دکتر شعله خانی، شنبه به ایرنا اظهار داشت: استفاده خودسرانه از داروهای ضد بارداری ترکیبی مانند LD در بانوان برای قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، تبعات خطرناکی به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد و چنانچه بیماران مبتلا به بیماری خاصی هستند که مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک رمضان شوند، قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت کنند.
خانی با بیان اینکه در زمان روزه داری هیچگاه وعده های دارویی را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنند اضافه کرد: حذف خودسرانه داروها و یا موکول کردن مصرف برخی داروها به زمانی دیگر سبب اختلال در روند درمان می شود و برای بیمار بسیار خطرناک است.
مدیر نظارت بر امور داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا اظهار داشت: چنانچه مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، دیابت، بیماری های گوارشی، اعصاب و روان، قلبی عروقی، تنفسی و اختلالات کلیوی باشند، در این خصوص که آیا روزه داری بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان، با پزشک و داروساز مشورت شود.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد می توان پس از مشورت با پزشک مصرف دارو را به زمان سحری یا افطار منتقل کرد گفت: بیماران دیابتی پیش از شروع ماه مبارک می بایست از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون مورد بررسی قرار گیرند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.
خانی بیان کرد: هم بیماران و هم خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند.
9653 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.