کو جعفر کوشعری دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی کشورهای عضو «دی 8» (هشت کشور اسلامی در حال توسعه) دوشنبه از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مستقر در شیراز بازدید و در نشستی با مدیران این مجموعه راه‌های گسترش همکاری های دوجانبه را بررسی کرد.
طرفین در این نشست روند اجرایی تفاهم‌نامه فی‌مابین که مردادماه سال ۱۳۹۷ با هدف رصد مستمر جایگاه علمی کشورهای عضو «دی 8» منعقد شد را بررسی کردند.

عملیاتی‌سازی تفاهم‌نامه منعقده میان «دی 8» (D8) و ISC، انجام برنامه‌های مشترک تحقیقاتی به منظور ارتقای رتبه علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی «دی 8»در رتبه بندی‌های جهانی، معرفی اندیشمندان و محققان برجسته D۸ به جامعه بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش ها و کارگاه‌های مشترک ارتقای اثربخشی تولیدات علمی در کشورهای عضو D۸ از دیگر مباحثی بود که در نشست امروز بررسی شد.
دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی کشورهای عضو D۸ در این نشست ضمن معرفی ماموریتهای ۲ شبکه پیشگامان تحقیق و نوآوری "D۸ NPRI" و تبادل و انتقال فناوری "D۸ TTEN" در ترکیه از رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام خواست جهت تامین منابع اطلاعاتی و علمی این ۲ سیستم به آنها کمک کند.

به گزارش ایرنا، اندونزی، مالزی، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، مصر، نیجریه و ایران هشت عضو سازمان همکاری های اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه هستند.

تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در اکتبر 2008 در باکو پایتخت آذربایجان به تأیید رسید و بر این اساس دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی موظف به همکاری با این پایگاه هستند.
در سال 1387 شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد این پایگاه به‌صورت یک مؤسسه پژوهشی مستقل، اساسنامه و تشکیلات سازمانی آن را تصویب کرد. کشورهای اسلامی در پنج منطقه مختلف از جمله جنوب شرقی آسیا، کشورهای عربی، کشورهای اسلامی غیرعربی قاره آفریقا، کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و سایر کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی امکان بهره‌برداری از خدمات ISC را دارند.
نمایه‌سازی نشریات معتبر کلیه کشورهای اسلامی در تمام حوزه‌های موضوعی و به زبان‌های مختلف به منظور ایجاد یک شبکه علمی در جهان اسلام، ارزیابی مستمر نشریات با هدف ارتقای شبکه علمی کشورهای اسلامی، پایش مستمر جایگاه علمی کشورهای مختلف دنیا و به‌خصوص کشورهای اسلامی از ماموریت‌های این پایگاه استنادی مستقر در شهر شیراز است. 
۹۲۵۴/ ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.