به گزارش ایرنا عزت الله رئیسی، یکشنبه در همایش گرامیداشت روز مهندس در شیراز به بحران آب موجود در استان فارس اشاره کرد و افزود: بیلان ذخایر آبی در این استان منفی است و این مساله به معنای برداشت از ذخایر آبی، بیش از میزان بارندگی‌هاست.
وی، با اشاره به وجود بحران کم آبی در اکثر دشت‌های فارس، اظهار داشت: کارشناسان و مهندسان این حوزه در گذشته این شرایط را پیش بینی کرده بودند و با استناد به گزارش های متعددی که از سالیان پیش از جمله سال های 54 و 61 وجود دارد، آنها در مورد کاهش سطح ذخایر آبی در مناطق مختلف این استان مانند شهرستان های جهرم، فسا و داراب هشدار داده بودند اما متاسفانه به این اخطارها توجهی نشد.
استاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: در سالیان گذشته و همچنین در دوران کنونی به اخطارها و گزارش‌های متخصصان این حوزه توجهی نمی‌شود و تنها این نظرات به آرشیو منتقل می‌شود.
رئیسی، با اشاره به اینکه ذخایر هیدرولیکی آب در این استان کاهش چشمگیری داشته، گفت: ذخیره هیدرولیکی آب، تنها یک بار قابل برداشت است اما متاسفانه در سالیان گذشته این ذخایر در استان فارس برای توسعه کشاورزی این استان هزینه شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در دهه‌های گذشته، حجم ذخیره هیدرولیکی آب در استان فارس را با توسعه کشاورزی به اتمام رسانده و در نتیجه به وضعیت بحرانی کنونی رسیده‌ایم.
وی اضافه کرد: اکثریت مردم استان فارس در دهه های گذشته برای اشتغال تنها سراغ کشاورزی رفته، از صنایع غافل شدند و همین موضوع بحران آب را تشدید کرده و تنها راه برون رفت از این شرایط، راهکارهایی است که متخصصان ارایه می‌کنند.
رئیسی، بزرگترین تجلیل از مهندسان را توجه به اخطارها و هشدارهای آنها دانست و گفت: برای مقابله با بحران کم آبی موجود در فارس هیچ راه حلی جز برداشت آب سالانه از ذخایر به اندازه میزان آب ورودی وجود ندارد و همچنین باید با نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی، به احیای آب های ذخیره شده هیدرولیکی کمک کنیم.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بحران آب در فارس با سیاست های کنونی سازمان جهاد کشاورزی این استان حل نمی شود و تا موضوع تامین و توسعه معیشت زارعان و کشاورزان در دستور کار قرار نگیرد این چالش به سمت بهبودی پیش نخواهد رفت.
استاد دانشگاه شیراز، همچنین افزایش عملکرد و هماهنگی بین مدیران را در مسیر مقابله با بحران کم آبی مفید دانست و افزود: 15 وزارتخانه و نهاد در پیوند با موضوع آب در کشور دخیل است و اگر بخواهیم مشکل کم آبی حل شود، تمام این 15نهاد باید تلاش کنند در حالی که اکنون فشار تنها روی 2 نهاد متمرکز شده که یکی از آنها سازمان جهاد کشاورزی است است.
استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: یکی دیگر از راه های مقابله با ابر چالش کم آبی در این استان، تقویت تشکل های مردم نهاد فعال در این بخش است در حالی که هم اکنون سازمان های مردم نهاد (سمن ها) که مرتبط با این مساله هستند در خاموشی به سر می برند.

**استاندارد سازی محصولات کشاورزی مورد توجه باشد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم در این آیین گفت: استانداردسازی محصولات کشاورزی امر مهمی است که باید مورد توجه ویژه، مهندسان و متخصصان این بخش قرار گیرد.
حسین رئیسی افزود: مهمترین مشکلات بخش کشاورزی در بحث صادرات میوه و سبزی به دلیل عدم رعایت استانداردهای جهانی و در برخی موارد بالا بودن میزان باقی مانده نهاده های شیمیایی (کود وسم) است.
او بیان کرد: بی شک این مساله در صادرات این محصولات تاثیرگذار است در حالیکه با استاندارد سازی که باید از سوی متخصصان و مهندسان انجام شود، این چالش ها برطرف خواهد شد.
پنجم اسفندماه که سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند برجسته ایرانی سده هفتم هجری است به عنوان روز مهندس نامگذاری شده است.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.