مکان: بریستول، انگلیس/ منبع: دیلی میل

 

به گزارش جماران، پس از آنچه پلیس «رفتار خشونت آمیز» غیرقابل قبول خواند، در سومین تظاهرات موسوم به «بیل را بکشید» (قاتل سارا اورارد) در بریستول انگیلس، ده تن بازداشت شدند.

حدود 300 نفر در ابتدا به راهپیمایی اعتراض آمیز علیه لایحه جدید پلیس پیوستند، قبل از اینکه جمعیت به رغم بارش باران شدید به بیش از 1000 نفر افزایش یابد.

پس از فراخوان جمعیت برای متفرق شدن به دلیل محدودیت های کووید 19، افسران پلیس که کلاه ایمنی و سپر در دست داشتند پس از ساعت 10 شب به سمت معترضان حمله ور شدند.

طی این یورش 10 نفر بازداشت شدند. سه نفر از دستگیر شدگان در ارتباط با اولین راهپیمایی یکشنبه گذشته بازداشت شدند، که به دنبال آن تظاهرات خشونت آمیز دیگری سه شنبه شب برگزار شد.

در بیانیه‌ پلیس بریستول آمده است: 10 تن با اتهاماتی نظیر بی ‌نظمی خشونت‌ بار، حمله به نیروهای امدادی و حمل مواد غیرقانونی بازداشت شده ‌اند. اشیایی از جمله بطری‌ های شیشه‌ ای و آجر و همچنین مواد آتش ‌زا به سمت افسران پلیس پرتاب و یکی از اسب ‌های ما هم به دست معترضان آغشته به رنگ شد.

اولین تظاهرات یکشنبه گذشته با حضور 3000 نفر به صورت مسالمت آمیز آغاز شد، اما هنگامی که حدود 500 نفر به سمت ایستگاه پلیس «بریدول» حرکت کردند به یک درگیری بزرگ تبدیل شدند.

یکشنبه گذشته پس از آنکه اعتراضاتی مسالمت ‌آمیز به خشونت‌ کشیده شد، دو افسر پلیس در بریستول دچار مصدومیت شدید شده و دست‌ کم دو خودروی پلیس هم به آتش کشیده شد. 

در ارتباط با این اعتراض 12 نفر دستگیر شده اند که در آن مأموران مورد حمله قرار گرفتند، وسایل نقلیه پلیس را به آتش کشیدند و شیشه های یک ایستگاه پلیس را خرد کردند.

براساس بیانیه پلیس بریستول، سه تن همچنین در ارتباط با بی‌ نظمی خشونت ‌باری که یکشنبه در این شهر رخ داد، بازداشت شده ‌اند.

اعتراض سه شنبه شب هم منجر به 15 مورد دستگیری شد.

طبق لایحه جدید، اختیارات بیشتری در اختیار پلیس انگلیس قرار داده می‌ شود تا محدودیت ‌های زمانی و نوع تردد برای اعتراضات خیابانی اعمال کند.

این موضوع خشم فعالان را برانگیخته است، به ویژه از زمان واکنش سرکوبگرانه پلیس به تجمع 13 مارس در لندن که خشم و انتقاد فراوانی را علیه پلیس این کشور در پی داشت. آن تجمع به یاد «سارا اورارد» که قربانی قتل شده است، برگزار شد.  

یک افسر پلیس به آدم ‌ربایی و قتل خانم اورارد متهم است. این پرونده توجهات زیادی را بابت خشونت علیه زنان و دختران به خود جلب کرده است. این لایحه پیش از قتل سارا اورارد طرح شده و طیف زیادی از مسائل در حوزه پلیس و همچنین نظارت بر اعتراضات را پوشش می ‌دهد.

با این حال، این دو موضوع از دید بسیاری کاملا مرتبط شده‌ اند و لایحه مذکور دو روز پس از تجمعات در لندن در پارلمان به بحث گذاشته شد.

بریستول اکنون به کانون اعتراض‌ ها به لایحه افزایش قدرت پلیس انگلیس تبدیل شده است. 

نمایندگان مجلس انگلیس هفته گذشته به لایحه جنجالی دولت برای سرکوب معترضان رأی موافق دادند. در این لایحه جنجالی، قدرت پلیس « برای مقابله با اعتراضات خشونت ‌آمیزی که تأثیر مخرب قابل توجهی بر جامعه یا دسترسی به پارلمان ایجاد کند» افزایش یافته است.

با این حال، عباراتی که بیش از هر چیز توجه منتقدان را جلب کرده است، جرم ‌انگاری «ایجاد سر و صدا» و ایجاد «مزاحمت ‌های جدی» است. در این لایحه برای ایجاد مزاحمت از طریق سر و صدا، تا 10 سال حبس در نظر گرفته شده است!

بالغ بر 60 نماینده مجلس عوام انگلیس در نامه‌ ای به وزیر کشور خواستار تغییر این لایحه شدند. آنها در این نامه تصریح کرده ‌اند که جرم ‌انگاری مردم به دلیل برگزاری تظاهرات اعتراضی غیر قابل قبول و غیر قانونی است.

700 حقوقدان و استاد نامی حقوق در دانشگاه‌ های انگلیس نیز لایحه افزایش قدرت و اختیارات پلیس را بسیار ظالمانه توصیف کرده و از دولت خواستند آن را کنار بگذارد.

 

مکان: بریستول، انگلیس

منبع: دیلی میل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.