مکان: عراق/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش جماران، دست دادن های پر از تردید، لبخندهایی که توسط ماسک مسدود می شود و یک قانون سخت ممنوعیت برای در آغوش کشیدن: اولین سفر پاپ به عراق به دلیل محدودیت های اعمال شده در دوران همه گیری بیش از همه به یاد ماندنی خواهد بود.

این اولین سفر بین المللی پاپ فرانسیس بعد از همه گیری کرونا در جهان است و اولین  بار است که یک پاپ به عراق سفر می کند. نگرانی های امنیتی و نگرانی از گسترش ویروس این سفر را به پرمخاطره ترین سفر پاپ فرانسیس تبدیل کرده است.

نزدیک به 10 هزار نیروی امنیتی برای حفاظت از پاپ اعزام شده ‌اند و برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا نیز مقررات منع آمد و شد اعمال شده است.

همراه با پاپ، 75 روزنامه ‌نگار و فعال رسانه ای نیز طی تدابیر شدید امنیتی وارد بغداد شدند. پاپ فرانسیس روز گذشته در آستانه پرواز به سمت عراق در توئیتی نوشت: ‌فردا برای سفر سه روزه عازم عراق می شوم. من مدتهاست که می خواهم با این مردمی که این همه رنج دیده اند، ملاقات کنم. من از شما می خواهم که این سفر را با دعا همراهی کنید، تا این دیدار به بهترین شکل ممکن انجام شود و ثمرات مورد نظر را به بار آورد.

پاپ فرانسیس هنگام سفر به بغداد به خبرنگاران گفته بود: «من سعی می کنم دستورالعمل ها را دنبال کنم و با همه دست ندهم، اما نمی خواهم خیلی دور بمانم.«

اما اندکی پس از آن که از هواپیما خارج شد، پاپ نتوانست جلوی خود را بگیرد، و با بزرگان عراقی که در فرودگاه بین المللی بغداد منتظر او بودند، دست داد.

پاپ 84 ساله قبل از سفر تاریخ ساز خود به عراق واکسینه شد.

سفر پاپ به عراق سه روز است و قرار است علاوه بر بغداد، به شهر‌های نجف اشرف، اربیل، موصل و ناصریه سفر کند. دیدار با آیت الله سیستانی در نجف اشرف و زیارت شهر تاریخی «اور» زادگاه حضرت ابراهیم (ع) مهمترین برنامه پاپ است.

این نخستین سفر یک پاپ به عراق است. پاپ امیدواراست بتواند با دیدار با عالی رتبه ترین روحانی شیعه عراق گفت و گوهای بین الادیانی را آغاز کند و قرار است بعدتر  مراسم عشای ربانی را در استادیومی در اربیل برگزار کند.

در همین حال، «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق در صفحه توئیتر خود در واکنش به ورود پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک ‌های جهان به عراق، هشتگ #اهلا_وسهلا_البابا_فرنسیس (پاپ فرانسیس خوش آمدید) را همرسانی کرد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در توئیتی نوشت: ملت و دولت عراق در نهایت مهربانی و صلح میزبان پاپ فرانسیس است تا بر عمق مناسبات انسانی عراق که در طول تاریخ مهد ادیان، اندیشه و ارزش‌های مشترک انسانی بوده است، تاکید کند. به سرزمین سومر، بابل، آشور، انبیا و اولیا خوش آمدید.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز در مراسم استقبال رسمی از پاپ فرانسیس در کاخ ریاست جمهوری بغداد گفت: دیدار شما پیام عزتمندانه و وحدت بخش و دلیلی بر علاقه مندی شما به عراق است و از اینکه در این شرایط میهمان ما شده اید مردم عراق احساس عزت و سربلندی دارند.

وی خطاب به مسیحیان عراق گفت: مردم ما آماده دفاع از کلیسا‌های شما هستند همانگونه که پیش از این از خانه هایتان حمایت کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق هم در مراسم استقبال از پاپ در فرودگاه شرکت کرد و شهروندانی با لباس سنتی عراق و عموما بدون ماسک شعرخوانی می ‌کردند. صدها نفر در خیابان‌ های منتهی به فرودگاه برای تماشای کاروان حامل پاپ به صف شده بودند.

پاپ فرانسیس نیز در مراسمی که در کاخ ریاست جمهوری بغداد با مشارکت مقامات عالی رتبه عراقی و با هدف استقبال از او برگزار شد گفت، از اینکه فرصتی برای این دیدار فراهم شد خرسندم، مدت ‌ها منتظر این فرصت بودم. اینجا آمده ام تا مشوق ایمان، امید و محبت باشم. از خدا می ‌خواهم با هم در مسیری گام برداریم که اساس آن ارزش ‌های صلح، برادری، انسانیت و همزیستی است.

وی افزود، شیوع کرونا موجب نامساعد شدن شرایط اجتماعی و اقتصادی شده است و مبارزه با این شرایط تلاش ‌های مشترک را می طلبد.

پاپ ابراز امیدواری کرد که جنگ، خشونت و افراطی ‌گری در کنار عدم مدارا و تفرقه پایان بگیرد. وی افزود عراق از تبعات فاجعه ‌بار چند جنگ، تروریسم و درگیری ‌های فرقه ‌ای که اغلب در بنیادگرایی ریشه دارد در رنج است .

پاپ در جریان سفرش در کلیسای کاتولیک بغداد که در سال 2010 هدف حمله تندروها قرار گرفته بود، مراسم عشای ربانی برگزار کرد. در این حمله 52 نفر از مسیحیان و چند پلیس کشته شدند.

«ریان الکدانی» رهبر گروه مسیحی «بابلیون» (زیر مجموعه الحشد الشعبی) در جریان دیدار با رهبر کاتولیک ‌های جهان با مقامات عراقی از او خواست تا هدیه ‌ای به او بدهد و پاپ نیز تسبیح خود را به او داد. در این هنگام «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز حضور داشت.

پاپ فرانسیس در جریان سفر به عراق ، صبح امروز (شنبه ) به منزل آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق در نجف اشرف رفت و با وی ملاقات کرد.

کاروان حامل «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان صبح امروز به منزل آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در نجف اشرف رفته است.

 پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان با گذشتن بیش از یکسال محدودیت های کرونایی برای یک سفر ۴ روزه روز جمعه در میان تدابیر شدید امنیتی و مقررات منع ورود به بغداد، وارد عراق شد.

قرار است رهبر کاتولیک های جهان فردا یکشنبه در موصل برای قربانیان جنگ با داعش مراسمی برگزار  ‌کند و پس از آن به «قره‌ قوش» می ‌رود، جایی که مسیحیان عراق بعد از خروج داعش در آن سکنی گزیده ‌اند.

 

مکان: عراق

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.