به گزارش روز جمعه ایرنا، این شهرستان در 120 کیلومتری غرب شیراز، کانون کشت دیم این گل خوشبو در مزارع به وسعت افزون بر 150 هکتار و نیز کشت آبی در 20 هکتار دیگر است.
این جاذبه طبیعی شهرستان کازرون هر ساله هزاران گردشگر را در موسم برداشت گل نرگس راهی این شهرستان می کند و امسال نیز از هفتم تا دهم بهمن ماه به همین مناسبت میزبان گردشگران است.
بخش جره و بالاده کازرون بیشترین میزان سطح زیرکشت گل نرگس دراین شهرستان را به خود اختصاص داده است.
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی کازرون روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دیم بودن کاشت گل نرگس در این شهرستان گفت: 25 گونه از این گل در این شهرستان تولید می شود که از جمله آنها شش پر، پر پر، شپوری، مسکینی، معمولی و شهلا است.
مهرداد بازیار گلهای نرگس شهرستان کازرون را از مرغوبیت نسبی در مقایسه با دیگر نقاط کشور برخوردار دانست و اظهار داشت: گونه 'شهلا' به دلیل زیبایی، بو و عطر از مرغوب ترین نوع گل های این شهرستان محسوب می شود که علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین برخی کشورهای اروپایی صادر می شود.
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: زمان برداشت گل نرگس در کازرون از اواسط دیماه تا پایان بهمن ماه است و میزان متوسط برداشت این گل از هرهکتار، یک ونیم تن است.
وی با اشاره به خشکسالی سالیان گذشته در استان فارس گفت: گل نرگس از گیاهانی است که بازده اقتصادی مناسبی دارد و از این رو در تغییر الگوی کشت در شهرستان کازرون مورد توجه است.
بازیار گفت: چنانچه متقاضیان ورود به عرصه فعالیت در زمینه کاشت گل نرگس از تسهیلات مورد نیاز برخوردار شوند، می توان انتظار داشت سطح گسترده تری از اراضی در شهرستان کازرون زیر کشت این گیاه برود.
وی ادامه داد: علاوه بر کشت دیم گل نرگس در 150 هکتار در شهرستان کازرون، 20 هکتار نیز به صورت آبی به کاشت این گل اختصاص دارد.

** دعوت همگانی برای جشنواره گل نرگس کازرون
فرماندار کازرون نیز در این باره گفت: از 6 سال گذشته تاکنون، سالانه جشنواره هایی برای معرفی گل نرگس این شهرستان برگزار می شود و امسال نیز، از هفتم تا دهم بهمن ماه 97 به مدت چهار روز در بخش جره و بالاده میزبان گردشگران در هفتمین جشنواره گل نرگس کازرون هستیم.
داریوش دهقان در گفت و گو با ایرنا افزود: نخستین روز این جشنواره (یکشنبه هفتم بهمن ماه جاری) به برپایی همایش علمی اختصاص یافته است که این همایش با هدف آشنایی کشاورزان با کشت های جایگزین و بهره برداری بهینه از آب با هدف حفظ و توسعه اشتغالزایی بخش کشاورزی برگزار می شود.
فرماندار کازرون با اشاره به حضور مسئولان استانی وکشوری در این جشنواره اظهار داشت: در دومین روز این جشنواره (دوشنبه هشتم بهمن ماه جاری) با عنوان 'کازرون، قطب گردشگری جنوب غرب فارس'، در قالب برپایی نمایشگاهی به معرفی صنایع دستی و ظرفیت های فرهنگی و تاریخی، فرهنگ بومی و عشایری شهرستان خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: سه شنبه نهم بهمن ماه و در سومین روزاین جشنواره، ورزشی بومی محلی ویژه شهرستان اجرا می شود و در روز پایانی جشنواره (چهارشنبه دهم بهمن ماه) مسابقه غذاهای سنتی اقوام کازرون و جُنگ انقلاب برگزار می شود.

** جشنواره در جشنواره، ارمغان گل نرگس
استان فارس بستر مناسبی برای پرورش گل نرگس است و از آغاز زمستان، مناطق مختلفی همچون خفر جهرم، بخش اسیر شهرستان مُهر و ... میزبان جشنواره های مختلفی با عنوان گل نرگس بوده اند.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، کشور ایران رتبه سوم جهان بعد از کشورهای انگلیس و هلند در تولید گل نرگس را به خود اختصاص داده است.
محمد مهدی قاسمی افزود: سطح زیر کشت گل نرگس در جهان 6 هزار و 700 هکتار و در ایران این سطح 970 هکتار است که استان فارس با 500 هکتار سطح زیر کشت گل نرگس بیشترین سطح زیر کشت را در کشور و بخش خفر با 300 هکتار گل نرگس رتبه اول سطح زیر کشت را در استان دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در افق سال 1400، سطح زیر کشت گل نرگس را به افزون بر یک هزار و 400 هکتار افزایش دهیم، از این رو بسته‎های تحقیقاتی و ترویجی مختلفی برای گل نرگس در جهت کشت‌ وکار و فرآوری تهیه شده که با کمک مردم عملیاتی و اجرایی می‌شود.
7372/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.