مکان: پاریس، فرانسه/ منبع: گاردین

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رهبران جهانی برای وداع با ژاک شیراک رئیس جمهور اسبق فرانسه در پاریس جمع شده اند.

بیش از 100 تن از شخصیت‌ های خارجی و از جمله رهبران و مقامات کنونی و پیشین کشورهای جهان، امروز دوشنبه در روز رسمی سوگواری ملی، در مراسم ادای احترام به ژاک شیراک شرکت می‌ کنند.

مراسم ادای احترام مردمی که در روز یکشنبه در برابر تابوت و عکس رئیس جمهور پیشین در بنای «انوالید» آغاز شده بود به دلیل حضور جمعیت تا بامداد دوشنبه ادامه یافت.

مراسم امروز با برگزاری یک گردهمایی خصوصی دعا آغاز شد و با ادای احترام نظامی با حضور «امانوئل ماکرون» و حرکت کاروان حامل جسد در خیابان‌ های پایتخت از «انوالید» به «کلیسای سن سولپیس» ادامه ‌یافت.

این مراسم با ادای احترام رسمی و مذهبی با حضور شخصیت‌ های جهانی در جریان است. خاکسپاری ژاک شیراک به صورت خصوصی و تنها با حضور خانواده و نزدیکان برگزار می‌ شود.

مراسم ادای احترام مردمی به ژاک شیراک که بر اساس برنامه پیش بینی شده قرار بود یکشنبه شب به پایان برسد تا ساعت 7 بامداد دوشنبه ادامه یافت.

«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه، نیز به همین منظور صبح دوشنبه پیش از شرکت در مراسم ملی در میان جمعیت در «انوالید» حاضر شد.

پیکر رئیس جمهور پیشین فرانسه، پس از انجام مراسم دعا و مناجات خصوصی با حضور شمار اندکی از نزدیکان در کلیسای «سن لوئی دِز انوالید»، در ساعت ١١ صبح به سوی «کلیسای سن سولپیس» واقع در مرکز پایتخت حرکت داده شد. گذار کاروان حامل جسد وی از خیابان‌ های پایتخت فرصت دیگری به شهروندان داد تا در این مسیر نیز حاضر شوند و هر یک چنان چه می‌ خواهد نسبت به او ادای احترام کند.

مراسم رسمی ادای احترام ملی به ژاک شیراک به ریاست امانوئل ماکرون ، در «کلیسای سن سولپیس» برگزار می‌ شود. این کلیسا، پس از «نُتردام»، بزرگترین کلیسای پایتخت فرانسه است. 

کلیسای جامع نتردام که معمولا محل برگزاری این گونه مراسم رسمی است، در آوریل گذشته دچار آتش سوزی گسترده‌ ای شد و در حال حاضر در دست بازسازی است.

در مراسم رسمی امروز بسیاری از رهبران و مقامات کشورهای جهان شرکت دارند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، همتای ایتالیایی او «سرجیو ماتارلا»، «سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهور گرجستان، پادشاه اردن، امیر قطر، ولیعهد مراکش، نخست وزیران مجارستان و لبنان، «بیل کلینتون» و «حامد کرزای» روسای جمهور پیشین آمریکا و افغانستان نیز در این مراسم حاضر خواهند بود.

ژاک شیراک پنجشنبه گذشته 26 سپتامبر (4 مهر) در سن 86 سالگی درگذشت. وی در طول سال های 1995 تا 2007 مسئولیت ریاست جمهوری فرانسه را برعهده داشت.

او در دوران ریاست جمهوری‌ اش مخالف دخالت آمریکا در عراق بود. از جمله اقدامات شیراک لغو خدمت اجباری سربازی بود. ژاک شیراک همچنین در دوران ریاست جمهوری‌ اش، پول واحد اروپا (یورو) را به عنوان واحد پول فرانسه پذیرفت. یکی از مهم ترین اصلاحات سیاسی او به عنوان رئیس جمهور، تغییر دوره ریاست جمهوری از 7 سال به 5 سال بود.

ژاک شیراک پس از بارها وزارت و نخستین دوران نخست وزیری، به مدت 18 سال شهردار پاریس بود. او نخستین شهردار این شهر در دوران معاصر بود، زیرا پایتخت فرانسه در سال‌ های 1871 تا 1977 زیر نظر دولت و توسط فرماندار شهرستان «سِن» اداره می‌ شد. 

 

مکان: پاریس، فرانسه

منبع: گاردین

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.