به گزارش ایرنا، مرتضی بانک یکشنبه در جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان فارس در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به دوره زمانی اشتغالزایی صورت گرفته اشاره نکرد.
مشاور رئیس جمهوری افزود: افزون بر یک هزار و 900 واحد در مناطق آزاد هم اینک در حال فعالیت هستند که 280 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.
بانک ادامه داد: یک هزار‌ و 400 واحد نیز در مناطق ویژه اقتصادی و 170 هزار شغل نیز ایجاد کرده اند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: برخی از جریان های رسانه ای می خواهند تنها به انتشار اخبار منفی بپردازند و حاضر نیستند که گشایش هایی که در‌مناطق ویژه و آزاده ایجاد شده است و شاهد ایجاد اشتغال هستیم را به گوش مردم برسانند.
بانک اظهار داشت: مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری می توانند نقش به سزایی در تولید و توسعه اقتصاد داشته باشند همچنانکه بر اساس آماری که این‌ مناطق منتشر کرده اند 22 میلیارد دلار صادرات از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور صورت گرفت.
وی اضافه کرد: هفت منطقه آزاد کشور به تنهایی توانسته اند 2 میلیارد دلار صادرات داشته باشند و این‌در حالی است که مصرف ارزی این مناطق نیز کمتر از 2 ‌میلیارد دلاربوده است، این بدین معنا است که شاهد سود صادراتی در این مناطق هستیم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: بر اساس قانون مناطق ویژه و آزاد تجاری از ثبت سفارش کالا معاف بودند اما در جهت تخصیص ارز به این واحد ها و همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی باید در سامانه ثبت سفارش اقدام به ثبت سفارش کالا کنند.
مشاور رئیس جمهوری گفت: طی 2 ماه اخیر شاهد ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد و ویژه بوده ایم که جمع این سفارش ها بالغ بر 2 ‌میلیارد دلار است و این در‌حالی است ‌که بر اساس تفاهم نامه هایی که صورت گرفته است تخصیص ارز جداگانه ای برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.
به گفته دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، کالاهای گروه اول که کالای اساسی هستند، می توانند از ظرفیت این مناطق برای واردات به کشور اقدام‌کنند.
منطقه اقتصادی ویژه شیراز در جنوب شرقی شیراز و کیلومتر4 جاده انحرافی نیروگاه سیکل ترکیبی واقع شده است.
ع.پ / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.