به‌ گزارش ایرنا حمیدرضا روستا، سه شنبه در کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه ای در شیراز افزود: با توجه به مشکلاتی که در کشور در زمینه تامین آب با آن مواجه هستیم باید رویکرد کشاورزی کشور به سمت کشت های ‌گلخانه ای هدایت شود.
وی بیان کرد: در ایران ‌خاکی که دارای مواد مغذی باشد به مقدار‌ کافی وجود دارد اما مشکل اصلی کشور ما تامین آب است و به همین سبب باید مبادرت به انجام کشت های هیدروپونیک کنیم.
روستا ادامه داد: با کشت به روش هیدروپونیک می توانیم شاهد افزایش تولید 30 الی صد درصدی محصولات باشیم.
وی افزود: برای کشت در گلخانه ها به روش هیدروپونیک باید از فناوری های جدید و تجهیزات مناسب در ساخت گلخانه ها استفاده شود.
هیدروپونیک، به معنای کاشت گیاهان در آب و محلول غذایی بدون استفاده از خاک است. شیوه هیدروپونیک این امکان را به کشاورز می‌دهد که در زمان کوتاه‌تر و با زحمت کمتر، محصولی با بازدهی بیشتری کشت کند.
علم هیدروپونیک ثابت کرده است که برای رشد گیاهان به خاک احتیاجی نیست اما به عناصری که در خاک موجود است مانند مواد معدنی و مواد آلی احتیاج است. هر گیاهی را می‌توان به‌ شیوه هیدروپونیک کشت کرد لیکن برخی از آنها بازدهی بهتری دارند مانند، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، گیاهان برگی همچون کاهو، سبزی و گیاهانی که رشد آنها سریع تر است مناسب برای این نوع کشت هستند.

** هفت هزار هکتار گلخانه در فارس باید ایجاد شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این کنگره گفت: طبق برنامه ریزی های کلان باید در این استان هفت هزار هکتار گلخانه ایجاد شود که از این میزان تا کنون تنها 523 هکتار محقق شده است و از این رقم 47هکتار آن به گلخانه های هیدروپونیک اختصاص دارد.
حسین پژمان ادامه داد: موضوع توسعه گلخانه ها در کشور با سه چالش مواجه است که شامل، معرفی نشدن فناوری های جدید و ایجاد شرایط استفاده از این فناوری های نوین در گلخانه ها، عدم توسعه تحقیقات در زمینه کشت در گلخانه ها و اجرایی نشدن طرح های علمی و عملی در این حوزه است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این استان در تامین امنیت غذایی کشور سهم 10 درصدی دارد و سالانه بیش از سه تن محصولات باغی و افزون بر 6 تن محصولات زراعی تولید می کند ‌در ‌حالی که سالانه تنها 2.7 تن سبزی و صیفی در فارس تولید می شود.
پژمان اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی کلان سازمان جهاد کشاورزی فارس، تا سال 1404باید کشت سبزی و صیفی به سطوح کنترل شده و گلخانه ها منتقل شود.
وی افزود: کشت محصولات در سطوح کنترل شده، موجب می شود در طول اجرای برنامه 10ساله، بیش از 30 درصد آب
ذخیره شود.
ع.پ/ 6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.