روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، فرصتی است تا ضمن تبریک این روز به فعالان این عرصه، نیم نگاهی نیز به برخی مسائل و مشکلات موجود در روند فعالیت این بخش های کلیدی در سازمان ها و نهادها داشته باشیم.
روابط عمومی در استان فارس در ادامه سیر توسعه ای روابط عمومی حرکت های رو به جلویی داشته اما این حرکت رو به جلو حرکتی علمی و سازنده ای نبوده است و به رغم توسعه این حرفه در جهان و ایران، هنوز در استان فارس اکثریت روابط عمومی ها به شکل سنتی فعالیت می کنند و در این دهکده جهانی نتوانسته اند متناسب با نیاز جامعه و تکنولوژی های جدید گام بردارند.
شاید اگر روابط عمومی ها به طور تخصصی و علمی فعالیت می کردند امروز این همه بی اعتمادی و نارضایتی در جامعه وجود نداشت، عدم پاسخگویی صریح و شفاف و ترسیم یک ارتباط دوسویه بین مردم و مسئولان توسط روابط عمومی ها منشاء بسیاری از نارضایتی ها و واکنش های اجتماعی است.
روابط عمومی در سال 1398و سال های پس آن را نمی توان به شیوه های سنتی و غیرحرفه ای مدیریت کرد چرا که با توجه به جهشی که در حوزه تکنولوژی وجود دارد و از سال 2020 آغاز فعالیت جدیدی از وب را شاهد خواهیم بود که مبتنی بر هوش مصنوعی است، با ورود به این عرصه شرایط اطلاع رسانی در دنیای امروز نیز تغییر پیدا می کند لذا برای ورود به این عرصه باید از هم اکنون زیرساخت های فعالیت علمی روابط عمومی ها فراهم شود.
برای این منظور ابتدا باید دید مدیران اجرایی نسبت به مجموعه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی استان تغییر کند چرا که به رغم اهمیت ارتباطات و اطلاع رسانی در دنیای امروز و تمام فعالیت های صورت گرفته در این عرصه، همچنان نگاه به روابط عمومی به یک تبعیدگاه و استفاده ابزاری تبدیل شده است.
نبود نیروهای متخصص در حوزه روابط عمومی خود یکی از چالش های موجود در حوزه اطلاع رسانی است که باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد.
نگرانی برخی مدیریت ها از انتشار آمار، حقایق و منفعل شدن روابط عمومی ها در دنیایی که با مقوله شهروند خبرنگار مواجه هستیم، محدود کردن فعالیت های روابط عمومی به امور خاصی همانند فعالیت های تبلیغاتی، عدم مشاوره به مدیریت ارشد، در اختیار نداشتن اطلاعات عملکردی و رویدادهای رخ داده در سازمان، نداشتن برنامه موثر برای ارتباط با رسانه ها و شبکه های اجتماعی، پیش بردن امور روابط عمومی به شیوه های سنتی و عدم استقبال از روابط عمومی نوین و الکترونیک از دیگر چالش های پیش روی روابط عمومی ها در استان فارس است.
امروز با وضعیتی در حوزه روابط عمومی مواجه هستیم که بسیاری از روابط عمومی ها غرق در مدیر شده اند و محدوده فعالیت خود را به یک شخص بسنده کرده اند، به عنوان مثال مجموعه روابط عمومی استانداری باید روابط عمومی یک استان باشد نه روابط عمومی شخص استاندار یا روابط عمومی یک دستگاه اقتصادی، روابط عمومی تمام جامعه هدف خود است نه شخص مدیر دستگاه؛ این رویه باید اصلاح گردد.
روابط عمومی علمی ارکان و محدوده وسیعی دارد اما مشاهده می کنیم روابط عمومی ها تنها به بخش محدودی از وظایف روابط عمومی بسنده کرده اند و فکر می کنند وظیفه روابط عمومی نصب بنر و پلاکاردهای مناسبتی یا برگزاری یک نشست خبری برای مدیر است که این تفکر غلط و اشتباه باید اصلاح شود.
شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان یکی از ظرفیت های مهم برای حل مسایل و مشکلات حوزه روابط عمومی در استان است اما در طول بیش از یک دهه فعالیت این شورا مشاهده می کنیم که عملکرد این شورا تنها به چند نشست کلیشه ای و تشریفاتی بسنده شده و هیچ خروجی به دنبال نداشته است.
لازم است این شورا با تشکیل کمیته های تخصصی با حضور متخصصان مربوطه، کار اصلاح روند فعالیت روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان را با سرعت بیشتری دنبال کند.
امید است تا 27 اردیبهشت ماه سال آینده شاهد حرکت مجموعه روابط عمومی های دستگاه های اجرایی به سمت روابط عمومی علمی و تخصصی باشیم.

* خبرنگار مرکز شیراز
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.