علیرضا حیدرپور توضیح داد: تاکید بر این تفاوت‌ها به معنای مخالفت با اینگونه هنرها نیست، بلکه نشان‌دهنده اهمیت توجه به ویژگی‌های اختصاصی هر هنر است تا هر رشته‌ هنری جایگاهی مناسب و درخور برای اشاعه فرهنگ عاشورا و حماسه امام حسین (ع) و یاران باوفایش بیابد.

وی خاطرنشان کرد: نمایش‌هایی که به مسائل مذهبی می‌پردازد و از این طریق رسالت خود را به حفظ دین انجام می دهد، نباید با تعزیه مقایسه کرد و باید دانست که تعزیه جایگاه، روش و شیوه‌ای مخصوص به خود را دارد و در واقع تئاتر نیست؛ بلکه از تکنیک‌ها و شاخص‌های قدمت‌داری پیروی می‌کند که ریشه در فرهنگ تعزیه‌گردان ها دارد.

این استاد تعزیه که هدایت گروه سفیر را بر عهده دارد، با تاکید بر اینکه تعزیه و به‌ویژه تعزیه شیراز باید کاملاً براساس دستگاه‌های موسیقی خوانده شود، افزود: این هنر نباید از فرم اصلی بیرون رود و ضروری است همانگونه اجرا شود  که یونسکو آن را به ثبت جهانی رسانده است.

حیدرپور اظهار داشت: در بعضی نمایش‌ها و اجراهای خیابانی، لباس تعزیه می پوشند، اما از خود تعزیه خبری نیست و هیچ‌یک از افراد تعزیه‌خوان نیستند و به جای اجرای آواها و نواهای تعزیه به سمت روضه خوانی می روند.

وی با اشاره به اینکه گذشتگان برای تعزیه‌های زمان خود، حتی شیر را تربیت می‌کردند و در میدان اجرا به کار می‌گرفتند، این موضوع را حاصل توجه بسیار به آیین تعزیه‌گردانی عنوان کرد.

این تعزیه‌گردان خود و فرزندان و نوه‌هایش را به‌عنوان نسل پنجم، ششم و هفتم تعزیه شیراز معرفی کرد که  توانسته‌اند آرشیوی از ادوات، ابزار، نسخه‌های مکتوب دست‌نویس، لباس و زره‌های مربوط به چهار نسل قبل را  که به دوران صفویه بازمی‌گردد جمع آوری کنند.

حیدرپور تاکید کرد: نیاز است با همکاری مسئولان و دیگر گروه‌های تعزیه، نمایشگاهی در این رابطه برای آشنایی جوانان و هنرمندان امروز و علاقه مندان برپا شود.

این پیشکسوت تعزیه استان فارس ابراز امیدواری کرد که شیراز  به‌عنوان خاستگاه تعزیه، از مکانی برای آموزش این هنر مذهبی و نیز موزه تعزیه برخوردار شود.

در این سوگواره که تا ۸ مهرماه در مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برپاست، تاکنون  تعزیه حضرت عباس (ع) از شیراز، مجلس تعزیه حضرت رقیه از جهرم، علمدار باوفا از فسا، دوطفلان مسلم از مرودشت، شهادت حضرت امام حسین (ع) از زرقان و نیز تعزیه حضرت علی اکبر (ع) از شیراز اجرا شده است.

افزون بر این، مجالس روضه‌خوانی، مرثیه‌سرایی و نقالی نیز در این سوگواره برپاست؛ در ادامه این برنامه کارگاه آموزشی تعزیه با تدریس علیرضا حیدرپور امروز جمعه ساعت ۱۸ در تالار حافظ برگزار می‌شود.

۹۸۸۵ / 2027

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.