مکان: بغلان، افغانستان/ منبع: یورو نیوز

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با آن‌ که ولایت «بغلان» از ولایات ناامن افغانستان است و طالبان در بخش‌ هایی از این ولایت فعالیت‌ های تروریستی دارد، برای بانوانی که خواهان فعالیت‌ های اجتماعی هستند، امیدواری‌ هایی دیده می‌ شود.

«زحل سیفی» که خود آمر جندر «معاون برابری جنسیتی» مقام ولایت بغلان است، برای اولین بار در شهر «پلخمری» ولایت بغلان افغانستان از بودجه شخصی خود خودرو خریده و خودش رانندگی می‌ کند.

 

880x495_cmsv2_ee47ee37-3ca6-523d-a28e-0bfd0fb11ba2-3639430

 

سیفی در مصاحبه‌ ای با خبرنگار یورونیوز در شمال افغانستان گفت: «مدت 9 ماه می‌ شود که رانندگی را شروع کرده‌ ام. قبل از من شاید به مانند من دختر‌هایی که خواسته باشند در بغلان رانندگی بکنند وجود نداشت. با یک هراس و ترس و دلهره رانندگی کردن را شروع کردم. در ابتدا با موانع‌ و دیدگاه‌ های عجیب و غریب خیلی از افراد در اجتماع مواجه شد‌م.»

بغلان در شمال افغانستان واقع شده و از لحاظ ژئوپولیتیک از ولایات استراتژیک افغانستان است که ولایات شمال و شمال‌ شرق را با مرکز افغانستان (کابل) وصل می‌ کند.

بغلان از ولایات سنتی و ناامن افغانستان به شمار می‌ رود و فرصت کار کردن، رانندگی کردن و تحصیل برای دخترها در این ولایت بسیار کم است. با آن‌که جنگ به شدت در این ولایت جریان دارد و تهدیدات امنیتی در این در آن بیداد می‌ کند، زحل سیفی از میان صدها دختر برای نخستین‌ بار رانندگی را شروع کرده‌ است و با این کار دست به سنت شکنی زده است.

او همچنین از دیگر زنان می‌ خواهد تا به رانندگی رو آورده و خودکفا شوند. او می‌ گوید: «تقاضای من از همه خواهرها این است در صورتی که علاقه مند باشند، این کار را انجام دهند. حالا زمانی‌است که بانوان تا حدی به حق و حقوق‌ شان رسیده‌ اند و این حق را باید خودشان به‌ دست بیاورند. آنها با اراده خود و با تصمیم‌ گیری خود می‌ توانند».

سیفی می‌ افزاید: «مردم به خانمی که رانندگی می‌ کند، بسیار با تعجب نگاه می کنند، (زیرا این موضوع) برایشان یک موضوع خیلی نو است. حتی شاید برای بعضی‌ ها هیچ قابل پذیرش نباشد. بگذارید که دیدگاه مردم در مقابل رانندگی زن‌ ها تغییر بکند و شما از این حق خود برخوردار شوید.»

ولایت بغلان افغانستان یک ولایت سنتی است و در بسیاری موارد اجازه تصمیم‌ گیری به زنان داده نمی‌ شود، همین مساله باعث شده تا حضور زنان در ادارات برای کار و در اجتماع برای فعالیت‌ های اجتماعی – فرهنگی کم باشد.

زحل سیفی می‌ گوید در ابتدای رانندگی با چالش‌ های زیادی در اجتماع مواجه شده‌ است اما به مرور زمان این مشکل برایش عادی شده‌ است. وی می‌ گوید: «برخورد مردم در ابتدا برایم خیلی ناخوشایند بود، غیر قابل تحمل بود چون بعضی مزاحمت‌ ها صورت می‌گرفت اما حال دیگر همه چیز عادی شده است.»

 

534x347_cmsv2_acd78b00-07e9-5a46-b9d3-c8e12f5cb7b6-3639430

 

او از مردم می‌ خواهد تا محیط رانندگی را برای خانم‌ ها مساعد کند و از خانواده‌ ها نیز درخواست دارد تا برای فعالیت و حضور زنان در اجتماع مانع ایجاد نکنند: «خواست من اول از مردم این است که بگذارند فضا برای سایر خانم‌ هایی که علاقمندند و می‌خواهند رانندگی بکنند مهیا شود. هم‌ چنان از هموطنان محترم می خواهم در صورتی‌که دخترهایشان علاقمندند بگذارند که رانندگی بکنند و این خیلی کار آسانی است. هم از لحاظ این‌ که  خودشان به راحتی می توانند هر کجا می خواهند بروند و هم اینکه می توانند دیگران را به مقصدهایشان برسانند.»

رانندگی زنان در ولایت بغلان افغانستان برای بسیاری در این شهر، کاری نو و تازه است. بسیاری در این ولایت به رانندگی زحل سیفی کوته بینانه می نگرند. همین مسئله باعث شده‌ است تا کمتر زنی در این ولایت دست به تابوشکنی زده و در اجتماع ظاهر شود.

 

مکان: بغلان، افغانستان

منبع: یورو نیوز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.