به گزارش ایرنا، در این نشست که برای نخستین بار با حضور عنایت الله رحیمی استاندار فارس در مجل استانداری برگزار شد، مدیران و صاحب نظران شرکت کننده ضمن شنیدن گزارش کار این کانون ها در سطح کشور و استان، به ارائه راهکارهای مورد نظر برای تحول این کانون ها پرداختند.
معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور در سخنانی در این نشست گفت: شمار اعضای این کانون ها اسفندماه جاری همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) از 2 میلیون نفر گذشت.
به گزارش ایرنا، مرتضی طاهریان شامگاه شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس در شیراز افزود: در سطح کشور 60 درصد کانون ها در مناطق روستایی فعالیت می کنند و به همین دلیل ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مناطق به کانون های مساجد محول شده است.
وی ادامه داد: حضور فعال کانون های فرهنگی مساجد در فضای مجازی در دستور کار قرار دارد و از این رو، اجرای طرح سفیران اجتماعی بر اساس فرمایش های رهبر معظم انقلاب آغاز شد.
معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور گفت: ما فعالیت هایی در فضای مجازی را تایید می کنیم که منجر به کار فرهنگی و حضور بیشتر جوانان در مسجد شود.
وی با اشاره به ربع قرن فعالیت کانون های مساجد گفت: اساسنامه این کانون ها امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که روشنگر فعالیت های این کانون ها است.
طاهریان در ادامه با اشاره به سفر رئیس ستاد عالی کانون های مساجد کشور به کشور عراق گفت: قرار است در این سفر، تفاهم نامه ای با آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) و این ستاد به امضا برسد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس نیز در این نشست توزیع جغرافیایی مساجد در سطح استان را نامناسب خواند و گفت: بسیاری از محله های شیراز با وجود برخورداری از جمعیت، فاقد مسجد است اما در برخی از مناطق مانند اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) شاهد تراکم مساجد هستیم.
آیت الله لطف الله دژکام افزود: این وضعیت می طلبد که در تاسیس مساجد به صورت کارشناسی و در چارچوب های استاندارد عمل شود.
امام جمعه شیراز در ادامه هم افزایی تلاش ها در حوزه فرهنگی به ویژه مساجد را خواستار شد و گفت: هنوز کارها به صورت جزیره ای انجام می شود، کانون های مساجد به عنوان یک قطعه جورچین ورود کند وگرنه این روش کار کردن به نتیجه مطلوبی نمی رسد، باید در کارها نیاز نظام و همکاری دیده شود.
استاندار فارس نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس گفت: محور و پایه بودن مسجد در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از دیرباز در ایران مرسوم بوده است.
عنایت الله رحیمی با اشاره به کاهش ارتباطات چهره به چهره در عصر کنونی افزود: مساجد می توانند محل احیای ارتباطات و گفتگو شوند، مساجد همواره مرکز ثقل ارزش ها بوده اند که تشکیل بسیج از دل مساجد یکی از این نمونه هایی است که در جامعه و استمرار فرهنگ دینی مذهبی تاثیر گذار بودند.
وی افزود:انتظار است محور اصلی فعالیت های فرهنگی در مساجد، عمران معنوی و برپایی نمازهای جماعت باشد، بنابراین برنامه ها به سمت آموزش و جذب نسل جوان به مساجد و مباحث فرهنگی برود که کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند در تحقق این اهداف نقش آفرین باشند.
ارائه گزارش مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان فارس بخش آغازین این نشست بود.
حجت الاسلام حسین امیدی در این باره گفت: در سطح کشور 24 هزار و 249 کانون فرهنگی هنری در مساجد فعالیت دارند که از این تعداد، یک هزار و 203 کانون در استان فارس هستند و از این نظر، این استان در جایگاه پنجم کشور قرار دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون 66 هزار و 414 نفر در سامانه بچه های مسجد ثبت نام کرده و عضو این سامانه شده اند.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس گفت: آموزش کتابداری، برگزاری مسابقات قرانی مدهامتان، مسئولیت اجرایی دهه کرامت استان، حمایت از برگزاری یادواره شهدا، برگزاری اردوهای توانمند سازی نوجوانان، تفسیر و تلاوت نور در مساجد و ... از دیگر دستاوردهای این دبیرخانه در این استان بوده است.
وی همچنین گفت: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برنامه هایی ترتیب دادیم که منویات مقام معظم رهبری را با مشارکت جوانان عملیاتی نماییم.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس تاکید کرد: بر اساس آمار قریب 2 هزار کانون فرهنگی ثبت شده است و بر اساس افق 1404 نیاز است که هر سال 500 کانون به این تعداد افزوده شود.
در ادامه این نشست، پیشنهادهایی برای تحول در کانون های فرهنگی مساجد مطرح شد.
حجت الاسلام محمد رضایی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس در این باره گفت: آشنا کردن مردم با فرهنگ مسجد، تعامل با همسایگان و همجواران مساحد از جمله اموری است که باید در کانون ها به آن توجه کرد.
سیده معصومه دستغیب مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز عمق بخشی به فعالیت های فرهنگی در مساجد را خواستار شد و گفت: انتظار است کانون های مساجد زمینه را برای فعالیت گسترده تر دختران و زنان ایجاد کنند.
بتول معلم مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس نیز گفت: باید از افراد متخصص در امور مختلف مساجد بهره گرفته شود و در این زمینه، بسیاری از کارشناسان آماده همکاری هستند.
به گفته صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، این نشست آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سال 97 بود.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.