مکان: آنکارا، ترکیه/ منبع: خبرگزاری آناتولی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا دیدار کردند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آنکارا در نشست خبری گفت: «به مردم خود فشار نمی‌آوریم. فقط قصد تامین امنیتی آنها را داریم. به نیروهای امنیتی دستور دادیم تا خون مردم خود را نریزند. خدا را شکر که در تلاش برای تضمین امنیت تمام مردم؛ شامل کرد‌، عرب‌ و ترکمن‌ و غیره هستیم».

العبادی همچنین تصریح کرد:«ما متاسفانه بخشی از یک منطقه جغرافیایی بی‌ثبات و دارای مشکل هستیم. این وضعیت باید به پایان برسد. برای موفقیت در مبارزه با تروریسم همکاری بسیار مهم است».

وی افزود: « داعش شمار زیادی از شهروندان ما را کشته و زیرساخت‌های ما را نابود کرده است. خدا را شکر که ارتش عراق در مبارزه با داعش به پیروزی رسید. اجازه حمل سلاح به هیچ گروه غیررسمی در خاک عراق را نخواهیم داد».

العبادی تصریح کرد:« مسئولیت ما حفظ تمامیت ارضی عراق است. متاسفانه بدون توجه به نظرات تمام اقشار مردم عراق رفراندم صورت گرفت. پاسخ لازم نیز به آنها داده شد. با این رافراندم خواستند خاک کشورمان را تجزیه کنند».

نخست وزیر عراق  تأکید کرد:« در منطقه به جای جنگ باید راه‌های توسعه اقتصادی را باز گذاشت. در چارچوب منافع مشترک، قصد داریم روابط‌ خود را با ترکیه گسترش دهیم. باید برای جوانان فرصت کار فراهم کنیم».

حیدر العبادی تأکید کرد:«تروریست‌ها ضربه جدی به اسلام وارد کردند و ما با گسترش روابط دوجانبه باید این وضعیت را تغییر دهیم. باید تمام تلاش خود را صرف تقویت ریشه‌های مشترک دو کشور کنیم».

6

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در آنکارا در نشست خبری در مجتمع کاخ ریاست جمهوری، گفت: «ان شاءالله تمام مناطق آسیب دیده در عراق بازسازی خواهد شد. ما نیز حمایت خواهیم کرد».

رئیس جمهور ترکیه در این نشست تصریح کرد:«برای برقراری صلح در منطقه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. در زمینه امنیت مرزهای زمینی و جریان نفت با دولت عراق همکاری خواهیم کرد. طرف گفتگوی ما نیز دولت مرکزی عراق است».

اردوغان افزود:« همواره حامی یکپارچگی عراق بوده ایم. اداره اقلیم کرد شمال عراق به هشدارهای ما عکس العمل مثبتی نشان نداد. ما نیز تصمیم به تحریم آنها گرفتیم».

وی گفت:« ترکیه، عراق و ایران می توانند با اقدامات مشترک به نقطه مثبتی برسند. حجم تجارت عراق و ترکیه 9 میلیارد دلار است و بیشتر نیز خواهد شد. روابط همسایگی خوبی داریم. اخیرا به عراق ضربات بزرگی وارد شده است».

رجب طیب اردوغان همچنین گفت:«داعش عراق را تقریبا نابود کرده است. دولت مرکزی این کشور با اقدام قاطع اکثر مناطق این کشور را از اینها پاکسازی کرد. معتقدم که تمام آنها پاکسازی خواهند شد».

 

مکان: آنکارا، ترکیه

منبع: خبرگزاری آناتولی

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.