مکان: کالیفرنیا، آمریکا/ منبع:رویترز

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پی آتش‌ سوزی گسترده در ایالت کالیفرنیای آمریکا به عنوان پرجمعیت ترین ایالت این کشور، حدود 200 هزار نفر دستور تخلیه فوری منازل خود را دریافت کرده و شرکت «پاسیفیک گس اند الکترونیک» که مهم‌ ترین تامین‌ کننده برق منطقه است، به 1.2 میلیون شهروند دیگر کالیفرنیا هشدار داده که برق آنها قطع خواهد شد. این آتش‌ سوزی در شمال مکزیک قربانی هم گرفته است.

این سومین بار طی هفته جاری است که برق این منطقه قطع می‌ شود.

آتش‌ سوزی‌ های کالیفرنیا از روز چهارشنبه آغاز شده و به دلیل وزش بادهای تند، به سرعت گسترش یافته‌است. برق 2.4 میلیون اهالی کالیفرنیا که پرجمعیت‌ ترین ایالت آمریکا است، آخر هفته قطع شد که امری بی‌ سابقه است. برق بخش‌ هایی از کالیفرنیا دوباره وصل شده‌ است، اما بخش‌ های جدیدی با هشدار قطع برق مواجه شده‌ اند.

دستور تخلیه خانه‌ ها برای بخشی از ساکنان شهرستان «سونوما» در شمال کالیفرنیا و منطقه خلیج سانفرانسیسکو و مناطق هیلدسبرگ و ویندسور صادر شده است. این منطقه که پوشیده از جنگل و تاکستان است، در 120 کیلومتری شمال سانفرانسیسکو واقع شده و بیش از 100 کیلومتر مربع آن درگیر آتش‌ سوزی مهیبی است که به دلیل ادامه وزش بادهای شدید بیم گسترش آن می‌ رود.

در اطراف شهر «سانفرانسیسکو» آتش 50 هزار هکتار را در بر گرفته و تاکنون ماموران اطفای حریق موفق به خاموش کردن 10 درصد از آتش شده اند.

این آتش‌ سوزی‌  که «کین‌ کید» نام دارد و در شهرستان سونوما آغاز شد، تاکنون مساحتی به بزرگی 220 کیلومتر مربع را بلعیده و منجر به ویرانی 94 ساختمان شده و بنابر هشدارهای مقامات این ایالت، 80 هزار ساختمان دیگر در معرض آتش‌ سوزی هستند.

مقام‌ های فرمانداری کالیفرنیا می‌ گویند که حدود سه هزار آتش‌ نشان و نیروی داوطلب برای مهار این آتش‌ سوزی تلاش می‌ کنند.

سخنگوی اداره جنگلبانی و حفاظت از آتش‌ سوزی کالیفرنیا می‌ گوید وضعیت به «بشکه باروت» شبیه است و 43 منطقه از 58 منطقه این ایالت با خطر سرایت آتش‌ سوزی مواجه‌ اند.

فرماندار کالیفرنیا نیز در واکنش به ورزش بادهایی با سرعت 164 کیلومتر بر ساعت و توسعه آتش‌ سوزی اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

پیشتر گزارش‌ هایی درباره آغاز آتش‌ سوزی‌ ها به‌ دلیل اتصالات برق در زیرساخت‌ های فرسوده این شرکت منتشر شده بود. هنوز منابع رسمی علت آتش‌ سوزی روز چهارشنبه را که کماکان در مناطق وسیعی زبانه می‌ کشد، اعلام نکرده‌ اند.

شرکت «پاسیفیک گس اند الکترونیک» اعلام کرده به‌ دلیل وزش تند باد و آتش‌ سوزی‌ ها، برق نزدیک به 1.2 میلیون شهروند را قطع می‌ کند و با احتساب افرادی که برق آنها قبلا قطع شده، هم‌ اکنون در کل 2.7 میلیون شهروند کالیفرنیایی در خاموشی به سر می‌ برند.

این شرکت برق اعلام کرده وزش باد می‌ تواند منجر به اتصال برق در کابل‌ ها و آتش‌ سوزی‌ های جدید شود؛ موضوعی که در گذشته نیز پیش آمده است.

دو سال پیش آتش‌ سوزی در شهرستان سونوما منجر به کشته شدن 44 نفر در این منطقه و مناطق همجوار شده بود.

احتمال می رود برق این منطقه تا روز چهارشنبه چندین بار قطع و وصل شود.

در آتش‌سوزی سال 2017 سرعت وزش باد 144 کیلومتر بر ساعت بود و تنها 12 ساعت وزید، اما این بار، سرعت باد بیشتر است و حداقل تا شب دوشنبه ادامه خواهد داشت. البته پیش‌ بینی هواشناسی نشان می‌ دهد که احتمالا بادهای تند در جنوب کالیفرنیا تا سه‌ شنبه و در جنوب آن تا چهارشنبه ادامه یابد.

به غیر از آتش‌ سوزی‌ های گسترده در شمال کالیفرنیا، آتش‌ سوزی‌ هایی در جنوب این ایالت نیز اتفاق افتاده که بزرگی وسعت آن تقریبا 10 درصد آتش‌ سوزی‌ های سونوما است و تاکنون 70 درصد حریق کنترل شده‌ است؛ در حالی که تنها 5 درصد آتش‌ سوزی‌ های شمال ایالت تحت کنترل قرار گرفته‌ است.

سپتامبر، ماه آتش سوزی و اشتعال های سریع در ایالت کالیفرنیا است که تا مدت ها به درازا می انجامد. این در حالی است که در سال جاری میلادی و تا پیش از ماه سپتامبر بیش از 5400 مورد آتش‌ سوزی در نقاط مختلف ایالت کالیفرنیا گزارش شده که نزدیک به 64 هزار هکتار را در برگرفته بود. در آتش‌ سوزی به نام «کمپ» که نوامبر 2018 در ایالت کالیفرنیا رخ داد، 86 نفر جان باختند و همچنین 18 هزار و 800 واحد ساختمانی تخریب شد و 62 هزار هکتار از اراضی کالیفرنیا بر اثر حریق از بین رفت.

 

مکان: کالیفرنیا، آمریکا

منبع:رویترز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.