مکان: هنگ کنگ/ منبع: روزنامه دیلی میل

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پلیس هنگ کنگ صبح امروز دوشنبه با پرتاب گاز اشک آور و باتوم به تظاهرات کنندگان حمله کرد.

هزاران تظاهرات کننده هنگ‌ کنگی امروز دوشنبه 1 ژوئیه همزمان با سالروز بازگشت این کشور به تحت قیومیت چین به خیابان‌ ها آمدند.

گزارش شده است که معترضان با لوله‌ های آهنی شیشه‌ های ساختمان «شورای قانونگذاری هنگ‌ کنگ» را خرد کرده‌ اند. پلیس برای پراکنده کردن معترضان که غالب آنان را جوانان تشکیل می‌ دهند، از گاز فلفل استفاده کرده است.

بیش از یک میلیون نفر در سه هفته اخیر علیه لایحه بحث‌ برانگیز استرداد متهمان به چین، که اکنون به حالت تعلیق درآمده است، دست به تظاهرات زده‌ اند.

دستگاه قضایی هنگ‌ کنگ قصد دارد بر اساس آن چه در لایحه پیشنهادی جدید آمده است، از این پس «به صورت موردی» متهمانی را که از چین به این منطقه فرار می‌ کنند برای محاکمه به خاک چین مسترد کند. مخالفان این لایحه می‌ گویند که قانون پیشنهادی بهانه‌ ای برای استرداد منتقدان دولت چین به پکن است و خواهان کناره‌ گیری رئیس‌ جمهور هستند.

«کری لام» رئیس اجرایی هنگ‌ کنگ، با چهره‌ ای که به نظر خسته می‌ رسید، بعد از دو هفته برای اولین بار در جمع ظاهر شد تا در جشن سالگرد شرکت کند. وی در این مراسم گفت دولت نیاز دارد تا سبک فرمانروایی خود را عوض کند و بیشتر از جوانان بهره ببرد.

او گفت: «من یاد گرفتم و اطمینان می‌ دهم که حاکمان در آینده کارهایشان بیش از پیش به خواسته‌ های مردم نزدیک‌ تر شود.»

او با درخواست‌ های متعدد معترضان برای کناره‌ گیری از قدرت مواجه است.

جو حاکم سرد بوده است و تعداد افراد کمتری نسبت به سال‌ های پیش در مراسم شرکت کرده‌ اند. این غیبت به خصوص در میان تاجران رده‌ بالا محسوس بوده است.

سالروز بازگشت هنگ‌ کنگ به تحت قیومیت چین در سال‌ های جدید صحنه تظاهرات معترضان به دولت بدل شده است. بسیاری از ساکنان این کشور به حرکت هنگ‌ کنگ به سمت وابستگی بیشتر به چین معترضند. هنگ کنگ در اول ژوئیه سال 1997 میلادی از استعمار انگلیس خارج شد و به چین پیوست، اما از خودمختاری نسبی برخوردار است.

دولت چین مداخله در امور کشور خارجی را تکذیب می‌ کند، اما بخش عمده‌ ای از شهروندان هنگ‌ کنگی لایحه جدید استرداد متهمان را گامی دیگر در جهت حرکت به سمت کنترل دولتی چین می‌ دانند.

 

مکان: هنگ کنگ

منبع: روزنامه دیلی میل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.