دکتر سید منصور کشفی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه همین پندار نادرست موجب شده است تا سیل بیماران از شهرستان ها به مرکز استان فارس گسیل شوند، هر روز شاهد انبوهی از مراجعات به بیمارستان های شیراز هستیم در حالی که پزشکان متخصص در سایر شهرستان ها توانایی معالجه این بیماران را دارند.
وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان از مراجعه به پزشکان شیراز هم اکتفا نمی کنند و به تهران می روند گفت: تصور نادرستی است که فکر کنیم پزشکی که در تهران طبابت می کند چیزی فراتر از پزشکی که در شهرستان های فارس بیماران را پذیرش می کند در علم پزشکی می داند.
کشفی بیان کرد:حتی از نظر تجهیزاتی نیز بسیاری از بیمارستان ها در شهرستان های فارس هم سطح بیمارستان های شیراز و بیمارستان های تهران تجهیز شده اند، روش های تشخیصی که در شهرستان ها اعمال می شود و تجهیزاتی که دراین بیمارستان ها وجود دارد چیزی کمتر از روش ها و تجهیزات شیراز و تهران ندارد.

** یک پاکت پر از دارو
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم فرهنگ سازی در بین مردم برای اصلاح این تصور غلط تاکید کرد و بیان داشت : تصور غلط در حوزه دارویی نیز شکل گرفته است، مردم فکر می کنند پزشکی که داروی بیشتر تجویز کند حاذق تر است، مردم عادت کرده اند که با یک پاکت پر از دارو از داروخانه و بیمارستان خارج شوند ، بسیاری از مردم چنین می پندارند که پزشکی که فقط یک قلم دارو تجویز کند یا اصولا دارویی تجویز نکند چیزی بلد نیست.
کشفی اضافه کرد : همین تصورات و پندارهای نادرست باعث شده که شاهد این همه هدر رفت دارو در شرایط کنونی تحریم باشیم، شاهد این همه ازدحام در بیمارستان هایی مانند بیمارستان نمازی باشیم.
وی ادامه داد: این فرهنگ غلط باعث شده در حالی که پزشکان متخصص در شهرستان ها فرصت کافی برای پذیرش بیماران دارند بسیاری از افراد کیلومتر ها طی کنند تا به شیراز بیایند و همان خدمات را در ازدحام و نابسامانی مراجعات دریافت کنند.

*** نظام ارجاع تنها راه سامان یافتن حوزه سلامت
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نظام ارجاع را تنها راه سامان یافتن نظام سلامت دانست و گفت: وقتی سخن از نظام ارجاع به میان می آید، منظور اجرای نظام اصلاح شده ارجاع است، طرح پزشک خانواده برای اجرای نظام ارجاع به میدان آمد اما نقایص فراوان داشت و نتوانست نظام ارجاع را بدون عیب و نقص اجرایی کند.
نظام ارجاع در قالب طرح پزشک خانواده در شیراز اجرایی شده که منظور از آن گرفتن معرفی نامه از پزشک خانواده برای مراجعه به متخصصان است.
کشفی ادامه داد: باید نظام ارجاع در سیستم بهداشت و درمان اجرایی شود تا هر بیماری به تشخیص خودش به متخصص مراجعه نکند، نظام ارجاع باید تشخیص دهد که کدام بیمار نیاز به کدام سطح از درمان دارد، این راهی بی بازگشت در حوزه سلامت است و دیر یا زود باید اجرایی شود .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه اگر سیستم ارجاع درست عمل کند هزینه های بهداشت و درمان کاهش می یابد گفت: استان فارس و شیراز دراین حوزه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را شروع کرد اما بطور ناقص آن را اجرایی ساخت، این طرح هنوز مشکلات عدیده دارد که باید بررسی و حل شود ، وزارت بهداشت باید کمک کند تا نقاط ضعف طرح پزشک خانواده گرفته و این طرح در کل کشور اجرا شود.
وی گفت: سیستم پذیرش بیمار و ارجاع دراین طرح روایی لازم را ندارد و بیماران را با مشکل مواجه می کند ، اصلاح نظام ارجاع می تواند مشکل بیماران و مشکل پزشکان را حل کند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.