به گزارش ایرنا، مهدی میزبان، یکشنبه در جلسه شورای عشایر استان فارس در شیراز افزود: امروز یک و 6 دهم درصد جمعیت کشور یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر از جامعه عشایر هستند این جمعیت در 59 درصد مساحت کشور دارای قلمرو هستند و ضرورت دارد که در برنامه های مطالعات آمایش توجه لازم به آنها شود.
وی اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون عشایر همواره مورد حمایت حاکمیت و نظام بوده اند اما به نظر می رسد که در برنامه های اجرایی آنگونه که باید دیده نشده اند.
او اضافه کرد: امروز خدمات دولت تدبیر و امید به عشایر جامعه عشایر را در کشور پایدار نگاه داشته است.
میزبان گفت: عشایر حافظان، حاملان و میراث داران فرهنگ و ارزش های ایران اسلامی هستند و هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی و در مناطقی نیز یک پاسگاه انتظامی برای حفظ امنیت بوده است.
مدیر کل دفتر مطالعات سازمان امور عشایر کشور گفت:تداوم زندگی عشایر در خشکسالی ها و شرایط سخت نشان از انطباق بالای آنها با بحران های مختلف است.
وی جمعیت باسواد عشایر کشور بر اساس اولین سرشماری عشایری در سال 1366 را 27 درصد برشمرد و گفت: این تعداد در سرشماری عشایری سال 1388 به افزون بر 65 درصد رسید که مرهون تلاش ها و کوشش های مرحوم بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایری کشور است.
او گفت: امروز در کشور بیش از 150 مدرسه عشایری یک دانش آموزی داریم که این یک پیشرفت خوب محسوب می شود.
همچنین مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت: افزون بر 49 میلیارد تومان در ماه های منتهی به پایان سال 95 و سال 96 صرف تثبیت و پایداری اشتغال عشایر استان شد.
روح الله بهرامی افزود: این تسهیلات به شکل کم بهره و توسط بانک کشاورزی در سراسر استان توزیع شد.
وی ادامه داد:همچنین در سال 96 از سوی دستگاه های اجرایی استان خدمات مختلف به ارزش بیش از 15 میلیارد تومان در حوزه عشایر هزینه شد که این رقم در مقایسه با سال 95 که هشت میلیارد تومان بود از رشد خوبی برخوردار بوده است.
بهرامی اظهار داشت: علاوه بر این، حدود 17 میلیارد تومان منابع جدید از محل مالیات بر ارزش افزوده در جهت ارتقاء شاخص توسعه انسانی عشایر سهم استان فارس شده است.
وی گفت: از آنجا که استان فارس قطب عشایر کشور محسوب می شود ما کوشیده ایم که با برنامه ریزی مناسب خدمات مطلوبی را به این جامعه ارائه دهیم.
بهرامی درباره راه اندازی اطلس جامع عشایر استان فارس گفت: در این اطلس اطلاعات مربوط به ایل راه ها، مناطق عشایری، سایت های اسکان، نقاط حادثه خیز در کوچ عشایر، زیست بوم ها به تفکیک ایلات عشایری، منابع آب پایدار، اراضی کشاورزی واگذار شده به عشایر، آب انبارها و مخازن زمینی، موقعیت انبارها و شرکت های تعاونی عشایری و موقعیت جغرافیایی ادارات امور عشایر شهرستان ها گنجانده شده است.
در این جلسه همچنین مقرر شد که تا پایان اسفندماه امسال 2 هزار و 500 پکیج خورشیدی در بین عشایر استان توزیع شود.
جامعه عشایر استان فارس شامل سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر (ممسنی و بویراحمد علیا) و هشت طایفه مستقل مشتمل بر 27 هزار و 279 خانوار و 147 هزار و 790 نفر جمعیت است.
جامعه عشایر فارس سه و نیم درصد جمعیت استان و 12 و نیم درصد از عشایر کل کشور را به خود اختصاص داده است.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.