رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا، جمعه با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا افزود: محمود سیمکانی، نویسنده این اثر معنوی است و سه نفر از استادان دانشگاه شامل، شکرالله خاکرند از دانشگاه شیراز، مهدی محمدی از دانشگاه بین المللی قم و محمد شایق، به عنوان مشاور در نگاشتن متن این تعزیه به او کمک کرده اند.
محمد کاظم رحمانی، با اشاره به اینکه مضمون این تعزیه، وفاداری حضرت ابوالفضل العباس (ع) نسبت به امام حسین (ع) است، اظهار داشت: سبک این تعزیه ایرانی- اسلامی است و امسال برای نخستین بار در متن آن از وزن اشعار حماسی فرودسی الهام گرفته شده است.
وی ادامه داد: سرپرستی این تعزیه را سیروس و بهمن دستان و طراحی نماد ویژه این نمایش معنوی را بانوان کسایی و لیلا دستان بر عهده دارند.
او گفت: نمادی که در زمین اجرای این تعزیه در حال طراحی است، همان شط فرات و نخلستان است که روز اجرای تعزیه رونمایی می‌شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا بیان کرد: امسال جلوه‌های ویژه‌ای که در این تعزیه بر روی آن کار شده مربوط به بخشی از حضور حضرت ابوالفضل العباس (ع) در کنار شط فرات است و به نوعی ارتباط با زلالی و پاکی آب دارد.
رحمانی افزود: این تعزیه میدانی با حضور 220 نفر بازیگر اجرا می شود که قریب به 70 نفر آنها بالای 50 سال سن دارند و در مجموع بازیگران این تعزیه تلفیقی از کودکان، نوجوانان، جوانان و افراد میانسال است.
او بیان کرد: این نمایش معنوی طبق روال همه ساله، ساعت هشت صبح روز سی ام شهریورماه جاری در زمینی به مساحت 2 هکتار واقع در تپه‌های حضرت صاحب‌الزمان (عج) روستای صحرارود در هشت کیلومتری شهر فسا برگزار می‌شود.
رحمانی اظهار داشت: جایگاه ویژه ای برای استقرار خبرنگاران و عکاسان در زمین اجرای این تعزیه پیش بینی شده و بعد از برگزاری آن، سوگواره عکس تعزیه میدانی صحرارود برگزار خواهد شد و عکس‌های برگزیده در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا به نمایش گذاشته می‌شود.
به گفته وی، در سال‌های گذشته نزدیک به 50 هزار نفر از شهرهای مختلف فارس و همچنین استان‌های همجوار از جمله اصفهان، کرمان و یزد از این تعزیه استقبال کرده‌اند و امسال نیز پیش‌بینی می شود بیش از 50 هزار نفر از اجرای این تعزیه دیدن کنند.
تعزیه بزرگ صحرارود فسا در سال 1390 به ثبت ملی و مذهبی رسیده است.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
9653 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.