آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز اغلب مباحث مطرح شده در نود و هشتیمن جلسه شورای شهر شیراز را به خود اختصاص داد و محمدهادی قانع در ابتدای این جلسه به افزایش خطر و احتمال ریزش کامل هتل آسمان در حین اطفاء اشاره کرد و گفت: در ادامه عملیات مهندسان سازه اعلام کردند که کار در ساختمان غیرممکن است و امکان فروریختن ساختمان وجود دارد اما آتش‌نشانان با مسئولیت خودشان گروهی تخصصی تشکیل داده و با ادامه عملیات از تخریب ساختمان جلوگیری کردند.

قانع معتقد است که عملیات اطفاء حریق ساختمان نیمه‌ساز هتل آسمان نتیجه یک کار تیمی بود که در نهایت تبدیل به اقدامی موفق برای شیراز و فارس شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گزارشی که چهارشنبه در صحن علنی شورای شهر شیراز پیرامون حادثه هتل آسمان و مهار آن ارائه کرد،گفت: پس از اعلام بروز حادثه به سازمان در همان لحظات اولیه نخستین اکیپ از ایستگاه پل حر آتش نشانی در محل حادثه حضور یافتند و در نخستین اقدام و با رسیدن سایر نیروهای این سازمان به پنج گروه تقسیم شدند و با توجه به حضور ۳۰ کارگر در ساختمان و همچنین میزان بالای دود و خطرات احتمالی تمام افراد حاضر در ساختمان را به پشت بام منتقل کردند.

قانع در ادامه افزود: به دلیل عدم اشرافیت به تجهیزات موجود در ساختمان نیروها به طبقات مختلف مراجعه کرده و مواد قابل اشتعالی همچون گالن‌های تینر و گازوئیل و کپسول‌های هوابرش از ساختمان خارج شد تا از بروز حادثه‌های احتمالی بعدی جلوگیری شود.

بسیج امکانات شهری برای مهار آتش

قانع در ادامه به حضور شهردار شیراز در ساعات اولیه حادثه در محل ساختمان هتل اشاره کرد و گفت: با حضور شهردار و دستورات وی مبنی بر بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌های شهرداری برای مهار حادثه مهندسان فنی و شهرسازی شهرداری نیز در محل حاضر شده و بخش‌ها و ستون‌های اصلی سازه برای مراقبت و تقویت پایداری آن شناسایی شد.

به گفته قانع بیش از دو هزار عدد تشک و مبلمان و صندلی قابل اشتعال نیز در ساختمان وجود داشت که با شناسایی توسط نیروهای آتش‌نشان به سرعت از ساختمان خارج شد،اما تخلیه ساکنان ساختمان‌های اطراف و اهالی خیابان رودکی مورد دیگری بود که رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به آن اشاره کرد.

قانع در این زمینه اظهار داشت: با توجه به خطرات موجود برای ساکنان خیابان رودکی درخواست تشکیل فوری شورای مدیریت بحران داده و با تصویب این شورا تخلیه ساختمان‌های اطراف و بستن خیابان عملیاتی شد.

همکاری رسانه‌های رسمی و مدیریت شایعات

رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به شایعات مطرح شده در فضای مجازی همزمان با وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در زمان حادثه شایعاتی نیز مبنی بر ریزش کامل ساختمان در فضای مجازی پخش شد که با مدیریت صحیحی که در بخش اطلاع رسانی و با همکاری رسانه‌های رسمی انجام شد توانستیم این موضوع را مدیریت و اطلاع رسانی شفاف و لحظه به لحظه از نحوه عملیات را در دستور کار قرار دهیم.

آسمان همچنان تحت نظر است

قانع با بیان اینکه با تلاش همکاری تیمی موفق به اطفاء حریق به طور کامل ظرف حدود ۱۴ ساعت شدیم و ساعت ۴ تا ۵ بامداد پس از ساعت‌ها تلاش بی وقفه آتش بالاخره مهار شد.

او ادمه داد: در حال حاضر نیز ماموران آتش‌نشان در محل حضور دارند و به طور ساعتی تمام نقاط ساختمان از طرف آنها چک می شود تا حادثه احتمالی دیگری رخ ندهد.

سید علی‌اصغر دستغیب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در پایان سخنان رییس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با تشکر ویژه از استاندار،شهردار و سایر مسئولان مربوطه مهار کامل این حادثه را نشان‌دهنده توان و تخصص و مدیریت عالی پرسنل و کارمندان سازمان آتش‌نشانی و شهرداری شیراز دانست.

