به گزارش ایرنا حسین درویشی، یکشنبه در نشست خبری که با عنوان امداد رسانی به سیل زدگان برگزارشد، افزود: مدت زمان اصلی حیات در حوادث پنج دقیقه است، هر چند اگر تیم های هلال احمر در زمان وقوع حادثه هم در محل سیل حضور داشتند، به دلیل شدت سیلاب و نیز مدت زمان بسیار کوتاه وقوع حادثه قادر به امدادرسانی نبودند.
وی افزود: در سیل خروشان امدادرسانی دشوار است و فرد گرفتار در مسیر سیلاب در کمتر از پنج دقیقه به دلیل برخورد با موانع آسیب خواهد دید.
روز پنجم فروردین ماه وقوع سیل در دروازه قرآن شیراز باعث کشته شدن 21 نفر و خسارت های مالی فراوان به خودروها شد، همچنین ادامه بارش ها در روز ششم فروردین ماه، سیل شهرک سعدی را در شیراز رقم زد.
درویشی، وضعیت سیل دروازه قرآن را بسیار حاد و دشوار توصیف کرد و افزود: براثر تصادف خودروها در برخی مواقع حتی تا چهار خودرو روی هم سوار شده بودند و در چنین شرایطی تیم های تجسس برای یافتن اجساد قربانیان وارد عمل شدند.
وی اظهار داشت: این تیم ها 6 جسد را از درون خودروها بیرون کشیدند و سایر جان باختگان از وسایل نقلیه به بیرون پرتاب و یا در مسیر سیلاب گرفتار شده بودند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس ادامه داد: در زمان سیل، تیم های هلال احمر در ورودی شهرها آماده باش بودند و پیش بینی نمی کردیم با 18 میلی متر بارش در دروازه قرآن سیلی رخ دهد.
وی تاکید کرد: وظیفه هلال احمر حضور در محل حادثه پس از وقوع آن است و چرایی رویداد به عهده هلال احمر نیست.
به گفته درویشی، در مجموع 72تیم عملیاتی متشکل از 366 امدادگر و نجاتگر در دروازه قرآن، شهرک سعدی و سایر نقاط شیراز به کار گرفته شدند.
وی، با اشاره به اسکان آسیب دیدگان در شب پنجم فرودین ماه 98 اظهار داشت: مردم در منازل و بانیان حسینیه‌ها، مساجد، آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان و نمایشگاه گلستان، در اماکن زیر مجموعه خود را به روی آسیب دیدگان از سیل گشوندند.
وی افزود: در نمایشگاه بین المللی فارس واقع در شهرک گلستان شیراز به دلیل کثرت جمعیت، یک تیم پزشکی هلال احمر در این مکان مستقر شد و به صورت 24 ساعته به خدمت رسانی به مردم پرداختند.

** بیش از چهار هزار نفر گرفتار سیل در شیراز اسکان اضطراری یافتند
مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس همچنین بیان کرد: در سیل اخیر شیراز در مجموع چهار هزار و 473 نفر در این شهر اسکان اضطراری داده شدند که برخی از آنها اقلام کمکی نیز دریافت کردند.
وی ادامه داد: همزمان با این بحران، نشست هایی نیز با حضور مسئولان دستگاه های مختلف استان با ریاست استاندار فارس تشکیل شد، همچنین نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به این ماجرا ورود کرد و با اعلام شماره حساب های هلال احمر، کمک های شایان توجهی جمع آوری شد.
درویشی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز با همکاری آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، 20 میلیارد ریال به آسیب دیدگان سیل اختصاص دادند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس با اشاره به سیل ششم فروردین ماه در شهرک سعدی، گفت: در سیل محله سعدی اولین اقدام پس از امداد و نجات سیل زدگان، اسکان اضطراری آنها بود و برای انجام این کار یک مسجد و یک حسینیه در نظر گرفته شد.
درویشی ادامه داد: باتوجه به اینکه خانه های محله سعدی با کوچه همسطح هستند، آب در این مکان، خود به خود فروکش کرد و نیازی به تخلیه با پمپ نبود اما در بولوار نصر شیراز 26 پمپ لجن کش، آب خانه ها را تخلیه کردند.
