ابراهیم زارع یکشنبه در نشست خبری افزود: این محصول برپایه پلیمرهای زیستی تجزیه پذیر تولید شده که با کاربرد آن در مواد غذایی بسته‌بندی شده، می‌توان از سلامت غذا اطمینان یافت.

وی با اشاره به اینکه حسگر تولیدی، خطری برای سلامتی یا محیط زیست ندارد، گفت: بیوسنسور تولیدی دارای تکنولوژی روز دنیاست که در نوع خود بینظیر است و در صورتی که شرکت‌‍‌هایی متقاضی دریافت تکنولوژی این محصول تولیدی باشند در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس از دیگر محصولات تولیدی این مرکز در حوزه صنایع غذایی به بارمغذی انرژی زا یا Functional food اشاره کرد و افزود: این ماده غذایی با استفاده از خرماهای درجه دوم و سوم تولید شده و در یک دوره طولانی در دمای معمولی قابل نگهداری است.

به گفته وی،افراد در شرایط اضطراری نظیر عملیات جنگی، گشت‌زنی، آب و هوای سرد و ارتفاعات کوهستانی می‌توانند از این جیره غذایی انرژی زا استفاده کنند.

زارع با اشاره به اینکه  بارمغذی انرژی زا مذکور محصولی کاملا گیاهی و سالم است، گفت: این مرکز آمادگی واگذاری امتیاز آن  به شرکت های خصوصی با توان تولید در مقیاس صنعتی را دارد.

معرفی ۲۹  رقم زراعی و باغی جدید

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه از اقدامات و وظایف این مرکز معرفی ارقام جدید زراعی و باغی است، افزود: از سال ۹۷ تاکنون ۲۹ رقم زراعی و باغی جدید در این مرکز شناسایی و معرفی شده است.

زارع بیان کرد: ارقام جدید با پتانسیل بالا، مقاوم به خشکی هستند و نسبت به ارقام قدیمی معمولا نیاز به آب کمتری دارند.

وی با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استان های اصلی معرفی ارقام است، گفت:  ارقام جدید شامل ۲۰ رقم گندم و جو، سه رقم پنبه ، دو رقم کلزا، یک رقم ذرت، یک رقم کنجد، یک رقم لوبیا و یک رقم زیتون به نام رقم آوان است که مناسب کشت استان فارس شناخته شده اند.

تولید دستگاه مناسب ساز کشت زمین  

زارع در ادامه با اشاره به خشکسالی‌های حاکم بر اقلیم فارس،گفت: در شرایط موجود، در برخی از مزارع قبل از شخم، امکان آبیاری وجود ندارد در نتیجه در زمان استفاده از گاوآهن برگردان‌دار نیاز به تراکتور ۶ سیلندر ( تراکتور با قدرت زیاد) است.

وی ادامه داد:‌پس از شخم، کلوخ های بزرگ ایجاد می‌شود که عملیات آماده سازی زمین را با مشکل مواجه می‌کند و کشاورزان برای خرد کردن کلوخه‌ها  مجبور به چندین بار استفاده از دیسک می‌شوند که این موضوع علاوه بر هزینه‌های زیاد باعث آسیب به خاک نیز می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس افزود: با هدف حفاظت از منابع تولید (آب و خاک) کارشناسان این مرکز دربخش تحقیقات فنی مهندسی، موفق به تولید خاکورز کج ساق شدند که می تواند زمین خشک را با انرژی خیلی کمتری شخم بزند و شرایط مناسبی برای کشت ایجاد کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس: این استان
به عنوان مرکز منطقه‌ای تحقیقات فرآوری کینوا معرفی شد

زارع با اشاره به اینکه کینوا یک گیاه جدید در ایران و در حال توسعه است، افزود: در مرکز تحقیقات فارس حدود ۲۰ نوع محصول خوراکی مثل سالاد، آش، دوغ، حلوا، کیک، کشک از کینوا با نسبت‎های مختلف تهیه شده و در نمایشگاه هفته پژوهش و دهه فجر در سال ۹۷ عرضه شد.

به گفته وی مرکز تحقیقات فارس به عنوان مرکز منطقه ای تحقیقات فرآوری کینوا یا  Focal point از طرف سازمان تحقیقات انتخاب شده و کارگروه فرآوری کینوا در این مرکز تشکیل شده است و یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان فارس تهیه برنامه های پژوهشی و آموزشی در زمینه فرآوری کینواست و برآنیم تا همزمان با توسعه کشت کینوا، فرآوری و بازار مصرف این محصول نیز ایجاد کنیم.

کینوا در آهن و پروتیین نسبت به ذرت، برنج و گندم برتری دارد وبه خصوص چون فاقد گلوتن است برای کسانی که به دلیل بیماری سلیاک نمی توانند گندم مصرف کنند می‎تواند جایگزین بسیار خوبی باشد.

برنج اینکا و خاویار گیاهی از جمله نام‌های دیگر این دانه است.
دانه‌های کینوا در رنگ‌های سفید، قرمز و سیاه وجود دارد. کینوا سفید که کمی به زرد متمایل است را به نام کینوا طلایی هم می‌شناسند. این دانه‌ها ظریف‌تر و سبک‌تر از بقیه رنگ‌ها هستند و بعد از پخت نرم‌تر می‌شوند.

کینوا قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود و کمی شیرین‌تر است. این دانه‌های قرمز که بعد از پخت بافت خود را بیشتر حفظ می‌کند، برای تهیه سالاد مناسب‌تر هستند.

تولید نهال عاری از ویروس

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: در سال ۹۷ برای اولین بار دراین استان، تولید نهال عاری از ویروس آغاز شد که  با حمایت های سازمان جهاد کشاورزی این استان، تولید ۹ هزار نهال عاری از ویروس در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی همچنین گلخانه نگهداری ارقام مقاوم مرکبات به بیماری جاروک در ایستگاه زرقان احداث شده و در این گلخانه تمام ارقام به بیماری خطرناک جاروک اعم از پرتقال و لیمو شناسایی و نگهداری شده است.

علوفه های بومی جایگزین علوفه های وارداتی شد

زارع جایگزینی علوفه های بومی با مصرف کم آب با علوفه های وارداتی و پرمصرف را از دیگر اقدامات پژوهشی این مرکز برشمرد و افزود: جایگزینی دانه تریتیکاله با دانه ذرت وکنجاله سویا در جیره مرغ گوشتی، جایگزینی کنجاله کلزا و کنجاله پنبه دانه به جای کنجاله سویا در جیره طیور و جایگزینی دانه تریتیکاله با دانه جو در جیره فلاشینگ (جیره کمکی قبل از جفت‌گیری) از طرح‌های موفق انجام شده در مرکز تحقیقات فارس است.

وی با اشاره به استفاده از علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام با محوریت کاهش مصرف آب و تولید انبوه علوفه در واحد سطح، گفت: جایگزینی علوفه هیدروپونیک با علوفه خشک به بهبود کیفیت گوشت منجر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: با هدف کاهش وابستگی به خارج از کشور در حال راه‌اندازی یک کارخانه تولید خوراک دام به صورت الگو در مرکز آموزش علی آباد کمین هستیم.

۹۸۷۳ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.