نشانه‌ های مناسب ‌سازی در برخی مکان‌ها تنها به ساخت رمپ ورودی(راهرو کنار پله ها) محدود شده است و خبری از دیگر امکانات نیست.
ناوگان حمل و نقل عمومی برای توانخواهان نیست هرچند بتازگی شورای شهر شیراز در یکی از مصوبات خود وعده اختصاص یک دستگاه اتوبوس برای معلولان و جانبازان داده است.
انتظار معقول معلولان و جانبازان این است که محیط و طراحی شهری و معماری ساختمان‌‌های دولتی باید به گونه‌ای باشد که حضور فرد توان‌خواه در جامعه بدون مانع و به آسانی صورت گیرد.

** آنچه یافت می نشود، بودجه است
به گفته مدیرکل بهزیستی استان فارس دسترسی آسان معلولان به خدمات، طیف وسیعی را در بر می‌گیرد،‌ بدین ‌معنا که این افراد باید به خدمات اجتماعی، آموزشی، سیستم هشدار دهنده شهری با سهولت باشد.
مرتضی موسوی با بیان اینکه این گزینه‌ها در قانون جامع شهرسازی و نیز قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت مشخص شده است، به ایرنا گفت: بودجه مشخصی برای مناسب‌ سازی وضع نشده است با آنکه از سال 1395 در شورای مناسب‌سازی استان مصوب کردیم هر دستگاه مبلغی را در موافقتنامه بودجه مشخص کند که این مبلغ در آن زمان 20 درصد پیش‌بینی شد.
وی ادامه داد: امسال هم این مصوبه دوباره تکرار شد و سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان موظف شد این مبلغ را در مبادله موافقتنامه‌ها با دستگاه‌ها لحاظ کند؛ افزون بر این 30 امتیاز ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها به مناسب‌سازی اختصاص دارد که قدرت نظارتی خوبی را به بهزیستی و جامعه معلولان داده است تا بر نحوه دسترسی آسان افراد دارای معلولیت به خدمات نظارت کنند.
مدیرکل بهزیستی فارس معتقد است که هنوز فاصله بسیاری تا رسیدن به این اهداف وجود دارد؛ البته این را هم گفت که شوراهای مناسب‌سازی در شهرستان‌ها درحال حاضر نهضت خوبی را در فارس آغاز کرده‌اند تا بخش‌های مختلف را فعال کنند و هر سه ماه یک بار جلساتی برای سامان‌دهی به امور برگزار می شود.

** اقدامات سازمان ها رفع تکلیف است
رئیس شورای هماهنگی تشکل‌ های غیردولتی معلولان فارس نیز به ایرنا گفت: مصوباتی همچون اختصاص ویلچر به معلولان، ساختن سرویس بهداشتی ویژه آنان یا مناسب ‌سازی سازمان‌ها و ادارات ضمانت اجرایی ندارد.
سعید فانی با اشاره به اینکه ادارات و دستگاه‌ها از سال 1383 ملزم به رعایت نکات یادشده هستند، اضافه کرد: هنوز عملاً مراجعه به بسیاری از اداره‌ها برای معلولان و جانبازان میسر نیست و نبود این امکانات به رویه‌ای طبیعی بدل شده است.
رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های غیردولتی معلولان فارس پرداختن به موضوع مناسب‌ سازی در ادارات را با عنوان رفع تکلیف توصیف کرد و افزود: متأسفانه ادارات و سازمان‌ها برای آنکه بتوانند بودجه جذب کنند تحت عنوان مناسب‌سازی اقداماتی انجام می‌دهند اما از جانبازان و معلولان نمره قبولی نمی‌گیرند چون امکانات موجود استاندارد نیست.
فانی گفت: گاهی اوقات حتی همین موضوع که مناسب سازی به صورت غیراستاندارد در نظر گرفته شده، موجی امیدواری است زیرا در بسیاری دستگاه‌ها همین هم اتفاق نمی‌افتد.
وی با اشاره به اقدامات اخیر شهرداری در مناسب ‌سازی پارک‌های تازه تاسیس،‌ بیان داشت: اینکه شهرداری پارک‌های جدید را به صورت استاندارد می‌سازد شایسته تقدیر است اما در همین بوستان‌ها یک سرویس بهداشتی ویژه معلولان در نظر گرفته نشده است و بی ‌توجهی به این موضوعات باعث انزوای معلولان و کناره ‌گیری آنان از اجتماع می‌شود.

** عملکردها بررسی می شود
مشاور استاندار فارس در امور ایثارگران نیز به ایرنا گفت: فعالیت دستگاه های اجرایی، فرمانداری‌ها و ادارات کل استان فارس در زمینه مناسب‌ سازی برای جانبازان و معلولان در حال بررسی است.
اسفندیار نیکومنش ابراز داشت: سازمان‌هایی که در ارزیابی‌ها عملکردی مثبت داشته‌ اند تشویق می‌شوند.
وی اضافه کرد: طی جلسه‌ای که با مدیرکل بنیاد شهید فارس برگزار کرده‌ایم تصمیم گرفته شد استانداری نیز به این موضوع بپردازد تا مشکلات زودتر حل شود.
مشاور استاندار فارس در امور ایثارگران گفت: یکی از مشکلات جانبازان و معلولان در استفاده از فضاهای عمومی شهری مانند بوستان‌ها و مراکز فرهنگی و تفریحی مانند سالن‌های تئاتر و کنسرت‌هاست که در این زمینه با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مذاکراتی صورت گرفته است.
نیکومنش با تاکید بر اینکه در برنامه‌های مختلف اجتماعی و سالن‌های کنفرانس یا اجتماعات و یا سالن‌های سینما جایی برای ویلچر معلولان در نظر گرفته نشده است، ابراز داشت: مشکلات در این زمینه بسیار زیاد است و امیدواریم که بتوانیم با نظارت و برنامه ‌‌ریزی اصولی آن‌ها را تقلیل دهیم.
بنا بر آخرین آمار جمعیت معلولان فارس 122هزار و 524 نفر است که هر سال بیش از 2500 نفر به آنان افزوده می‌شود.
گزارش از سیده سمیرا متین نژاد
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.