چرا آنگونه که باید از این ظرفیت استفاده نمی شود.

وی افزود: به لحاظ فقهی، مساله وقف موضوعی مشخص است و در درجه اول تکلیف این است که به طور دقیق نیت واقف عملیاتی شود زیرا اگر مردم مشاهده کنند که با دقت به این امر عمل می‌شود بی شک این موضوع بر جامعه و گسترش سنت حسنه وقف بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

جمالی زاده اظهار داشت: در مواردی دیده شده که عنوان و نام موقوفه، خلاف نظر واقف تغییر داده شده و این موضوع در میان مردم تاثیر منفی دارد در صورتی که حتی اگر نام و عنوان موقوفه‌ای نامتعارف و بی معنی هم باشد، نباید آن را تغییر داد.

امام جمعه فسا ادامه داد: آسیبی دیگر که در این حوزه وجود دارد و در استان فارس هم مشاهده می شود، ضعف اطلاع‌رسانی در مورد وقف است و اینکه مردم با اقدامات و کارهای این بخش کمتر آشنا می‌شوند.

وی گفت: باید به به مردم توضیح داده شود که پول و اعتبارات موقوفات چگونه هزینه می‌شود و این موضوع نیز بر گسترش این سنت پسندیده بسیار تاثیرگذار است.

جمالی زاده اضافه کرد: در مورد موارد مصرفی وقف نیز باید دقت شود و هزینه‌ها دقیقا طبق سند و وقف نامه انجام و از کارهای شائبه دار نیز پرهیز شود.

او افزود: وقف، سنتی حسنه است که در دین اسلام به عنوان رفع نیازهای مادی، معنوی و فرهنگی جامعه به آن توجه ویژه‌ای شده و موضوعی است که همواره موجب بالندگی مکتب تشیع بوده است.

جمالی زاده، اظهار داشت: نمونه تجلی این سنت حسنه را می توان در برگزاری آیین‌های مردمی محرم و اربعین مشاهده کرد که این نشان دهنده ظرفیت بالای وقف در جامعه ماست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.