مکان: هیروشیما، ژاپن/ منبع: شبکه الجزیره

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مراسم گرامیداشت یاد قربانیان بمباران اتمی امروز یکشنبه در شهر «هیروشیما» ژاپن برگزار شد.

مراسم یادبود در پارک «یادبود صلح» در ساعت 8 به وقت محلی آغاز شد و دقیقا در ساعت 8:15 دقیقه که بمب اتم در ارتفاع 600 متری به وزن 13 تا 18 تن بر فراز شهر هیروشیما منفجر شد یک دقیقه به یاد قربانیان سکوت برقرار شد.

72 سال پیش در چنین روزی نخستین حمله اتمی علیه بشریت شکل گرفت و به دستور رئیس جمهور وقت آمریکا شهر هیروشیما و در فاصله سه روز بعد شهر «ناکازاکی» هدف دو فروند بمب اتمی قرار گرفت. با این دو حمله لکه سیاهی در تاریخ آمریکا ثبت شد.

امروز نیز همانند سال های قبل زنگ صلح در ساعت 8:15 دقیقه به وقت محلی در شهر هیروشیما به صدا درآمد؛ دقیقا همان ساعتی که «پل تیبتس» خلبان آمریکایی با انداختن بمب به روی مردم هیروشیما در سال 1945 نخستین حمله اتمی جهان را به نام خود ثبت کرد.

مراسم امروز با حضور بازماندگان و خویشاوندان قربانیان و حدود 50 هزار نفر از مردم ژاپن آغاز شد و جمع کثیری از فعالان صلح، مقام‌ های رسمی ژاپن، مسئولان، دیپلمات های و نمایندگان 70 کشور و اتحادیه های بین المللی نیز در آن حضور داشتند.

از آئین های این مراسم، رها سازی هزاران فانوس به یاد قربانیان این حادثه روی سطح آب رود «موتویاسوی» بود که نماد سفر پس از مرگ قربانیان حادثه است. 

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز در این مراسم همچون سخنان سال گذشته خود از «صلح جهانی» و «خلع سلاح اتمی» سخن گفت و از کشورهای دنیا خواست برای تحقق این اهداف تلاش کنند.

او گفت که نباید تجربه تلخ هیروشیما و ناکازاکی را دوباره تکرار کنیم و این وظیفه ما است که به این هدف پایبند باشیم. 

«کازومی ماتسویی» شهردار هیروشیما نیز در سخنانی با اشاره به درد و رنج ناشی از این بمباران و مرگ 214 هزار نفر، از دولت ژاپن خواست برای کمک و تحقق بخشیدن به یک معاهده منع سلاح های هسته ای دائمی کمک کند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان هم با ارسال پیامی به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد بمباران هیروشیما، خواستار جهانی عاری از سلاح های هسته ای شد. 

مکان: هیروشیما، ژاپن

منبع: شبکه الجزیره

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.