به گزارش ایرنا محمد مهدی قاسمی، پنجشنبه در نشست خبری افزود: اما اگر محموله دام در استان فارس بدون داشتن مجوز جا به جا شود به عنوان کالای قاچاق لحاظ می شود.
وی بیان داشت: اقدامات مناسبی برای جلوگیری از قاچاق دام در استان فارس انجام شده که از جمله آنها می توان به اعمال نظارت نیروی انتظامی اشاره کرد.
قاسمی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت دلار، جاذبه صادرات محصولات کشاورزی افزایش یافته است و موجب شده برخی مبادرت به انجام این کار کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین بیان کرد: هیچگونه کمبود گوشت قرمز در این استان نداریم و فارس حتی نیازهای برخی از استان ها را در تامین گوشت گرم برطرف می کند اما برای پاسخ به این نیازها دام زنده ای از فارس خارج نمی شود بلکه در مجتمع های کشتارگاهی این استان دام ذبح دام و گوشت آن به استان های هدف ارسال می شود.
قاسمی افزود: با وجود اینکه استان فارس با کمبود گوشت قرمز مواجه نیست اما برای تنظیم هر چه بهتر بازار، مقرر شده گوشت یخ زده نیز به این استان وارد شود.

** 176میلیون متر مکعب آب با اصلاح کشت برنج ذخیره می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اینک 22 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشت برنج اختصاص یافته اما اگر شیوه سنتی کشت این محصول اصلاح شود این امر موجب ذخیره 176 میلیون مترمکعب آب در استان می شود.
قاسمی اضافه کرد: در حال حاضر با انجام روش سنتی کشت برنج، به ازای هر هکتار، 15 هزار متر مکعب آب مصرف می شود در حالی که بر اساس مصوبه دولت این میزان باید به هفت هزار متر مکعب کاهش یابد.
او گفت: با استناد به این مصوبه، مصرف هفت هزار مترمکعب آب برای کشت برنج با استفاده از کنتور حجمی، آبیاری قطره ای و خشک کاری امکان پذیر است اما با شیوه سنتی این کار میسر نیست.
قاسمی افزود: استان فارس بیشترین سهم استفاده از سامانه آبیاری تحت فشار را در کشور را دارد و در سال های اخیر به عنوان استان برتر در این حوزه برگزیده شده زیرا توانسته بیش از 2 برابر سایر استان ها از سیستم آبیاری نوین بهره گیرد.
او اضافه کرد: فزونی یافتن شمار گلخانه ها در این استان نیز موجب افزایش بهره ‌وری آب از پنج تا 15برابر شده است اما با در نظر گرفتن مشکلات تامین آب در حوزه کشاورزی باید روند این بهره وری سیر صعودی داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: خودکفایی در تولید گندم یکی از اقداماتی بود که پیشتر در استان فارس محقق شد و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده امکان خودکفایی در تولید دانه های روغنی نیز در این استان تحقق خواهد یافت.
قاسمی همچنین گفت: بخش کشاورزی توانسته 20 درصد اشتغال این استان را به صورت مستقیم به خود اختصاص دهد لیکن با احتساب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در حوزه کشاورزی می توان گفت که 50 درصد اشتغال در فارس مرتبط با این بخش است.

** 64 طرح جهاد کشاورزی دهه فجر در فارس افتتاح می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در قسمت دیگری از مطالب خود اظهار داشت: به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، 64 طرح در حوزه کشاورزی با اعتباری بیش از 187 میلیارد تومان در این استان افتتاح می شود.
قاسمی افزود: این طرح‌ها شامل، پنج طرح در حوزه آب و خاک، 11طرح در تولیدات گیاهی، 22 طرح در تولیدات محصولات دامی، 16 طرح در صنایع تبدیلی، یک طرح در شیلات و 9 طرح در حوزه عشایری است.
به گفته وی، اعتبارات این طرح ها از طریق منابع ملی، استانی و استفاده از تسهیلات تامین شده و چهار و هزار و 41 نفراز بهره برداران از مزایای آن برخوردار می شوند.
قاسمی اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شمار صنایع بزرگ و کوچک تولیدی در حوزه کشاورزی در استان فارس تنها چهار شرکت بود اما هم اینک، یک هزار و 300 شرکت با توان تولید بیش از هفت میلیون تن و به ارزش هفت هزار میلیارد ریال در فارس فعالیت می کنند و برای بیش از 18 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
ع.پ /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.