به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح هفت ماه قبل با پیشنهاد تعدادی از اعضای شورای شهر شیراز برای بررسی در کمیسیون های مربوطه ثبت شده بود که با طرح یک فوریت شامل 17 بند 14 آبان ماه 97 در دستور کار شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفت.
در آن جلسه، مخالفت ها و موافقت های زیادی نسبت به این طرح اعلام شد و در نهایت با ترک جلسه از سوی دو عضو و در غیاب سه نفر از اعضای شورا شهر شیراز، این جلسه دقایقی از رسمیت افتاد.
نایب رئیس شورای شهر شیراز که مدیریت آن جلسه را برعهده داشت 20 دقیقه تنفس اعلام کرد که در این مدت با پادرمیانی برخی اعضاء شورای اسلامی شهر شیراز دو عضوی که جلسه را ترک کرده بودند به سالن جلسات بازگشتند و این جلسه ادامه پیدا کرد.
در نهایت در شصتمین جلسه شورای شهر شیراز این طرح به نتیجه نرسید و مقرر شد که در کمیسیون مشترک متشکل از اعضای دو کمیسیون اقتصاد و برنامه و بودجه شورای شهر شیراز ارجاع و در کمیسیون مشترک در خصوص این طرح بررسی بیشتری صورت گیرد.
طرح راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری شیراز بعد از سه هفته دوشنبه پنجم آذرماه 97 در حالی دوباره در دستور کار شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز قرار گرفت که سه بند مهم آن حذف شده بود.
بند 7 این طرح مبنی بر شفاف سازی در خصوص نوع استخدام پرسنل شهرداری و همچنین بند 14 این لایحه در خصوص شفاف سازی درباره ماموریت های خارجی مدیران شهرداری و واحدهای تابعه و علت و ضرورت سفر و همچنین بند 15 در خصوص شفافیت حقوق و مزایای مدیران شهرداری،از طرح جدیدی که امروز به صحن علنی شورا آمده، حذف شده بود که این امر با انتقادهای صریح برخی اعضا مواجه شد.

**سه بند حذف شده مطالبه اصلی مردم است
عضو شورای شهر شیراز در ادامه این جلسه گفت: فساد ستیزی باید به طور جدی و با اصلاح روش ها در دستور کار شورای شهر شیراز قرار گیرد.
علی ناصری افزود: در جلسه گذشته که در خصوص طرح راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری بحث شد این طرح سه ماده دیگر را که مردم از این شورا مطالبه دارند را شامل می شد که متاسفانه در طرحی که امروز ارائه شده این سه بند حذف شده است.
ناصری ادامه داد: آمار تعداد نیروی انسانی شهرداری شیراز که یکی از موضوعات مهم و مورد مطالبه مردم است از این طرح حذف شده که برای ورود به عرصه اشتغالزایی و بکارگیری نیروی متخصص شفافیت این موضوع امر بسیار مهمی است.
وی اضافه کرد: استخدام های بی ضابطه ای در دوره قبلی شهرداری شیراز صورت گرفته و بدنه این نهاد را حجیم و دردسرها و تبعاتی را اکنون برای شهرداری ایجاد کرده است که اگر در آن زمان سامانه شفافیت استخدام و اطلاعات پرسنل وجود داشت این اتفاق هرگز رخ نمی داد.

**شفاف سازی آری، فریب مردم نه
لیلا دودمان دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز در این باره گفت: اگر بنا به شفافیت باشد نباید این امر به دلخواه صورت گیرد و هر کجا که شفاف سازی در مورد خودمان باشد از آن کوتاه بیاییم و جایی که شامل خودمان نمی شود بر آن پافشاری کنیم.
دودمان تاکید کرد: نباید در قالب شفاف سازی مردم را فریب دهیم و بندهای مربوط به شفاف سازی در خصوص سفرهای خارجی مدیران و اطلاعات استخدام های شهرداری را حذف کنیم.
رئیس شورای شهر شیراز در این زمان گفت: نباید اعضای شورا از کلمه فریب استفاده کنند.
احمدرضا دستغیب افزود: این طرح اکنون به صحن شورا آمده و اعضا می توانند در خصوص آن نظر دهند و تصمیم گیری کنند.

**شفافیت عواقب منفی دارد
قائم مقام شهرداری شیراز که یکی از مخالفان طرح شفاف سازی بود نیز در این جلسه گفت: این طرح ایرادهای کلی دارد که باید در جلسه ای دیگر و با حضور اعضای شورا و مدیران شهرداری شیراز روی آن بحث شود.
اسماعیل ارزانی اظهار داشت: تصویب طرح راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری شیراز پیامدهای سنگینی از نظر نحوه اجرا و همچنین عواقب منفی بعد از راه اندازی آن خواهد داشت که در آینده دامن همه مسئولان شهرداری و نهادهای زیرمجموعه را خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه نمی تواند بیش از این توضیح دهد و نیاز است که در جلسه ای دیگر با حضور اعضا شورا و مدیران شهرداری در این باره شفاف توضیح دهد، ادامه داد: شاید بسیاری از مدیران شهرداری نخواهند که میزان حقوق دریافتی آنها مشخص و در دید عموم قرار گیرد.

**حذف سه بند ایراد قانونی ندارد
سیروس پاک فطرت عضو دیگر شورای شهر شیراز که به نظر می رسید از موافقان حذف سه بند از سامانه راه اندازی شفافیت است در ادامه این نشست گفت: این طرح در جلسات قبل شورای شهر شیراز مصوب نشده بود که اکنون برخی همکاران اعلام می کنند که سه بند از آن حذف شده است.
پاک فطرت افزود: این لایحه در جلسه قبلی که روی آن بحث شد مصوب نشد و برای رفع مواردی به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد و این موضوع ایراد قانونی ندارد.

**مسئولان در همه امور تن به شفافیت دهند
ابراهیم صبوری نائب رئیس شورای شهر شیراز نیز در این باره گفت: شفافیت حد و مرز ندارد و باید در همه امور مسئولان تن به شفافیت دهند که قطعا این رویکرد به بهبود امور کمک خواهد کرد.

** سه بند شفافیت از قلم افتاد
بعد از اعلام نظرات موافقان و مخالفان بالاخره این طرح با حذف سه بند که در جلسه گذشته در آن وجود داشت و در این جلسه حذف شده بود،در نهایت با 14 ماده به تصویب اکثریت اعضای شورای شهر شیراز رسید.
نواب قائدی سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در حاشیه این جلسه به خبرنگاران گفت: به منظور افزایش میزان اعتماد شهروندان به پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز و فراهم کردن امکان نظارت همگانی شهروندان بر عملکرد شهرداری و همچنین افزایش آگاهی و مشارکت شهروندان در اداره شهر ، شهرداری ملزم است سامانه شفافیت را حداکثر در دوماه با در نظر گرفتن ماده واحده های مصوب شورا راه اندازی کند.
وی ادامه داد: در این طرح مواردی همچون فراخوان بسته های سرمایه گذاری، فراخوان فروش و واگذاری املاک و مستغلات، فراخوان همه‌ مناقصه‌های شهرداری، همه اسنادمالی وسرمایه گذاری، کلیه‌ی اسناد فروش و واگذاری املاک و قراردادها، بودجه مصوب، بودجه پنج سال گذشته، اطلاعات طرح تفصیلی شهرشیراز، طرح‌ها و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت مصوب شهرداری و واحدهای تابعه و مشخصات پروژه‌های عمرانی باید در نظر گرفته شود.
9873 / 2027
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.