برای آنکه بدانیم وقتی از کشته شدن افراد در حوادث رانندگی آمار و ارقام می دهیم ، متوجه باشیم که دقیقا از چه سخن می گوییم باید مراقب باشیم که جامعه حساسیت خود را در مقابل این آمار و ارقام از دست ندهد.
هر کدام از اقشار جامعه ما شاید به نوعی حساسیت خود را در مقابل تلفات و حوادث جاده ای به مرور زمان از دست بدهند ، راننده خودروی اورژانسی که شتابش در رسیدن به محل حادثه زمانی که یک خودرو سواری واژگون شده با زمانی که یک اتوبوس دچار آتش سوزی شده باشد فرق کند در جهت کاهش این حساسیت حرکت می کند.
خبرنگارانی که در بازتاب اخبار یک حادثه تصادف زمانی که دو نفر جان باخته اند با زمانی که 10 نفر جان باخته اند با نگاهی متفاوت به موضوع بنگرند در جهت کاهش حساسیت جامعه به آمار و ارقام ناشی از تصادفات مشارکت کرده اند.
از این رو، بیان آمار تصادفات باید به گونه ای باشد که جان باختن افراد در آن مهم تلقی شود یک جان باخته ، دو جان باخته و سه جان باخته و بیشتر نباید ملاکی برای اهمیت دادن یا ندادن به تصافات باشد.
بارها شنیده ایم که اگر هواپیمایی سقوط کند و تلفاتی داشته باشد جامعه را دچار شوک می کند اما با آمارهایی که از تلفات رانندگی ارائه می شود تقریبا هر روز شاهد کشته شدن افراد به اندزاه مسافران یک هواپیمای نسبتا بزرگ هستیم اما جامعه واکنش مناسبی در برابر این آمار نشان نمی دهد.
این به منزله از دست رفتن حساسیت جامعه نسبت به تلفات است ، اما آیا درد و اندوه از دست دادن کودکی که در لای آهن پاره های آتش گرفته یک پراید جان می دهد با مرگ کودک دیگری که در حادثه سقوط هواپیما کشته می شود متفاوت است؟
** 9 سمینار کشوری و بین المللی تصادفات در شیراز و جای خالی مردم
در سالهای مختلف دست کم 9 سمینار بزرگ کشوری و بین المللی در شیراز در رابطه با تصادفات و سوانح رانندگی برگزار شده است.
آنچه که در این 9 سمینار جای خالی آن احساس می شود نمود مردمی حضور قربانیان سوانح رانندگی است، چرا نباید در همه این سمینارها بخشهایی به بیان درد و آلام از دست دادن یک پدر ، فقدان یک مادر ، پرپر شدن یک کودک و پر کشیدن یک فرزند اختصاص یابد؟
چرا نباید سمینارها شاهد اشک های مادرانی باشد که جگر گوشه های خود را در خودروهایی از دست دادند که ایمنی لازم را نداشت ، چرا نباید جامعه ما از زبان کسانی درد یتیم شدن خانواده را بشنود که مرگ پدر را لای آهن پاره های یک پراید حس کرده اند؟
چرا جامعه ما نباید وقتی از مرگ یک مادر حرف می زنیم، حسرت نبستن کمربند ایمنی را در چشمان دخترکان او ببیند و این که اگر او کمربند ایمنی را می بست، در میان آنها بود.
چرا نباید نمایشگاهی از لباس و کیف و کفش و لوازم بر جای مانده از قربانیان تصادفات در حاشیه سمینارها برپا شود ، چرا نباید دامنه این نمایشگاه گسترش یابد و به بین مردم بیاید ، چرا نباید افرادی که بی پروا در خیابان ها ویراژ می دهند اجبارا به دیدن این نمایشگاهها و آثار بر جای مانده از قربانیان تصادفات مجبور و محکوم شوند ؟
بیان این واقعیت ها و تصویر سازی مستند از آن در حاشیه سمینارها و در دل شهرها و آشنایی بیشتر مردم با خطرات و آسیب های ناشی از تصادفات و ملموس کردن آسیب برای همه افراد جامعه در کنار برگزاری سمینار و همایش و ارائه آمار و ارقام همه را از روزمرگی بیرون می آورد ، این رویکرد باعث می شود که مرگ یک نفر در حادثه تصادف رانندگی مهم تلقی شود.
در چنین رویکردی، فردی که مسئولیت امداد رسانی، اطلاع رسانی، درمان یا مراقبت های بعد از تصادف را بر عهده دارد با مسئولیت بیشتری وظیفه خود را انجام می دهد.
** حفظ حساسیت مردم با مشارکت مردم
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بر لزوم آگاه سازی مردم از اهمیت مرگ حتی یک نفر در تصادفات رانندگی و حفظ حساسیت جامعه به بالا و پایین آمدن آمار تلفات تاکید کرد.
دکتر محمدرضا پنجه شاهین معتقد است: جامعه نباید نسبت به آمار تلفات رانندگی بی تفاوت باشد ، جامعه ما باید زمانی که گفته می شود فارس مقام اول در تلفات رانندگی دارد چرایی آن را از مسوولان بخواهد ، اول بودن در تصادفات به منزله آن است که ما هر روز شاهد مرگ افرادی از خانواده این استان هستیم و داغ کشته دادن و کشته شدن هر روز تازه است .
