روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در گزارش روز دوشنبه خود از قول حشمت الله صلاحی افزود: مجموع مراکز پیوند کشورهای اروپایی و آمریکایی در طول یک سال، حدود 500 پیوند کبد انجام می‌دهند در حالی که در شیراز با داشتن یک مرکز و یک تیم پیوند، سالانه بیش از 500 عمل پیوند کبد انجام می شود و این افتخاری جهانی برای شیراز است.
وی بیان داشت: تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال های اخیر موفق شده، چهار هزار و 577 پیوند کبد، 239 پیوند پانکراس و 36 عمل موفقیت آمیز پیوند روده را در سال های اخیر در کارنامه خود به ثبت برساند.
صلاحی ادامه داد: همچنین این تیم در چند سال گذشته موفق شده پیوند‌های مختلفی مانند کلیه، لوزالمعده، کبد و پانکراس انجام دهد و موفقیت های حاصل از آن، بخش پیوند شیراز را به مرکزی شناخته شده در سطح مجامع بین المللی تبدیل کرده است.
رئیس بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا افزود: انجام چنین پیوند‌های موفقی را مدیون یک تیم دلسوز و با تجربه می دانیم و با آموزش های لازم به تمام مراکز درمانی کشور می توان در کمترین زمان، اعضای بدن یک فرد مرگ مغزی را به صورت تخصصی برای پیوند عضو آماده کرد.
صلاحی، مهم ترین مشکل پیوند اعضا را پیوند از زنده غیرفامیل برشمرد و گفت: باید از ظرفیت‌ های اهدای عضو از مرگ مغزی استفاده بیشتری شود زیرا پیوند از افراد زنده غیر فامیل بزرگ ‌ترین مشکل پیوند عضو به شمار می ‌رود.
وی با اشاره به تعداد قابل توجهی از افرادی که روزانه بر اثر بی احتیاطی و سوانح ترافیکی دچار مرگز مغزی می شوند، بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه تاکید و بیان کرد: هم اکنون از جمعیت پنج میلیون نفری استان فارس، تنها 145 هزار نفر برای این اقدام نیک، داوطلب شده و کارت اهدای عضو دریافت کرده اند.
این پزشک جراح، شهروندان را به مشارکت و همکاری بیشتر برای اهدای عضو دعوت کرد و گفت: از مردم درخواست می کنیم به این امر خداپسندانه اقدام کنند، چرا که ناجی چند زندگی و حیات دو باره آنان خواهند بود.
به گفته او کارت اهدای عضو نخستین بار به ابتکار تیم پیوند بیمارستان نمازی در شیراز رونمایی و به سایر نقاط کشور ارسال شده است.
صلاحی ادامه داد: از هر متوفی مرگ مغزی، امکان پیوند کلیه، پانکراس، قرنیه، قلب، ریه، کبد و پوست امکان دارد و افراد می ‌توانند در کارت اهدای عضو خود تعداد اعضای اهدایی را با علامت مشخص کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با تلاش تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حتی یک مورد پیوند خارج از روند اداری انجام نشده است، اظهار داشت: بیش از 99درصد از پیوندها در استان فارس از جسد به زنده و کمتر از یک درصد مربوط به پیوند از وابستگان درجه یک بیمار است.
رئیس بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا شیراز اضافه کرد: از ابتدای سال 97 تا پایان تیرماه به همت تیم پیوند عضو در این بیمارستان 84 پیوند کلیه از جسد به بیماران نیازمند انجام شده است.
صلاحی همچنین بیان داشت: روزانه سه بیمار کلیوی به جمع بیماران مورد حمایت انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس افزوده می‌شود که مهمترین علت افزایش شمار مبتلایان به این بیماری، سبک نادرست زندگی است.
وی که خود عضو تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز است گفت: بر اساس آمارها، هم اکنون در دنیا حدود 10درصد از پیوندها در مراحل اولیه پس زده می شود، اما در شیراز این آمار، کمتر از 10درصد گزارش شده است.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.