به گزارش ایرنا معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چهارشنبه در حاشیه مراسم امحای این داروها در جمع خبرنگاران بیان داشت: مقدار زیادی از این داروها در شیراز و شهر صدرا با همکاری نیروهای امنیتی با این دانشگاه، ظرف مدت هفت ماه گذشته کشف و جمع آوری شده است.
محمد جواد خشنود، با بیان اینکه استفاده از این نوع داروها به سلامت افراد جامعه آسیب می رساند، افزود: بیشتر این داروها، قاچاق، تاریخ مصرف گذشته و دست ساز است و متاسفانه اکثر جوانان، با هدف پرورش اندام از آنها استفاده می کنند.
وی ادامه داد: مصرف اینگونه داروها اثرات سوء و عوارض جانبی فراوانی از جمله ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، گوارشی و کبدی به همراه دارد.
خشنود بیان کرد: مصرف کنندگان مکمل های غذایی و دارویی باید این اقلام را از داروخانه ها تهیه کنند و در دام تبلیغات دروغین سودجویان نیفتند.
وی، همچنین از تمام شهروندان درخواست کرد، هنگام خرید دارو و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به تاریخ مصرف مندرج بر روی بسته بندی محصول و برچسب اصالت نوع وارداتی این فرآورده‌ها توجه و در هنگام خرید با استعلام کد‌های مندرج بر روی برچسب از اصالت آن اطمینان حاصل کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به نبود نظارت سازمان‌های مرتبط بر مراحل تولید و توزیع دارو ی قاچاق و نبود امکان نمونه‌ برداری و آزمایش این نوع داروها، مصرف آنها خطر آفرین است.
خشنود گفت: فرآورده‌های دارویی، نیازمند شرایط ویژه نگهداری از جمله کنترل دما، رطوبت، کنترل نور و موارد حساس دیگری است که معمولا در مورد فرآورد‌ه‌های قاچاق رعایت نمی‌شود.
او همچنین به خطر بیوتروریسم اشاره و بیان کرد: بیوتروریسم نوعی از تروریسم است که به وسیله انتشار عمدی فرآورده‌های بیولوژیک اعم از ویروسی، باکتریایی و ... انجام می‌شود.

**دستگیری بیش از 50 نفر توزیع کننده داروهای قاچاق در فارس
معاون دادستان شیراز هم که در این مراسم حضور داشت، گفت: بیش از 50 نفر از توزیع کنندگان داروهای قاچاق و دست ساز در استان فارس دستگیر شده اند.
کوروش زارعی افزود: برخورد قاطع دستگاه قضایی با قاچاقچیان کالا به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان فارس قرار گرفته و برای این امر، یک تیم تشکیل شده و در تمام مناطق این استان با حکم قضایی نظارت های لازم در این زمینه به صورت محسوس و نامحسوس انجام می شود.
وی، خطاب به سودجویانی که در این زمینه فعالیت می کنند و سلامت افراد جامعه را به خطر می اندازند، بیان داشت: بر اساس قانون برای اینگونه خاطیان، احکام قاطع و سختی در نظر گرفته شده که حبس و پرداخت جزای نقدی از جمله این احکام است.
زارعی ادامه داد: مسئولان و متولیان امر برای جلوگیری از قاچاق کالا باید به سوی به روز شدن مبارزه با این پدیده ناپسند حرکت کنند زیرا قاچاق کالا زیان های بی شماری به اقتصاد داخلی وارد می‌کند.
وی، بیکاری را یکی از پیامدهای منفی قاچاق کالا عنوان کرد و گفت: قاچاق کالا دشمن اقتصاد مقاومتی است از این رو ضروری است فضای تبلیغاتی مناسبی برای ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی ایجاد شود تا مردم برای مصرف کالای تولید داخل ترغیب و تشویق شوند.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.