وی مشارکت مردم در برگزاری سمینارهای تخصصی را امری ضروری دانست و گفت: مشارکت مردم باید همیشگی باشد تا نقصان های کار پیدا شود ، فردی که قربانی تصادف رانندگی است و اکنون معلول شده بهتر از هر کسی می تواند جامعه را از عواقب معلولیت آگاه کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: فردی که پدر و مادر و اعضای خانواده اش را در یک تصادف از دست داده بهتر از هر کسی می تواند رنج و آلام نداشتن و از دست دادن را بیان کند ، جامعه ما باید با حساسیت و اهمیت دادن به این موارد از کنار موضوع نگذرد .
** افراد جوان و مولد بیشترین قربانیان تصادفات
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه اگرچه حوادث ترافیکی ممکن است در رده های دوم تا سوم علت مرگ در کشور باشد، اما از نظر تحمیل هزینه های اقتصادی به کشور، جایگاه نخست را دارد گفت : بیشتر قربانیان حوادث ترافیکی افراد جوان و مولد کشور هستند؛ قطع عضو و از کار افتادگی، هزینه های روزهای بیکاری افراد و هزینه هایی که به خانواده ها تحمیل می شود، نشان دهنده یک معضل مهم در کشور است که باید به آن توجه کنیم و از کنار آن بی تفاوت نباشیم .
دکتر علی بهادر با بیان اینکه در بحث کاهش حوادث و سوانح ترافیکی اقدامات خوبی انجام شده و لازم است کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود؛ تاسیس یک نهاد راهبری برای بررسی و کاهش سوانح ترافیکی و هزینه های آن در کشور با همکاری همه دستگاه ها و نهادها را راهکاری در این زمینه برشمرد.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توسعه ارتباط با سازمان های مختلف مانند نیروی انتظامی، ایمنی راه ها، شهرداری، نظام پزشکی جلسات مختلفی برگزار می کند، اما انجام بهتر امور در راستای کاهش سوانح ترافیکی مستلزم یک نهاد مشخص با وظایف و اختیارات مشخص است.
وی یکی از مسایلی که لازم است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد را موضوع حمل و نقل عمومی در شهرها و جاده های بین شهری عنوان کرد و ادامه داد: اگر تعداد وسایل نقلیه عمومی کافی و این وسایل از ایمنی کافی برخوردار بود، نیازی به این مقدار حمل و نقل شخصی و تردد خودروهای تک سرنشین وجود نداشت؛ باید روی حمل و نقل عمومی و استانداردسازی خودروهای عمومی، بیشتر کار شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ضرورت توجه به قوانین بازدارنده به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در حوادث ترافیکی اشاره کرد و افزود: قوانین باید به گونه ای باشد که از حوادث و ایجاد هزینه های زیاد برای افراد، جلوگیری کند.
بهادر در ادامه بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در زمینه رانندگی تاکید کرد و افزود: آموزش های ترافیکی باید در مدارس به دانش آموزان ارایه شود و همزمان از سوی رسانه ها و رادیو و تلویزیون، نیز تقویت شود.
** اهمیت نگاه چندبخشی و تعاملی به سوانح و حوادث ترافیکی
رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت استان فارس هم بر لزوم مشارکت مردم و مشارکت سازمان های مختلف مانند نیروی انتظامی، دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، اورژانس کشور و موسسات تحقیقاتی در زمینه ایمنی جاده و کاهش تلفات تاکید کرد.
دکتر کامران باقری لنکرانی در این باره گفت: در حال حاضر، شرایط نسبت به پانزده سال پیش بسیار تغییر کرده و از یک قله حدود ۳۰ هزار مرگ و میر سوانح در سال ۸۴ به یک دستاورد مهم رسیده ایم و مرگ و میر ثبت شده به حدود ۱۶ هزار مورد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: با وجود این دستاورد مهم هنوز با چالش هایی روبرو هستیم، مهمترین چالش این است که برنامه ها را متناسب با شرایط و تغییرات جامعه به روزرسانی کنیم و به این موضوع، نگاه تازه تری شود.نگاه تازه تر به منزله آگاه سازی عموم یو ایجاد حساسیت در مردم نسبت به قربانیان تصادفات است .
وی بخش مهمی از دستاوردهای به دست آمده را حاصل اعمال قانون، تلاش های نیروی انتظامی و خدمات اورژانس کشور عنوان کرد که قابل مشاهده است. باقری لنکرانی همچنین گفت: از سوی وزارت راه و شهرسازی در زمینه ایمنی جاده ها هم گام های خوبی برداشته شده است.
رئیس سلسله همایش های بین المللی کاهش سوانح ترافیکی با بیان اینکه باید ساختارها متناسب با این موضوع باشد، بر اهمیت بررسی چالش های جدیدی رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل و مواد مخدر تاکید کرد که این توجهات لازم است به پشتوانه دانش علمی باشد.
لنکرانی گفت: رفتار ترافیکی یک رفتار انسانی و یک موضوع روانشناسی است؛ در حوادث ترافیکی، بیشتر با رفتارهای عادتی و احساسی مواجه هستیم؛ تغییر این رفتارها کار آسانی نیست و نیاز دارد که علاوه بر یک موضوع روانشناسی فردی، از نظر یک موضوع روانشناسی اجتماعی نیز دیده شود.
آنچه گذشت، گواهی بر آن است که علاوه بر تلاش های طرح ریزی شده برای افزایش ضریب ایمنی جاده ها، خودروسازان نیز به تعهد خود عمل کنند و البته به موازات آن، فرهنگسازی موثر در جامعه با هدف تبیین پیامدهای بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی صورت گیرد.

از: نیکنام خشنودی
6113 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.