وی ادامه داد: پس از اسکان اضطراری سیل زدگان، بسته های غذایی و امدادی بین آنها توزیع شد و کمیته ای متشکل از برخی سازمان ها و هلال احمر، ارزیابی ها را آغاز کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس با بیان اینکه در بررسی های اولیه وضعیت 85 خانه نامطلوب اعلام شد، افزود: در این خانه ها آب تا بیش از یک متر بالا رفته بود و در بررسی های بعدی، شمار این منازل به 289 خانه افزایش یافت.
درویشی در مورد چگونگی توزیع اقلام امدادی هلال احمر گفت: افراد با پُر کردن فرم های شناسنامه امدادی، اقلام هلال احمر را مستقیما با حضور در محل یا در منازل خود دریافت کردند که ارزش ریالی هر بسته نیز 17میلیون ریال بود.
وی اضافه کرد: در مجموع 6هزار و 864 قوطی کنسرو، 6 هزار و 50 قرص نان، چهار هزار و 630کیلوگرم برنج، 159بسته چای، 960 قوطی روغن، یک هزار و 879 کیلوگرم حبوبات، یک هزار و 969 کیلوگرم قند و شکر، 2 هزار و 627تخته پتو، 742 تخته موکت، یک هزار و 665بسته نایلون، 2هزار و 200 عدد آب معدنی و 114شعله چراغ والور به سیل زدگان محله سعدی شیراز اهدا شد.
او بیان داشت: همچنین چهار میلیارد و 150میلیون ریال کمک های مردمی برای سیل زدگان محله سعدی جمع آوری شد.

** 34 کامیون کمک غیر نقدی به لرستان و خوزستان ارسال شد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این جمعیت با وقوع سیل در دیگر استان ها از جمله لرستان و خوزستان برای کمک رسانی به آسیب دیدگان اعلام آمادگی کرد.
درویشی ادامه داد: هلال احمر فارس در ابتدا اقدام به ارسال پتو، چادر و بسته‌های غذایی به استان های یاد شده کرد و در ادامه حدود 23 کامیون و تریلر به لرستان و خوزستان اعزام شد، همچنین 11 کامیون کمک‌های مردمی از 57 نقطه فارس جمع آوری و راهی این مناطق شد.
وی بیان کرد: وزارت کشور، هلال احمر استان فارس را معین شهرهای شوش و شوشتر استان خوزستان اعلام کرده و بنا بر این دستور از هر یک از شهرستان های آباده، مرودشت و لامرد، 20 نفر نیروی امدادی در این مناطق حضور دارند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس گفت: تیم های جوانان هلال احمر نیز برای رفع مشکلات روحی و روانی ناشی از خسارت های سیل به زنان و کودکان مناطق نام برده خدمت رسانی می کنند.
درویشی افزود: در شوشتر سه اردوگاه اسکان اضطراری با 400 خانوار و 2 هزار و 500 نفر جمعیت و در شوش نیز 10 اردوگاه اسکان اضطراری با 586 خانوار با سه هزار نفر جمعیت برپا شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس همچنین در باره طرح نوروزی که از بیست و پنجم اسفند 97 تا هفدهم فروردین ماه 98اجرا شد، گفت: ظرف این مدت، اکیپ های هلال احمر در 127 نقطه، اعم از پایگاهای ثابت و موقت در تمام شهرستان‌های این استان حضور داشتند.
درویشی اضافه کرد: تیم بالگرد، سگ های تجسس، 50 کمپ جوانان و در مجموع 2 هزار و 600 نیرو در طول طرح نوروزی با جمعیت هلال احمر فارس همکاری کردند.
وی، با بیان اینکه در نوروز امسال، 114 مورد تصادف در جاده های استان فارس رخ داد، اظهار داشت: تیم های هلال احمر این استان 64 نفر را در این حوادث به نزدیک ترین مراکز درمانی منتقل و 417 نفر را به صورت سرپایی درمان کردند.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.