گفتنی است در این جلسه از رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و تعدادی از کارمندان این سازمان توسط اعضای شورای اسلامی شهر شیراز تقدیر شد.

هتل ۱۸طبقه آسمان  ساعت ۱۱ صبح روز ۱۲ مردادماه براثر آتش گرفتن ۲هزار تشک که در طبقه منفی ۲ انبار شده بود، دچار آتش سوزی شد.

خاموش کردن‌ آتش بیش از ۱۴ ساعت زمان برد، به دلیل آسیب بسیار به سازه‌های این هتل و حرارت بیش از ۶۰۰ درجه سانتیگرادی این آتش‌سوزی، مسئولان به‌منظور امن‌سازی محیط و جلوگیری از ریزش احتمالی ساختمان خیابان رودکی را مسدود  و برای حفظ امنیت ساکنان و کسبه این منطقه، این بخش شهر را تعطیل و تخلیه کرده‌اند.

عضو شورای شهر شیراز: تجهیزات آتش‌نشان‌ها به روز شود

در ادامه نود و هشتمین جلسه شورای شهر شیراز عضو این شورا در نطق پیش از دستور خود، برخورداری از لوازم و تجهیزات لازم آتش نشانی را از مهمترین عوامل اولیه در کاهش میزان خسارت‌های احتمالی ناشی از آتش سوزی دانست و نبود آن را موجب گسترش حریق و بروز خسارت های مالی و جانی فراوان عنوان کرد.

علی ناصری گفت: از مهمترین تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز می‌توان به نردبان های آتش نشانی ،تجهیزات حفاظت فردی استاندارد، پروژکتورهای استاندارد، انواع مختلف ردیاب و دوربین‌های حرارتی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به وارداتی بودن کلیه تجهیزات آتش‌نشانی و انحصاری بودن آن، ضروری است تا بررسی جامعی درخصوص نیازهای این نهاد انجام و سازمان آتش نشانی شیراز بیش از پیش به تجهیزات استاندارد روز مجهز شود.

گرامیداشت یاد شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا 

ادامه این جلسه با نطق ابراهیم صبوری عضو دیگر شورای شهر شیراز از آتش‌سوزی هتل آسمان فاصله و به سمت ۱۷ مرداد،روز خبرنگار سوق پیدا کرد.

نائب رئیس شورای شهر شیراز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی بخصوص شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا، فرارسیدن ۱۷ مردادماه روز خبرنگار را به همه اهالی رسانه و خبرنگاران تبریک گفت و افزود: امیدوارم فعالان رکن چهارم دموکراسی با اطمینان خاطر و  در آزادی و امنیت کامل بتوانند به رسالت خطیر خویش در زمینه روشنگری و مطالبه گری بپردازند.

صبوری ادامه داد: در جهانی که امروز در آن زندگی می کنیم ، شفافیت از ضروریات تحقق حکمرانی خوب و از الزامات سیاستگذاری مطلوب دانسته شده است؛ ضرورتی که بی تردید، کارآمدی سیستم از یکسو و بالابردن سطح رضایتمندی شهروندان و سرمایه اجتماعی به آن وابسته شده است.

وی اضافه کرد: این حق انکار نشدنی شهروندان است که اول دستگاه حاکمیتی خود را نسبت به آنچه انجام می‌دهد پاسخگو و دوم خود را از شفافیت واقعی کارها و تصمیم ها، گردش آزاد اخبار و حق دسترسی آسان به اطلاعات بهره‎مند بدانند؛ و سوم آن که اگر در برابر فساد، تخلف یا سوء مدیریتی انگشت به اعتراض بلند کردند، عقوبتی را در انتظار فردای خود نبینند.

در ادامه جلسه این شورا اعضای آن به ایراد هیات تطبیق مصوبات به مصوبه‌ی تفریغ بودجه سال ۹۷ شورای اسلامی شهر شیراز در قالب مصوبه‌ای جدید به فرمانداری شیراز پاسخ دادند.

در این جلسه همچنین اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با یک فوریت لایحه شهرداری مبنی بر اصلاح مصوبه‌ نحوه‌ تامین منابع مالی اجرای خط دو قطارشهری در تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری شیراز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا موافقت کردند و این لایحه به منظور بررسی کارشناسی به کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارجاع شد.

۹۸۷۳ / ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.